دیدار و گفت وگوی شاه اردن و نخست وزیر کانادا

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، شاه اردن در سفر به کانادا با نخست وزیر این کشور دیدار و دوطرف درباره آخرین تحولات منطقه و جهان گفت وگو کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در مورد روابط دو کشور و تحولات منطقه گفت وگو کردند.

دیوان پادشاهی اردن با اعلام این خبر در بیانیه‌ای گفت: پادشاه اردن و ترودو مذاکرات دوجانبه و به دنبال آن مذاکرات گسترده‌ای را در مقر پارلمان کانادا در اتاوا پایتخت این کشور برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در پایان این گفت وگوها بیانیه مشترکی صادر شد که در آن آمده است: عبدالله دوم و ترودو گفت وگوهای گسترده‌ای در مورد راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه انجام دادند و بر تعهد خود برای همکاری مشترک برای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری کانادا و اردن تاکید کردند.

دو کشور یک قرارداد وام دولتی به ارزش 120 میلیون دلار کانادا (حدود 90.18 میلیون دلار آمریکا) برای مدت 10 سال امضا کردند و این وام از طریق برنامه وام دولتی وزارت امور خارجه، تجارت و توسعه کانادا تامین مالی خواهد شد.

بر اساس این بیانیه مشترک، دو طرف بر تعهد خود برای تقویت امنیت و ثبات بین المللی و ادامه همکاری برای غلبه بر چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی تاکید کردند. آنها همچنین نگرانی عمیق خود را از وخامت اوضاع در کرانه باختری و نوار غزه ابراز کردند.

شاه اردن و نخست وزیر کانادا بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به صلحی عادلانه، پایدار و همه جانبه در خاورمیانه بر اساس راه حل دو دولتی (فلسطینی و یهودی) تاکید کردند.

عبدالله دوم و ترودو همچنین خواستار توقف همه اقدامات یکجانبه و تحریک آمیز شدند که راه حل دو دولتی را تضعیف می‌کند، تنش‌ها را افزایش می‌دهد و به خشونت منجر می‌شود.

دو طرف همچنین بر اهمیت حفظ وضعیت تاریخی موجود در قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی آن تاکید کردند.

پادشاه اردن و ترودو همچنین بر اهمیت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه مطابق با قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت تاکید کردند.

ترودو بار دیگر تاکید کرد که اقدامات کانادا در خاورمیانه در پاسخ به چالش‌های امنیتی و انسانی موجود در منطقه از جمله بحران پناهندگان سوری و بحران اقتصادی در لبنان ادامه خواهد یافت.

در بیانیه دیوان پادشاهی اردن اشاره شده است که عبدالله دوم و ترودو بر حمایت خود از عراق و ثبات آن تاکید کردند.

آنها همچنین در مورد پیامدهای جنگ اوکراین بر امنیت جهانی بحث کردند و خواستار لزوم پایان فوری جنگ، احترام به قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شدند.

دو طرف بر ادامه همکاری‌ها و همکاری با شرکای خود برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و ‌ادامه مشارکت در ائتلاف بین المللی علیه داعش برای تضمین شکست نهایی داعش تاکید کردند.

شاه اردن پیش تر به قطر سفر کرده و با امیر این کشور دیدار و گفت وگو کرده بود و پس از کانادا نیز به آمریکا سفر خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان