پیش‌بینی فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ محقق می‌شود؟

ایسنا نوشت:فروش نفت و میعانات در بودجه سال ۱۴۰۲ معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است که طبق گفته های وزیر نفت، وزارت نفت با همه ظرفیت‌هایی که دارد تلاش خود را انجام می‌دهد تا این مورد در بودجه تحقق یابد؛ موضوعی که این مدت واکنش‌های زیادی را دربرداشته است.

پیش‌بینی فروش نفت در بودجه 1402 محقق می‌شود؟

درآمد پیش‌بینی شده برای نفت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های لوایح بودجه در تمام سال‌های گذشته بوده و برای سال آینده نیز میزان درآمدهای این بخش افزایشی بوده است، این در حالیست که درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده‌های آن که 603 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، بر مبنای متوسط فروش 1٫4 میلیون بشکه در روز با هر بشکه به‌طور متوسط 85 دلار و نرخ تسعیر ارز 23 هزار تومانی بسته شده است.

آن طور که جواد اوجی، وزیر نفت به تازگی اعلام کرده تدوین بودجه سنواتی فرآیندی داشته که در کمیسیون‌های تخصصی دولت با دستگاه‌هایی که تأمین‌کننده این منابع هستند نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود و کارشناسان نظر خود را در این خصوص مطرح می‌کنند و سرانجام این سازمان برنامه‌وبودجه است که پیشنهاد را در صحن مطرح می‌کند، وزارت نفت نیز همه تلاش خود را برای تحقق این امر خواهد کرد.

به گفته وی، در بحث بودجه سال 1400 نیز وقتی دولت سیزدهم آغاز به‌کار کرد تا اوایل شهریورماه کل وصول درآمدهای نفتی ما پنج میلیارد دلار بود و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند محال است بودجه سال 1400 هم از محل فروش نفت و میعانات محقق شود، اما به لطف الهی و تلاش جهادی در وزارت نفت، 100 درصد بودجه سال 1400 را محقق کردیم.

وزیر نفت با بیان اینکه بازارهای مختلفی را شناسایی و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و به اعداد و ارقامی که در فروش نفت مدنظر بود رسیدیم، گفت: به این ترتیب از سال 1397 که ترامپ تحریم‌های ظالمانه برای جمهوری اسلامی در حوزه فروش نفت و میعانات گازی رقم زد به اعداد و رکوردهای جدیدی دست یافتیم، در بحث بودجه 1402 نیز مباحث و گفت‌وگوهای زیادی انجام شد و به هر جهت وزارت نفت همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا پیش‌بینی انجام‌شده در خصوص فروش نفت محقق شود.

محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت نیز اخیرا در خصوص قیمت نفت و میزان صادرات در لایحه بودجه سال آینده گفت: این مقادیر در دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هرچه در لایحه 1402 باشد از آن تبعیت می کنیم.

از سوی دیگر آنطور که وزارت نفت اعلام کرده عملکرد وصولی درآمدهای نفتی در 10 ماهه اخیر درباره فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی نزدیک به 40 درصد بیشتر از دوره مشابه پارسال بوده، همچنین وصول درآمدهای نفت و میعانات گازی نیز 10 میلیون بشکه بیشتر از 10 ماه سال 1400 ثبت شده است.

در 10 ماه اخیر 133 درصد فروش داخلی فرآورده‌های نفتی صورت گرفت، اما در بحث صادرات فرآورده‌های نفتی به لحاظ افزایش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور که بعضی از مواقع نیز تا 130 میلیون لیتر هم مصرف بنزین ثبت شده است تا امروز نزدیک به 70 درصد تحقق یافته، در مجموع در تبصره 14 تا امروز نزدیک به 78 درصد وصولی صورت گرفته است.

در حوزه صادرات گاز نیز 15 درصد بیش از سال 1400 وصولی درآمد داشته‌ایم که طی همین 10 ماه به‌طور کامل تحقق یافته است. در حوزه فروش اوراق نیز در سال 1399، 23.5 هزار میلیارد تومان بوده که به‌طور کامل انجام شده و در سال 1400 نیز 2000 میلیارد تومان بود که آن هم انجام و صرف هزینه‌ها شده، در سال 1401 وزارت نفت درباره فروش اوراق موردی در بودجه نداشته است.

به نظر می رسد که دولت نسبت به تحقق رقم بودجه در حوزه نفت امیدوار بوده و تدابیری را برای این موضوع درنظر گرفته است اما باید توجه داشت که وجود تحریم ها و عملکرد سال های قبل نیازمند حرکتی کارشناسانه و محتاط در این حوزه است تا تورم بیشتری دامن گیر کشور نشود.

بیشتر بخوانید:

35217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان