ناتو: قلدری چین آسیا را به جنگ می‌کشاند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، چین از نزدیک تهاجم روسیه به اوکراین را تماشا می‌کند و یاد می‌گیرد و می‌تواند جنگی را در منطقه آسیا به راه اندازد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بلومبرگ سه‌شنبه شب نوشت، استولتنبرگ ضمن متهم کردن چین به "قلدری علیه همسایگانش" و افزایش نیروهای نظامی خود - از جمله تسلیحات هسته‌ای – با لحنی شدید این کشور آسیای شرقی را مورد حمله قرار داد.

او هشدار داد که منطقه اقیانوس آرام با «چالش‌های فزاینده» از سوی پکن علیه نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی مواجه است.

استولتنبرگ در ژاپن تاکید کرد، چین به طور قابل توجهی در حال تقویت نیروهای نظامی خود از جمله سلاح‌های هسته‌ای برای قلدری علیه همسایگان و تهدید تایوان است.

وی گفت، پکن و مسکو در حال رهبری یک روش مستبدانه علیه نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی هستند و مناطق هند و اقیانوس آرام با چالش‌های فزاینده‌ای از رفتار تهاجمی چین گرفته تا تحریکات کره شمالی روبه‌رو است.

استولتنبرگ ادامه داد: «در اروپا، روسیه به جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد. این جنگ فقط یک بحران اروپایی نیست، بلکه چالشی برای نظم جهانی است.»

وی هشدار داد: اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوکراین پیروز شود، این فتح پیامی به چین خواهد داد که رژیم‌های خودکامه می‌توانند از طریق «زور» به اهداف خود برسند. این خطرناک است. پکن از نزدیک همه چیز را زیر نظر دارد و در حال آموختن درس‌هایی است که ممکن است بر تصمیمات آینده‌اش تأثیر بگذارد. آنچه امروز در اروپا اتفاق می‌افتد، فردا در شرق آسیا نیز رخ می‌دهد. پس باید متحد و محکم بمانیم. با هم برای آزادی و دموکراسی بایستیم.»

استولتنبرگ قبل از ژاپن، که یکی از اعضای ناتو است، از کره جنوبی دیدن کرده بود.

او در دیدار با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت: «جهان در یک نقطه عطف تاریخی در شدیدترین و پیچیده‌ترین محیط امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد.»

چین قبلا از تلاش‌های ناتو برای گسترش اتحاد خود در آسیا انتقاد کرده بود.

روسیه نیز که تهاجم خود به اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند، بارها گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود قلمداد کرده است.

اواخر سال گذشته، ژاپن از طرح‌های گسترده‌ای برای تقویت توانایی‌های دفاعی خود رونمایی کرد؛ تغییراتی که زمانی برای یک کشور مدعی صلح‌طلبی غیرقابل تصور بود و پس از آمریکا و چین، این کشور را به سومین هزینه‌کننده بزرگ نظامی تبدیل کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان