هشدارهای مصرفی قرص کابرگولین

قرص کابرگولین از آزاد شدن پرولاکتین جلوگیری می کند و نام دیگر این دارو کابرلین می باشد. در این مطلب با اطلاعات دارویی قرص کابرگولین آشنا می شوید.

هشدارهای مصرفی قرص کابرگولین

قرص کابرگولین به گیرنده های دوپامین متصل شده و سبب کاهش سطح پرولاکتین در بدن می گردد. این قرص از آزاد شدن پرولاکتین جلوگیری کرده و در درمان هایپر پرولاکتینمی موثر است. برای آشنایی بیشتر با اطلاعات دارویی قرص کابرگولین پیشنهاد می شود با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با اطلاعات دارویی قرص کابرگولین

قرص کابرگولین که با اسم کابرلین نیز شناخته می شود داروی درمان هایپرپرولاکتینمی بوده که سبب جلوگیری از آزادسازی هورمون پرولاکتین می گردد. این دارو در فرم های 0.25 0.5 و 1 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد و در برخی کشورها تا دوز 2.5 میلی گرم نیز ارائه می شود.

این دارو در درمان پارکینسون، قطع شیر مادر و سندرم پای بی قرار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. میزان بالای پرولاکتین می تواند سبب بروز تغییر در تخمک گذاری، تولید شیر مادر و چرخه پریودی شود. از این رو قرص مذکور با کاهش سطح پرولاکتین به درمان این عارضه ها می پردازد. در ادامه اطلاعات دارویی بیشتری از این قرص ارائه می شود.

کابرگولین

کابرگولین بعد از تجویز به فرم خوراکی به خوبی در دستگاه گوارش جذب شده و نیمه عمر آن بین 63-68 ساعت می باشد. این دارو حدود 40 درصد به پروتئین های پلاسما متصل می گردد. کابرگولین در گروه داروهای آگونیست دوپامین جای دارد. دوپامین یک ماده شیمایی در بدن بوده که مانع از آزاد سازی پرولاکتین می شود.

کابرگولین با اتصال به گیرنده های دوپامین سبب کاهش سطح پرولاکتین در بدن شده و بالا بودن پرولاکتین می تواند به علت مشکلات هورمونی یا تومور در غده هیپوفیز باشد. میزان زیاد پرولاکتین می تواند موجب تغییر در تخمک گذاری، تولید شیر مادر و پریودی در خانم ها شود. همچنین در آقایان سبب بزرگ شدن سینه و کاهش میل جنسی گردد.

موارد مصرف کابرگولین

داروی کابرگولین از مشتقات ارگوت بوده که به واسطه مهار ترشح هورمون پرولاکتین در افرادی که سطح پرولاکتین خون آن ها بالاست، مورد تجویز قرار می گیرد. این دارو همچنین در درمان بیماری آکرومگالی، کوشینگ و مواردی که به مهار تولید شیر بعد از زایمان نیاز شود، هم مورد استفاده قرار می گیرد.

از موارد استفاده دیگر کابرگولین، استفاده آن به عنوان خط دوم درمان پارکینسون پس از شکست یا عدم تحمل درمان با آگونیست های دوپامین غیر ارگوت می باشد. میزان مصرف دارو با توجه به سطح پرولاکتین خون هر بیمار مشخص می شود ولی لازم است با حداقل دوز اثر بخش مورد تجویز قرار گیرد.

می توان درمان با کابرگولین را 6 ماه بعد از طبیعی و ثابت شدن سطح پرولاکتین خون قطع نمود. در ضمن این دارو با اسم تجاری داستینکس نیز معروف می باشد. مکانیسم اثر دارو به این صورت است که با تحریک طولانی اثر گیرنده های دوپامین، ترشح پرولاکتین را مهار می کند.

هشدارهای دارویی کابرگولین

یکی از هشدارهای مهم در مورد مصرف کابرگولین این است که داروی مذکور ممکن است سبب مشکلات دریچه قلب شود از این رو پزشک قلب بیمار را قبل و در طول مصرف کابرگولین مورد بررسی قرار می دهد. همچنین این دارو می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک شدیدی ایجاد نماید که علائم آن تنفس دشوار، تورم زبان یا گلو، خارش و قرمزی است.

کابرگولین ممکن است سبب فیبروز شود در این وضعیت بافت اندام زخم یا سخت می گردد. فیبروز ممکن است در ریه، پشت معده یا اطراف قلب روی دهد و علائمی از جمله تنگی نفس، سرفه دائم، تورم پا، درد قفسه سینه، درد بین پشت و معده را به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به فیبروز نباید از کابرگولین استفاده نمایند.

همچنین در صورتی که فردی مشکلات کبدی دارد این دارو ممنوعیت داشته زیرا کابرگولین در بدن خوب پردازش نمی شود و عوارض جانبی ایجاد کند.

روش مصرف دارو

در صورت آگاهی از روش مصرف کابرگولین می توان بهترین نتیجه را از دارو دریافت کرد و خطرات احتمالی مصرف اشتباه دارو کاهش یابد. کابرگولین باید مطابق دستور پزشک مصرف شود. یکی از مواردی که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید به طور ناگهانی مصرف دارو قطع شود زیرا سبب شده یکباره سطح پرولاکتین در خون افزایش یابد.

افزایش میزان پرولاکتین همانطور که اشاره شد مشکلاتی را برای خانم ها و آقایان به همراه دارد. می توانید کابرگولین را به همراه غذا یا بدون غذا مصرف نمایید. همچنین می توانید آن را برای مصرف نصف کنید. ضمنا دارو باید در دمای اتاق (20-25 درجه) نگهداری شود.

شایان ذکر است ممکن است در افراد مسن کلیه و کبد خوب کار نکند. از این رو دارو ممکن است به درستی پردازش نشده و برای مدت طولانی در بدن باقی مانده و عوارض را افزایش دهد. همچنین این دارو برای کودکان توصیه نمی شود. مقدار و دوز مصرفی کابرگولین با توجه به شرایط سنی بیمار و شرایط پزشکی توسط پزشک تعیین می شود.

در مورد بالا بودن میزان پرولاکتین، میزان دوز خوراکی کابرگولین از 0.25 میلی گرم دوبار در هفته شروع می شود. و افزایش دوز دارو نباید از 4 هفته زودتر صورت گیرد. در مورد بیماری پارکینسون میزان دوز مصرفی روزانه یک میلی گرم به شکل تک دوز است و می توان در فاصله زمانی 7 الی 14 روز با توجه به نظر پزشک 0.5 میلی گرم اضافه نمود.  همچنین برای تنظیم چرخه قاعدگی 0.5 میلی گرم دارو در هفته مصرف شود.

عوارض جانبی دارو

ممکن است قرص کابرگولین در برخی بیماران عوارض جانبی به دنبال داشته باشد که اکثرا خفیف است و طی چند روز یا چند هفته از بین می رود. در صورتی که عوارض شدید شده و برطرف نشد به پزشک مراجعه شود. از جمله عوارض شایع کابرگولین عبارت است از:

  • یبوست
  • سردرد
  • ضعف یا کاهش انرژی
  • تهوع و استفراغ

در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی جدی شود که نیاز است سریعا به پزشک مراجعه شود. از جمله عوارض جدی که خیلی به ندرت روی می دهد عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • تورم بازو و پاها
  • رشد بافت اضافی در اطراف قلب یا ریه
  • مشکلات دریچه قلب
  • تغییر در ضربان قلب

هشدار مصرف کابرگولین در بارداری و شیردهی

قابل ذکر است از آنجا که کابرگولین در گروه ب بارداری قرار دارد به این ترتیب توصیه شده در سه ماهه ابتدای بارداری هرگز مصرف نشود و همچنین در صورت باردار بودن یا در حین مصرف دارو باردار شدید سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین این دارو در شیردهی نباید مورد مصرف واقع شود زیرا کابرگولین از طریق شیر به نوزاد شیرده منتقل شده و عوارض جبران ناپذیری را برجای می گذارد.

اگر در حال شیردهی به نوزاد می باشید؛ حتما پیش از مصرف این دارو پزشک را مطلع نموده تا بهترین تصمیم اتخاذ شود و داروی جایگزین تجویز شود.

همچنین در صورت تمایل برای اطلاع از موارد مصرف دیگر داروها همچون قرص دروکانتین و  قرص زاویترول می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 12 کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان