اسرار مخفی سازمان سیا فاش شد؛ از برنامه کنترل ذهن تا بشقاب پرنده فضایی!

گجت‌نیوز نوشت: اسرار مخفی فاش شده توسط سازمان اطلاعاتی سیا جزئیات ارزشمندی را در خصوص برخی عملیات‌ها و پروژه‌های سری ارتش آمریکا در اختیارمان قرار می‌دهد. برخی از این پروژه‌ها جذاب و برخی دیگر ترسناک هستند!

اسرار مخفی سازمان سیا فاش شد؛ از برنامه کنترل ذهن تا بشقاب پرنده فضایی!

اقدامات و عملیات‌های مخفی دولت‌های مختلف آمریکا تا کنون محل بحث و جدل‌های فراوانی بوده‌اند. این اقدامات از اعمال وحشتناکی نظیر پروژه منتهن که منجر به کشف نخستین بمب اتمی شد تا پروژه‌های جالب و جذابی مثل ساخت بشقاب پرنده را شامل می‌شود.

این پروژه‌های مخفی عموما چندین سال پس از به اتمام رسیدن توسط آژانس‌های مخفی فاش شده و ماهیت آن‌ها برای همه افراد مشخص می‌شود. امروز سعی داریم در گجت نیوز به بررسی تعدادی از جالب‌ترین اسرار مخفی سازمان سیا بپردازیم که پرده از اسرار بزرگی پیرامون کشور آمریکا بر می‌دارند.

اسرار مهم‌ترین پروژه‌های مخفی سازمان سیا

پروژه MK-ULTRA

پروژه MK-Ultra

در دوران جنگ سرد، CIA پروژه‌ای تحت نام MK-ULTRA را با هدف پیدا کردن روش‌هایی برای کنترل ذهن انسان‌ها کلید زد. در این پروژه سعی می‌شد با روش‌های متعددی چون هیپنوتیزم، استفاده از عوامل بیولوژیکی و داروهایی نظیر LSD، با شستشوی مغزی افراد، ذهن آن‌ها را به کنترل خود درآورند.

هدف نهایی این پروژه تربیت قاتل‌های حرفه‌ای برای از بین بردن مقامات و عناصر مهم شوروی بود. با این وجود، ریچارد هلمز، مسئول آن زمان سازمان سیا در سال 1973 دستور تعطیلی این پروژه و نابودی تمام اسرار مرتبط با آن را داد.

پروژه منهتن

پروژه منهتن

یکی از مطرح‌ترین پروژه‌های مخفی کشور آمریکا، پروژه منهتن است که در نهایت منجر به ساخت نخستین بمب اتمی در کل دنیا شد.

این پروژه در سال 1939 آغاز شد، اما نخستین تست رسمی نتایج آن در سال 1945 در جنوب آلبرکرکی در آمریکا انجام شد.‌ ابر قارچی شکل ناشی از انفجار اتمی تا شعاع 12 کیلومتر گسترش یافت و قدرت این بمب هم‌تراز با انفجار 15 هزار تن TNT ارزیابی شد.

یک ماه پس از انجام این تست‌ها، حادثه ناگوار بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناگازاکی در کشور ژاپن در خلال جنگ جهانی دوم رخ داد.

دزدیدن Lunik

اسرار مخفی سازمان سیا

بر اساس یکی از اسرار مخفی افشا شده سازمان سیا، در خلال جنگ فضایی آمریکا و شوروی در دهه شصت میلادی، آمریکایی‌ها که این نبرد را از دست رفته می‌دیدند، با حقه و کلک اقدام به سرقت اطلاعات و جزئیات مربوط به یکی از ماهواره‌های شوروی کردند؛ اتفاقی که البته به گفته خودشان، امانت گرفتن اطلاعات از شوروی نام داشته است!

داستان از این قرار است که شوروی در آن زمان در صدد پرتاب ماهواره Lunik خود به فضا بود تا نخستین کشوری باشد که ماهواره خود را به مدار ماه ارسال می‌کند! در این میان اما مامورهای آژانس مرکز اطلاعات آمریکا توانستند با تحت نظر گرفتن راننده‌ای که مسئولیت حمل تجهیزات پرتاب این ماهواره را در اختیار داشت، او را مجاب به اقامت در یک هتل کنند و خود، به‌طور کامل از تجهیزات موجود در کامیون او عکس بگیرند!

بر اساس اطلاعات موجود، دولت شوروی در آن زمان کاملا از این اتفاق بی‌خبر بود.

هواپیماهای نظارتی FBI

هواپیمای نظارتی FBI

در سال 2015 خبرهایی مبنی بر استفاده FBI از هواپیماهایی کوچک برای جاسوسی از سوژه‌های روی زمین منتشر شد. این هواپیماها از تجهیزات تصویربرداری، شنود و برقرار ارتباط تلفنی برقرار بودند و عموما متعلق به کمپانی هایی فرضی بودند که وجود خارجی نداشتند! بر اساس اسناد موجود، در سال 2015 این هواپیماها در آن زمان در بازه‌ای سی روزه بر فراز سی شهر و یازده ایالت آمریکا پرواز کردند.

علیرغم این که FBI ادعا می‌کرد پرواز این هواپیماها در آسمان به هیچ وجه مخفیانه نیست، اما نکات مبهم بسیاری در خصوص آن‌ها وجود دارد. از پرواز آن‌ها بدون اجازه قانونی گرفته تا تعلق داشتن آن‌ها به شرکت‌های فرضی، همگی از جمله نکاتی هستند که باعث می‌شوند باور کنیم این هواپیماها چیزی بیشتر از آنچه نشان داده می‌شدند، بودند!

بمب گمشده گرین لند

بمب گرین لند

در سال 1968 یک بمب افکن B-52 ارتش ایالات متحده آمریکا که چهار بمب هیدروژنی را حمل می‌کرد، در حین انجام یک ماموریت روتین، در محلی نزدیک به پایگاه Thule در گرین لند سقوط کرد! در نتیجه این اتفاق، آمریکا و دانمارک پروژه‌ای را با هدف جمع‌آوری تمامی پسماندهای اتمی و البته بمب‌های هیدروژنی موجود در محل حادثه آغاز کردند.

چهار سال بعد، اخبار مختلفی مبنی بر عدم کشف یکی از این چهار بمب گمشده در گرین لند گسترده شد و حتی BBC بر اساس اسرار مخفی افشا شده سازمان سیا ادعا کرد که یکی از بمب‌ها هرگز از سایت سقوط هواپیما خارج نشده است!

در نتیجه این امر، دولت وقت دانمارک تحقیقات بیشتر در این خصوص را آغاز کرد! تحقیقاتی که البته بی‌اساس بودن این شایعات را به اثبات رساند؛ چرا که ظاهرا هر چهار بمب هیدروژنی مورد بحث به‌طور کامل نابود شده بودند.

پرواز 655 ایران ایر

اسرار مخفی سازمان سیا

یکی از تلخ‌ترین خطاهای انسانی تاریخ در سال 1988 و توسط یک ناو جنگی آمریکایی در خلیج فارس رخ داد! جایی که این ناو، به اشتباه یک هواپیمای مسافربری ایرانی که به مقصد دبی در حال حرکت بود را به عنوان جت جنگی شناسایی کرده و با سرنگون کردن آن تمامی 290 مسافر و خدمه آن را از بین برد.

در سال 1996 آمریکا پذیرفت که برای جبران مافات بازماندگان این حادثه تلخ، رقمی بالغ بر 61.8 میلیون دلار به ایران پرداخت کند.‌ با این حال کشور آمریکا هرگز به‌خاطر این اتفاق وحشتناک به‌طور رسمی معذرت‌خواهی نکرد و حتی تحقیقات پنتاگون نیز اپراتور این ناو را در بروز حادثه مقصر ندانست!

البته تحقیقات بعدی انجام شده حاکی از عدم صحت گزارشات اولیه پنتاگون بود. به عنوان مثال، بر خلاف ادعای پنتاگون، هواپیمای 655 از مسیر خود خارج نشده بود. همچنین بررسی‌های دقیق‌تر همچنین نشان دادند که ناو جنگی مورد بحث نیز در زمان شلیک درون مرزهای دریایی کشورمان قرار داشته و نه در آب‌های بین‌المللی!

پروژه 1794

پروژه 1794

در سال 2012، نیروی هوایی آمریکا اسنادی مربوط به تلاش دولت آمریکا برای ساخت یک هواپیمای دیسک شکل برای سرنگونی بمب‌افکن‌های شوروی را افشا کرد.

این طرح جاه‌طلبانه، پروژه 1794 نام داشت و در ابتدا در دهه پنجاه میلادی با هدف ساخت پرنده‌هایی دیسکی شکل با قابلیت حرکت با سرعت مافوق صوت در ارتفاعات بسیار بالا آغاز شد.

بر اساس این اسناد افشا شده، هواپیمای مورد بحث قرار بود به سرعت حداکثر چهار ماخ (چهار برابر سرعت صوت) رسیده و حداکثر در ارتفاع 30 کیلومتری سطح زمین پرواز کند. بودجه اولیه این پروژه در آن زمان برابر با سه میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.

این پروژه البته در سال 1961 متوقف شد؛ چراکه طراحی هواپیماهای دیسکی ارائه شده، از لحاظ آیرودینامیکی ناپایدار بوده و کنترل آن در سرعت‌های بالا غیرممکن بود.

گربه آکوستیکی

گربه آکوستیکی

گربه آکوستیکی احتمالا یکی از مسخره‌ترین پروژه‌های سری در تاریخ است که توسط آمریکایی‌ها انجام شده است. بر طبق اطلاعات افشا شده از اسرار مخفی سازمان سیا، این سازمان در دهه شصت میلادی میلیون‌ها دلار پول را صرف تربیت گربه‌های دست‌آموز با هدف جاسوسی از روس‌ها کرده بود!

هدف از این پروژه خنده‌دار که گربه آکوستیکی (Acoustic Kitty) نامگذاری شده بود، کار گذاشتن دستگاه‌های شنود و جاسوسی برای گربه‌های تعلیم‌دیده و استفاده از آن‌ها برای جاسوسی کردن از مقامات و شخصیت‌های کلیدی دولت شوروی بوده است.

جالب است بدانید که پروژه گربه آکوستیکی، عملیاتی کاملا واقعی و جدی است که اسناد مربوط به آن به‌طور کامل در آرشیو امنیتی ایالات متحده وجود دارد.

ناحیه 51

ناحیه 51

احتمالا هیچ ناحیه‌ای در دنیا به اندازه ناحیه 51 پرحاشیه نباشد! ناحیه‌ای که در شمال غربی لاس وگاس قرار گرفته و به مکان محبوب علاقمندان به تئوری‌های توطئه تبدیل شده است؛ به‌طوری که به عقیده بسیار افراد، آمریکا در این ناحیه حتی اقدام به نگهداری موجودات فضایی و یوفو ها می‌کند!

اسرار مخفی لو رفته سازمان سیا در سال 2013 حضور ناحیه 51 را به‌طور رسمی تایید کرد.‌ بر اساس این اطلاعات، Area 51 ناحیه‌ای برای انجام تحقیقات فوق سری در زمینه هواپیماهای جاسوسی است.

البته این منطقه فوق سری تا کنون هرگز به عنوان یک پایگاه مخفی شناخته نشده است؛ اما شکی نیست که برخی پروژه‌هایی که در این منطقه در جریان هستند، در شمار مخفیانه‌ترین و حفاظت‌شده‌ترین پروژه‌های کشور آمریکا هستند.

عملیات گلادیو

عملیات گلادیو

در خلال جنگ سرد، ناتو عملیاتی کاملا سری را آغاز کرد تا به واسطه آن کشورهای اروپایی، در صورت حمله شوروی قادر به دفاع از خود و مقابله با کمونیست‌ها باشند. به واسطه این پروژه، که عملیات گلادیو خوانده می‌شد، ارتش‌هایی کاملا سری در برخی کشورهای عضو ناتو مثل ایتالیا، بلژیک و فرانسه تشکیل شدند تا از این کشورها در برابر شوروی محافظت کنند.

با این حال ماهیت این ارتش‌های سری نه تنها از دولت شوروی، بلکه از برخی مقامات کلیدی کشورهای عضو ناتو نیز مخفی نگه داشته شد؛ به‌طوری که در برخی اوقات، رییس جمهور، نخست وزیر و یا مقامات نظامی کشورهای عضو پیمان ناتو نیز از تشکیل جنین ارتشی در کشور خود بی‌اطلاع بودند!

در سال 1990، جولیو آندرئوتی، نخست وزیر وقت ایتالیا، نخستین فردی بود که وجود ارتش سری جنگ سرد یا همان عملیات گلادیو را به‌طور رسمی اعلام کرد!

عملیات کینه

اسرار مخفی سازمان سیا

بر خلاف ادعاهای مبنی بر این که اشیا پرنده ناشناخته (UFO) زاییده ذهن بشر هستند، اما بر اساس اسرار مخفی افشا شده توسط سازمان سیا، ایالات متحده در یک بازه زمانی واقعا حضور سفینه‌های فضایی را مورد مطالعه قرار داده بود!

این پژوهش تحت نام عملیات کینه انجام شد که پروژه‌ای کوتاه مدت در سال 1945 بود که با هدف مطالعه UFO ها آغاز شده بود. بر طبق نتایج این پژوهش، برخی از اجرامی که به عنوان UFO شناخته می‌شدند، واقعا فضاپیما بودند؛ اما در خصوص ماهیت آن‌ها اطلاعات چندانی در دست نبود.

این پروژه البته حاشیه‌های زیادی داشت و بسیاری از منتقدین، مسئولین عملیات را به عدم صداقت و گزارش ندادن بخش‌هایی از واقعیت محکوم کردند. به همین جهت هنوز نمی‌توان در خصوص صحت نتایج این پروژه اظهار نظر جدی کرد.

عملیات وان حمام (Washtub)

عملیات وان حمام

بد نیست بدانید که تشکیل ارتش سری برای مقابله با خطر شوروی در دوران جنگ سرد تنها مختص کشورهای اروپایی نیست. بر اساس اطلاعاتی که توسط نیروی هوایی آمریکا و اف بی آی افشا شده است، آمریکا در سال 1950 در پروژه‌ای تحت نام عملیات وان حمام، تعدادی از جاسوسان و نیروهای نظامی را در آلاسکا گرد هم آورد تا با تشکیل ارتشی سری در صورت حمله شوروی قادر به دفاع از این ایالت آمریکا باشند.

این حمله البته هرگز رخ نداد؛ اما بر اساس گزارش‌ها، حدود نود نفر نیرو تحت این پروژه سری تربیت شده و مسئولیت دفاع از آمریکا را بر عهده گرفتند.

اولگ پنکوفسکی

اسرار مخفی سازمان سیا

اولگ پنکوفسکی یکی از افسران رده بالای ارتش شوروی بود که در دوره جنگ سرد به عنوان یک جاسوس برای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا فعالیت می‌کرد و نقشی کلیدی در بحران موشکی کوبا در سال 1962 داشت. در آن زمان، پنکوفسکی اطلاعاتی ارزشمند از توانایی‌های موشکی شوروی را در اختیار آمریکا قرار داد.

این جاسوس سرانجام در شوروی شناسایی شده و پس از محاکمه، اعدام شد. با این حال برخی اسناد و اطلاعات لو رفته توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی از این هستند که پنکوفسکی در حقیقت اطلاعات غلطی را به آمریکا و انگلستان ارسال می‌کرده و در اصل، به دولت شوروی وفادار بوده است. این امر از برخی اطلاعات غلطی که او در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلستان قرار می‌داده، قابل تشخیص بوده است.

قتل عام مای لی

قتل عام مای لی

در ماه مارس سال 1968، سربازان آمریکایی در یک اقدام وحشتناک دیگر، تعداد زیادی از سالمندان، زن‌ها و بچه‌های بی‌دفاع ویتنامی را در منطقه مای لی در جنوب این کشور به قتل رساندند. گزارش‌های اولیه از این اقدام رقت‌انگیز حاکی از کشته شدن حدود سیصد زن، بچه و افراد مسن بوده است!

مقامات وقت ارتش ایالات متحده توانستند مدت زیادی این فاجعه را مسکوت نگه دارند. با این وجود پیگیری‌های روزنامه‌نگاران و فشار فعالین حقوق بشر باعث باز شدن مجدد پرونده فجایع ویتنام در سال 1969 و انجام تحقیقات جدید در این زمینه شد. نتایج این پژوهش 14 سرباز آمریکایی را در این قتل عام‌ها مجرم شناخت.

نکته باورنکردنی در این خصوص آن است که به دنبال کشف اسناد مربوط به این قتل عام، پنتاگون گروهی را مامور تحقیقات بیشتر در زمینه جرایم جنگی رخ داده مشابه مای لی کرد. نتیجه این پژوهش، یک گزارش 9000 صفحه‌ای از جنایات جنگی آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام بود که اکثر آن‌ها در دهه نود میلادی به‌طور عمومی در معرض دید عموم قرار گرفتند.‌

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان