با سیصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حملات سنگین روسیه به تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین / واکنش پنتاگون به ارسال اف-۱۶ به اوکراین/ بیل گیتس: دولت اوکراین از فاسدترین دولت‌های جهان است

سیصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

حملات سنگین روسیه به تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین/ واکنش پنتاگون به ارسال اف-16 به اوکراین

بین الملل تابناک: سیصد و سی و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کاخ‌سفید: چین از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکند
1401/11/08 - 00:23

«جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید روز جمعه گفت که آمریکا از چین می‌خواهد تا از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین حمایت نکند.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «واشنگتن درصدد اتخاذ اقداماتی علیه شرکت‌ها از جمله شرکت‌های چینی است که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را نقض می‌کنند».

کربی در ادامه افزود: «ما آشکارا به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که هم اکنون زمان حمایت از روسیه نیست. ما به داشتن چنین مذاکرات با طرف چینی ادامه خواهیم داد و قطعا چنین ساختاری را علیه نقض کنندگان تحریم پیگیری خواهیم کرد».

بر اساس گزارشی که خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع آگاه ناشناس منتشر کرد، آمریکا تشخیص داده برخی شرکت‌های چینی در حال اعطای کمک‌های غیر کشنده به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هستند.

به نوشته این خبرگزاری، این منبع خبری گفت، مقامهای آمریکایی نگرانی خود از این کمک‌ها را به دولت چین منتقل کرده‌اند.

این منبع ناشناس گفت: «چیزی که ما شاهدش هستیم، رساندن کمک‌های نظامی غیرکشنده و حمایت اقتصادی بوده که هنوز به سطح دور زدن کامل تحریم‌ها نرسیده‌اند.»

به نوشته رویترز این منبع توضیح بیشتری در این زمینه نداده و این خبرگزاری قادر به راستی‌آزمایی مستقل این ادعا نشده است.

این منبع اظهار کرد، این که آیا دولت چین از این فعالیت‌ها مطلع بوده یا خیر روشن نیست.

به نوشته این خبرگزاری، آمریکا به دولت چین نسبت به تبعات هر گونه ارسال تسلیحات از سوی چین برای روسیه به منظور استفاده علیه اوکراین هشدار داده است.

زلنسکی: نیاز فوری به سلاح‌های جدیدی داریم
1401/11/07 - 23:54

«ولودمیر زلنسکی»‌ رئیس جمهور اوکراین روز جمعه در پیامی توییتری هشدار داد که این کشور نیاز فوری به سلاح‌های جدید دارد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «اگر قرار باشد تانک‌های (آمریکایی) آبرامز تا ماه آگوست برسند خیلی دیر خواهد بود».

مسکو سلاح‌های ارسالی غرب به کی‌یف را به «آهن قراضه» تبدیل می‌کند
1401/11/07 - 23:15

، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ضمن تمجید و تحسین روحیه و قدرت جنگندگی ارتش روسیه، از حمایت نظامی غرب از رژیم کی‌یف انتقاد کرد.

یو جونگ اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در بحبوحه بحران جاری در اوکراین، همچنان به حمایت از مسکو ادامه خواهد داد.

دیپلمات کره شمالی در بیانیه‌ای که در سانه دولتی کره شمالی منتشر شده، گفت که کره شمالی با مردم و ارتش روسیه که برای دفاع از غرور و منزلت، حاکمیت و امنیت کشورشان به پا خواسته‌اند، همواره در «یک سنگر» خواهد ماند.

وی همچنین با انتقاد از تصمیم آمریکا برای ارسال تانک‌های جنگی «آبرامز» به اوکراین، گفت که این طرح‌ها به کی‌یف کمکی نخواهد کرد و افزود: هیچ شکی ندارم که همه مهمات و تجهیزاتی که آمریکا و غرب به خاطر آنها به خودشان می‌بالند، خاکستر شده و مقابل روح جنگنده و تسلیم ناپذیر و توان ارتش حماسه‌ساز و مردم روسیه، تبدیل به آهن‌قراضه خواهند شد.

بیل گیتس: دولت اوکراین از فاسدترین دولت‌های جهان است
1401/11/07 - 21:38

«بیل گیتس» میلیاردر معروف آمریکایی و مؤسس شرکت مایکروسافت، روز پنج شنبه در سخنانی گفت که دولت‌ کی‌یف از بدترین دولت‌های جهان در زمینه فساد است.

به نوشته آرتی، او گفت که فساد به شدت در میان کارمندان دولت اوکراین شیوع پیدا کرده است و همچنین تعداد اندکی از ثروتمندان بر دولت مسلط شده‌اند.

بیل گیتس در ادامه تأکید کرد: «این موضوع برای مردم اوکراین به شدت ناراحت کننده است. اراضی کشاورزی اوکراین به مراتب حاصلخیزتر از اراضی آمریکاست. در واقع اوکراین سبد غذایی اروپا محسوب می‌شود و از امکانات بزرگی برخوردار است».

این سخنان میلیاردر معروف آمریکایی در حالی است که اخیرا به دنبال افشای فساد مالی گسترده در رده‌های بالایی و میانی دولتی اوکراین، پنج فرماندار منطقه‌ای و چهار معاون وزیر این کشور از کار برکنار شده‌اند.

همچنین «ویاچسلا شاپووالوف» معاون وزیر دفاع اوکراین نیز در ارتباط با یک فساد مربوط به خرید آذوقه با چند برابر قیمت موجود در فروشگاههای این کشور برای نیروهای ارتش از سمت خود برکنار شده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری این کشور در واکنش به کشف فساد اداری در این کشور قول داده بود که دست به تغییرات گسترده بزند. او دستور داده است که مقامات اوکراین جز برای کارهای رسمی حق خروج از این کشور را ندارند

همچنین افشای فساد گسترده در سیستم اداری اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه و کمکهای مالی و تسلیحاتی غرب نگرانیهای زیادی را در زمینه به مقصد نرسیدن این کمکها در ارتش اوکراین به وجود آورده است.

پیش از این نیز «گِنگ شوانگ»، نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرده بود حجم خیلی زیادی از سلاح و تسلیحات نظامی به اوکراین ارسال شده و این وضعیت نگرانی‌ها را نسبت به احتمال تحویل این سلاح به «دست‌های ناپاک» افزایش داده است. این مقام چینی دراین‌باره افزود: گزارشی‌هایی وجود دارد که گروه‌های مسلح در غرب آسیا و آفریقا به صورت غیرقانونی به سلاح‌هایی دست یافته‌اند که در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است.

پنتاگون: نمی‌توانیم تانک‌های آبرامز را فوری به اوکراین بدهیم
1401/11/07 - 21:35

پنتاگون با تایید تصمیم این کشور برای تجهیز اوکراین به تانک‌های آبرامز ام1، اعلام کرد که این تانک‌ها با تاخیر به کی‌یف تحویل داده خواهند شد.

به گزارش روزنامه رأی الیوم، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع آمریکا تانک‌های رزمی «آبرامز M1A2» مازاد برای تجهیز اوکراین ندارد و به همین دلیل چند ماه‌ طول می‌کشد تا تانک‌ها به میدان جنگ در اوکراین برسند.

سینگ گفت: ما از ابتکارعمل کمک امنیتی اوکراین استفاده می‌کنیم؛ اما چندین ماه طول می‌کشد تا آنها (تانک‌ها) را به اوکراین برسانیم.

ویکتور نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در این باره تصریح کرد: آمریکا تا بهار نمی‌تواند تانک‌های خود را به اوکراین بفرستد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد که انگلیس، فرانسه و آلمان تانک‌های جنگی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند و آمریکا نیز 31 تانک آبرامز را برای کی‌یف ارسال می‌کند.

همچنین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحده در رابطه با اخبار مربوط به ارسال تانک به اوکراین اعلام کرد: ما خواهان صلح هستیم و این امر اقدامی در این جهت نیست.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی زمانی که از وی در خصوص صادرات انبوه تانک به اوکراین سوال شد، اظهار کرد که این سازمان خواهان صلحی عادلانه در تطابق با حقوق بین‌الملل است و اقداماتی که در حال حاضر صورت می‌گیرند، حرکتی در این جهت نیست.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که برای اوکراینی‌ها یک سناریوی کاملا بد در حال اجراست. وی اذعان کرد: "ما تصمیم نداریم که هر باری که به اوکراین تسلیحات جدیدی ارسال می‌شود، اظهار نظر کنیم".

وی تاکید کرد: "آنچه ما مایل به دیدن آن هستیم – یک صلح عادلانه در چارچوب منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است. اما آنچه ما شاهدش هستیم، ما را به در این جهت سوق نمی‌دهد".

دوجاریک خاطر نشان کرد: این در حالیست که این امر ما را از ارائه کمک‌های بشردوستانه بازنمی‌دارد.

اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را 6 ماه دیگر تمدید کرد
1401/11/07 - 21:34

شورای اتحادیه اروپایی امروز (جمعه هفتم بهمن‌ماه) با تمدید 6 ماهه تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه موافقت کرد.

 در بیانیه شورای اروپا در خصوص این موضوع آمده است: اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا که بخش‌های مشخصی از اقتصاد روسیه از جمله تجارت، تامین مالی، فناوری و کالاهایی با کاربرد دوگانه را هدف قرار می‌دهد تا روز 31 ماه جولای تمدید خواهد شد.

در این بیانیه تصریح شده است که اعضای این اتحادیه در مقابل جنگ اوکراین، در کنار این کشور و مردم آن قرار داشته و از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن در چارچوب مرزهای شناخته شده بین‌المللی حمایت می‌کنند.

در بیانیه شورای اروپا خاطرنشان شده است که اعضای این اتحادیه در واکنش به تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین، بسته تحریمی «بی‌سابقه و سختگیرانه‌ای» را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. این بسته شامل ممنوعیت واردات یا انتقال نفت خام از طریق دریا، حذف دسترسی چندین بانک روسیه به سیستم تسویه بین‌المللی (سوئیفت) و تعلیق فعالیت پخش چندین رسانه روسی که اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین منتشر می‌کردند، است.

کمک های نظامی و مالی لهستان، اسپانیا و بلژیک در راه اوکراین
1401/11/07 - 21:30

لهستان از برنامه جدید کشورش برای تحویل 60 تانک مدرن از جمله 30 تانک PT-91 و بلژیک از اختصاص بسته نظامی 93 میلیون و 800 هزار یورویی به کی‌یف خبر داد. اسپانیا نیز وعده داده است در فصل بهار تعدادی تانک لئوپارد به اوکراین می دهد.

به گزارش روز جمعه تارنمای روزنامه لو فیگارو، ماتئوش موراویسکی در گفت‌وگو با تلویزیون کانادایی سی‌تی‌وی (CTV) یادآوری کرد که لهستان 14 تانک لئوپارد 2 را نیز به اوکراین ارسال می‌کند.

وی اضافه کرد: لهستان از آغاز جنگ اوکراین تاکنون 250 تانک و حتی بیش از آن به کی‌یف تحویل داده است.

به گفته وی بیشتر این تانک‌ها از نوع T-72 ساخت شوروی هستند و تانک‌های PT-91 نسخه مدرن شده T-72 هستند.

رئیس جمهور اوکراین نیز در پی انتشار این خبر، در حساب توییتری خود اعلام کرد: برای تامین 60 تانک لهستانی از جمله 30 دستگاه PT-91 و همچنین 14 لئوپارد تشکر می‌کنم.

به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه هفته جاری ایالات متحده و آلمان تحویل تانک‌های سنگین لئوپارد 2 و آبرامز را به اوکراین وعده دادند.

مارگارتا روبلز وزیر دفاع اسپانیا نیز به تازگی اعلام کرد که کشورش در بهار 2023 به اوکراین تانک های لئوپارد ارسال خواهد کرد اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از این تانکها توسط اسپانیا به اوکراین داده خواهد شد و زمان دقیق آن هم مشخص نیست.

اختصاص بسته 93.8 میلیون یورویی بلژیک

به گزارش تارنمای روزنامه لوموند، نخست وزیر بلژیک روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست هفتگی شورای وزیران در بروکسل اعلام کرد که دولت فدرال این کشور با ارائه کمک‌های نظامی اضافی به مبلغ 93 میلیون و 800 هزار یورو به اوکراین موافقت کرده است.

به گفته الکساندر دی کرو، این بزرگترین کمک نظامی بلژیک به اوکراین است.

بر اساس این گزارش، این رقم علاوه بر 146 میلیون یورویی است که این کشور از آغاز جنگ اوکراین به کی‌یف اختصاص داده است.

لوموند اضافه کرده است که کمک‌های مدنی افزون بر 86 میلیون یورو شامل 69 میلیون یورو کمک بشردوستانه و 10 میلیون و 600 هزار یورو برای بازسازی کشور به این مبلغ اضافه می‌شود.

واکنش پنتاگون به ارسال اف-16 به اوکراین

روز جمعه «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا احتمال تامین جنگنده‌های اف-16 به اوکراین را رد نمی‌کند.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین گفت: «ما قصد نداریم هیچ چیزی را از مد نظر قرار دادن حذف کنیم؛ اما قصد نداریم در مورد هیچ بسته کمک نظامی که هنوز اعلام نشده پیشی بگیریم.»

معاون سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «جنگنده‌های اف-16 سامانه‌های پیچیده‌ای داشته که نیازمند آموزش است.»

از سوی دیگر، «مایکل کارپنتر» سفیر آمریکا در «سازمان امنیت و همکاری اروپا» گفت که ایالات متحده در تامین جنگنده‌های اف-16 به اوکراین توسط کشور‌های دوست دخالت نخواهد کرد و در صورت حمایت ناتو از این پیشنهاد حمایت می‌کند.

سفیر آمریکا گفت: «ایالات متحده از انتقال جنگنده اف-16 توسط متحدان به اوکراین حمایت خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، هلند از انتقال جنگنده‌های اف-16 به نیروی هوایی اوکراین حمایت کرده و به احتمال زیاد در اواسط فوریه در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، نیروی هوایی هلند به 61 جنگنده اف-16 مجهز است که این احتمال را که این کشور بتواند 6 تا 12 فروند هواپیمای جنگی را به اوکراین ارائه دهد، منتفی نیست.

ممکن است آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با این جنگنده حدود شش ماه طول بکشد.

در تحولی دیگر پنتاگون اعلام کرده که از بیم نبرد محتمل با روسیه، چند هزار نیروی خود را دست کم برای 9 ماه دیگر در جنوب شرقی رومانی نگه خواهد داشت. مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چند هزار نیروی خود را دست کم برای 9 ماه دیگر در جنوب شرقی رومانی نگه خواهد داشت.

حملات سنگین روسیه به تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد، نیروهای مسلح این کشور حملات گسترده موشکی و پهپادی را به اوکراین، به ویژه علیه حمل و نقل تسلیحات و مهمات به خط مقدم، از جمله تسلیحات و مهمات از کشورهای ناتو وارد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این وزارتخانه اعلام کرد: در نتیجه این حملات، حمل و نقل تسلیحات و مهمات به مناطق نبرد از جمله آن دسته از تجهیزاتی که توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف تامین شده، دچار اختلال گشته است.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود افزود: این حمله همچنین با موفقیت تاسیسات سیستم انرژی اوکراین را هدف قرار داد که عملکرد شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی و سیستم حمل و نقل اوکراین را تضمین می‌کرد.

روسیه خواستار شفافیت موضوع آلمان در قبال جنگ اوکراین شد

«ماریا زاخاروفا» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه از سفیر آلمان در روسیه خواسته است تا درباره مواضع برلین در جنگ اوکراین شفاف سازی کند. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «وزیر امورخارجه آلمان اعلام کرده است که کشورش به همراه کشورهای دیگر علیه روسیه مبارزه می کند، در حالی که این وزارتخانه آلمان را همراه ائتلاف در برابر روسیه نمی داند. به همین دلیل و با احتساب بیانیه های مناقشه برانگیز سفیر آلمان در روسیه باید شفاف سازی های لازم را انجام دهد.»

به گزارش تاس، پیشتر وزیر امورخارجه آلمان گفته بود، تامین کمک به کی یف، موجب تبدیل برلین به متحدی برای اوکراین نمی شود. دیپلماسی آلمان چنین است در حالی که «آنالنا بائربوک» وزیر امورخارجه این کشور در مجمع پارلمان شورای اروپا می گوید: ما در برابر روسیه می جنگیم. کمی بعدتر چنین بیانیه ای صادر می کند که کمک به اوکراین به معنای اتحاد با این کشور برای جنگ در برابر روسیه نیست.

وزیر دفاع انگیس: تانک‌های چلنجر 2 آخر مارس تحویل کی‌یف می‌شود

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد: دولت بریتانیا قصد دارد تانک‌های چلنجر 2 وعده داده به اوکراین را در پایان ماه مارس (اوایل فروردین 1402) تحویل کی‌یف دهد.

به گزارش تارنمای روزنامه لو فیگارو، الکس چاک، پنجشنبه شب در سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا اضافه کرد: تا آن زمان یک برنامه آموزشی قابل توجه برای سربازان اوکراینی که از این تانک‌ها استفاده می‌کنند و کسانی که مسئول نگهداری از آنها خواهند بود، برنامه‌ریزی شده است.

وزیر دفاع انگلیس زمان اجرای این برنامه آموزشی را از روز دوشنبه هفته آتی اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان