باکو خواستار توقف مین گذاری ایروان در خاک آذربایجان

جمهوری آذربایجان از عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد خواست تا فوراً به ارمنستان دستور دهد به مین گذاری و تعبیه تله‌های انفجاری در خاک جمهوری آذربایجان پایان دهد و نقاط مین‌ گذاری فبلی را نیز اعلام کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از ‌ای بی سی نیوز، یقیشه گیراکسیان نماینده ارمنستان این ادعا را رد کرد و گفت که کشورش تنها به عنوان یک تاکتیک دفاعی برای مبارزه با تجاوز جمهوری آذربایجان در خاک خود مین‌گذاری کرده است.

وی طرح این موضوع از سوی جمهوری آذربایجان را تلاش آشکار برای منحرف کردن توجهات از اقدامات نادرست این کشور دانست.

النور ممدوف معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان سه‌شنبه به قضات دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت که کشورش بیش از 2700 مین زمینی ارمنستان را از دسامبر 2021 تا به حال کشف کرده است، یعنی از زمانی که این دادگاه به دو کشور دستور داد، اقداماتی که موجب تشدید اختلافات چند دهه‌ شود، انجام ندهند.

وی گفت: کاشت مین‌ و نصب تله‌های انفجاری تلاش عمدی از سوی ارمنستان برای جلوگیری از بازگشت اهالی جمهوری آذربایجان است که به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

ممدوف تصریح کرد: اگر باکو که مناطق آزاد شده را برای بازگشت آوارگان آماده می‌کند، نتواند با خیال راحت این کار را انجام دهد، آواره‌ها چگونه می‌توانند با خیال راحت از حق بازگشت خود استفاده کنند؟

این درگیری‌های حقوقی در حالی انجام می‌شود که بیش از 2 سال پس از پایان جنگ میان دو کشور همسایه در قره‌باغ کوهستانی که منجر به کشته شدن حدود 6 هزار و 800 سرباز و آواره شدن حدود 90 هزار غیرنظامی شد، می‌گذرد.

به گزارش ایرنا، روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال 1991، زمانی که ارتش ارمنستان قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه مجاور را تصرف کرد، پرتنش بوده است.

جمهوری آذربایجان در پاییز 2020 طی 44 روز درگیری، چندین شهر، روستا و آبادی را در این منطقه به تصرف خود درآورد و پس از آن در روز دوشنبه 9 نوامبر 2020 (19 آبان 1399) توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه میان دو کشور امضا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان