تکذیب خبر رفع ممنوعیت واردات برنج/ تمایل مردم شمال به خرید محصولات خارجی

ایلنا نوشت:دبیر کمیسیون واردکنندگان برنج مجمع عالی واردات خاطر نشان کرد: وزارت کشاورزی از آبان سال جاری مانع واردات برنج و ثبت سفارش‌ شد و قطره‌ای برنج را وارد بازار کرد و اینگونه آرامش حاکم بر بازار برنج از بین رفت.

تکذیب خبر رفع ممنوعیت واردات برنج/ تمایل مردم شمال به خرید محصولات خارجی

مسیح کشاورز، با اشاره به آخرین وضعیت بازار برنج، گفت: قاعده کلی بازار برنج هر سال تکرار می‌شود. بخشی از نیاز مصرف‌کنندگان را برنج ایرانی و بخش دیگر را برنج خارجی تامین می‌کنند؛ انتخاب نوع برنج از سوی مصرف‌کنندگان وابستگی نزدیکی به قدرت خرید مردم دارد.

وی با بیان اینکه افت توان اقتصادی مردم افزایش تقاضا برای خرید برنج خارجی را به‌همراه آورده است، گفت: بخش خصوصی در 10 ماهه امسال حدود یک میلیون و 150 هزار تن برنج وارد کشور کرد؛ این حجم از برنج بعد از واردات در کشور مصرف شد و بعد از این نیز برای تامین نیاز اعیاد پیش‌رو ایام نوروز و ماه رمضان حداقل به 300 هزار تن برنج نیاز داریم.

این فعال اقتصادی تولید داخلی برنج در سال جاری را حدود 2 میلیون و 400 هزار تن دانست و افزود: قیمت‌ برنج داخلی از سال گذشته روند افزایشی به خود گرفت و همین موضوع عاملی شد که مردم چندان رغبتی برای خرید برنج ایرانی از خود نشان ندهند و نتوانند از این محصول در سفره‌های خود استفاده کنند.

کشاورز با اشاره به جلسات بخش‌خصوصی با مسئولان وزارت کشاورزی، گفت: وزارت کشاورزی از آبان سال جاری مانع واردات برنج و ثبت سفارش‌ شد و قطره‌ای برنج را وارد بازار کرد و اینگونه آرامش حاکم بر بازار برنج از بین رفت. آمارها نشان می‌دهد در بهمن 35 هزار تن برنج وارد بازار شد و بازار احساس کمبود کرد و در نتیجه شاهد افزایش نرخ برنج خارجی در بازار هستم. به نظر می‌رسد اگر کمبود عرضه ادامه داشته باشد قیمت برنج خارجی همچنان رو به جلو خواهد بود و متعاقب آن برنج ایرانی نیز افزایش نرخ را تجربه خواهد کرد.

دبیر کمیسیون واردکنندگان برنج مجمع عالی واردات در پاسخ به این پرسش که خبر رفع ممنوعیت واردات برنج رسانه‌ای شد آیا این خبر را تکذیب می‌کنید؟ گفت: متاسفانه این ممنوعیت رفع نشد و به سخن محدود ماند.

بازار برنج ایرانی در شرایط رکود

همچنین در این رابطه حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه فروشندگان برنج بابل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، افزایش نرخ برنج خارجی در بازار را تایید کرد و افزود: قیمت انواع برنج خارجی رو به بالاست. قیمت سوپر کرنل پاکستانی به کیلویی 55 هزار تومان رسیده است این در حالیست که نرخ این محصول ماه گذشته 40 هزار تومان بود. همچنین قیمت برنج‌های پاکستانی 386 که کیلویی 18 تا 20 هزار تومان بودند امروز به کیلویی 34 تا 35 هزار تومان شده است.

وی با بیان اینکه بازار برنج داخلی در شرایط رکود است، افزود: برنج‌ داخلی افزایش قیمت را تجربه نکرده است البته بعد از اینکه تعاونی روستایی اعلام کرد که می‌خواهد برنج‌های پرمحصول خریداری کند قیمت برنج ندا از کیلویی 30 هزار تومان به کیلویی 40 هزار رسید که بعد از گذشت 2 هفته قیمت این نوع برنج نیز افت کرد و به کیلویی 35 هزار تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به نرخ انواع برنج‌های ایرانی بسته‌بندی‌شده، افزود: برنج شیرودی کیلویی 44 هزار تومان، برنج ندا کیلویی 42 هزار تومان، هاشمی کیلویی 90 هزار تومان است. اما از آنجایی‌که دولت توانایی مهار واسطه‌ها را ندارد دلال‌ها در بازار با هر نرخی که بخواهند برنج هاشمی را بفروش می‌رسانند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج هاشمی را زیر 120 تا 130 هزار تومان عرضه نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل تاکید کرد: قیمت عرضه برنج در مبدا با قیمت آن در تمام سطوح عرضه متفاوت است و دلال‌ها حدود 60 درصد از این فاصله قیمتی سود عاید آنها می‌شود و این سود نامعقول به این دلیل است که مردم این ذهنیت را دارند که قیمت برنج مانند سال گذشته روزانه رو به جلو می‌رود در حالی‌که امسال رکود بر بازار برنج حاکم شده است.

تقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مردم بیشتر کدام نوع برنج را خریداری می‌کنند؟ افزود: شواهد میدانی نشان می‌دهد به دلیل افت قدرت خرید مردم در استان‌های شمالی مردم به خرید برنج‌های خارجی متمایل شدند و سلیقه آنها به سمت مصرف برنج‌های باکیفیت هندی و پاکستانی رفته است.

بیشتر بخوانید:

35217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان