اتفاق عجیب در هزینه تور مسافرتی داخلی/ حتی خارجی‌ها هم می‌گویند تورهای ایران گران است

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: بسته سفر ما در ایران گران است و دولت نتوانسته در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند بسته‌های سفر را متعادل کند.

اتفاق عجیب در هزینه تور مسافرتی داخلی/ حتی خارجی‌ها هم می‌گویند تورهای ایران گران است

مریم فکری: در تقویم بهمن ماه 1401 سه هفته پشت سرهم روزهای شنبه تعطیل است تا به روزهای آخر هفته گره بخورد، وقتی تعطیلی سه روزه، 13، 14 و 15 بهمن‌ماه تمام نشده است، باید خود را برای تعطیلی 20، 21 و 22 بهمن‌ماه آماده کرد تا بعد از آن، تعطیلات 27، 28 و 29 بهمن ماه شروع شود. تعطیلاتی که می‌تواند برنامه مناسبی برای سفرهای داخلی و خارجی باشد؛ همه چیز آماده است، اما این اعداد و ارقام هزینه‌های تورهای گردشگری است که همه چیز را خراب می‌کند.

بیشتر بخوانید:

100 هزار میلیارد تومان از ارزش دارایی این گروه سوخت / خروج نقدینگی ادامه دار خواهد بود؟

هیچ کارشناسی نمی‌پذیرد که دولت سیزدهم یک میلیون شغل ایجاد کرده باشد/خطر مهاجرت کشاورزان به کارهای خدماتی را درک کرده‌اید؟

گزارش‌های میدانی خبرگزاری خبرآنلاین حاکی از آن است که در حال حاضر تور گردشگری به جزیره کیش و قشم با هواپیما به اندازه هزینه تورهای خارج از کشور است. اگر هزینه تور شیراز در یک هفته 13 میلیون تومان هزینه دارد، هزینه تور ایروان هم تقریبا همین عدد می‌شود، یا این‌که اگر تور کیش در حدود 37 میلیون تومان تمام می‌شود، با هزینه‌ای کمتر می‌شود به دبی سفر کرد. حتی هزینه تور یک هفته‌ای قشم هم بالاتر از سفر به تفلیس در می‌آید که در حدود 16 میلیون تومان است.

این ارقام نشان می‌دهد که گردشگری در داخل کشور هم کالای لوکس شده است و یک خانواده دو نفره برای یک سفر و فقط هزینه تور، در یک سفر داخلی باید در حدود 80 میلیون تومان هزینه کند.

اتفاق عجیب در هزینه تور مسافرتی داخلی/ حتی خارجی‌ها هم می‌گویند تورهای ایران گران است

هیچ دلیلی برای گرانی تورها وجود ندارد

در همین رابطه، حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: مسافر نسبت به سال گذشته کمتر است، بیشتر نشده است. کمتر شدن مسافر هم به دلیل شرایط حاکم بر جامعه است، ولی شاهد هستیم که هواپیماها پر است و این در شرایطی است که عرضه ما به مراتب کمتر از تقاضا است.

وی می‌افزاید: یک دلیل این موضوع این است که به نوعی ایرلاین‌ها می‌گویند در رابطه با هواپیماها به دلیل ضعف بنیه مالی، قطعات نداریم و به همین دلیل هواپیماها خوابانده شده است. این البته مغایرت دارد با اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر این‌که تعداد ناوگان هوایی به نسبت سال گذشته دو برابر شده است.

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران توضیح می‌دهد: بعد از این‌که گفتند نرخ بلیت هواپیماها باید به قبل برگردد تا اجازه قانونی به آنها داده شود که برابر مصوبه افزایش قیمت داشته باشند، شایعه شد که به یک‌باره ایرلاین‌ها هواپیماها را خواباندند. این اتفاق به دلیل کمبود قطعات می‌افتد و بعضا هواپیماهای ما زمین‌گیر می‌شوند.

رفیعی متذکر می‌شود: در چند روز گذشته که چنین شایعاتی مطرح شد، معقول به نظر نمی‌آمد و در تماس‌هایی هم که با دوستان در مجموعه ایرلاین‌دارها داشتم، این موضوع را تکذیب کردند.

وی تاکید می‌کند: در کل چنانچه دفاتر ما مبادرت به فروش بسته‌ای می‌کنند که نرخ‌ها افزایش پیدا کرده، حتما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است؟ آن هم در شرایطی که بنیه اقتصادی مردم پایین آمده و تعداد ناوگان هوایی بالا رفته و تعداد مسافرها هم پایین آمده است، بنابراین نباید افزایش قیمتی داشته باشیم.

پیک سفرها آغاز شد

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه با اشاره به این‌که ما سه پیک سفر در بهمن‌ماه داریم و بعد از آن سفرهای نوروزی است، می‌گوید: از حالا باید آماده بود و رعایت همه جوانب را داشت. از حالا تا 15 فروردین یک پیک سفر خوبی خواهیم داشت.

رفیعی می‌افزاید: تحریک بازار را هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی شروع کرده و با خیلی از بانک‌ها وارد مذاکره شده‌اند و تسهیلات ویژه‌ای می‌گیرند و سفر قسطی را به مردم ارائه می‌دهند، پیش‌بینی من این است که میزان تقاضا به یک‌باره بالا می‌رود.

چرا هزینه تورهای داخلی بعضا گران‌تر از تورهای خارجی است؟

وی در واکنش به قیمت بالای تورهای داخلی در مقابل تورهای خارجی و قیمت‌های بالا به خصوص در ایام تعطیلات می‌گوید: این افزایش قیمت‌ها زیاد است و خلاف منافع ملی مردم و مصالح ملی ما است.

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌افزاید: من قبول دارم که بسته ما در ایران گران است و این مورد انتقاد من بوده و به کرات هم این موضوع را عنوان کرده‌ام.

رفیعی عنوان می‌کند: اتفاقا با یکی از سفرا که وارد مذاکره شده بودیم که توریست بفرستیم و در مقابل هم درخواست داشتم که توریست از کشورشان به ایران بیاید، می‌گفتند ما آمادگی داریم و توریست هم آمادگی دارد که به ایران بیاید، اما پکیج شما گران است.

وی تصریح می‌کند: من این انتقاد دارم که چرا باید بسته سفر ما گران باشد. اگر مبنای محاسبه دوستان ما که دارای محصول هستند، این باشد که بگویند که چند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاشتیم، من می‌گویم شما برای این چند هزار میلیارد تومان سرمایه از جیب مردم استفاده کرده‌اید و وام‌های کلان گرفته‌اید و بعد هم از تسهیلاتی که به شما داده‌اند، بناها را ایجاد کردید و از درآمدی که به مراتب کسب می‌کنید، بازپرداخت وام‌ها را دارید.

رفیعی تاکید می‌کند: این روا نیست که با تسهیلاتی که برای مردم است و از کشور می‌گیرید، بیایید چنین کاری کنید و زیاده‌خواهی داشته باشید. این کار بسیار اشتباهی است.

وی یادآور می‌شود: بسته سفر ما در ایران گران است و دولت نتوانسته در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند بسته‌های سفر را متعادل کند.

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران می‌گوید: دولت هم در مجموعه گردشگری نمی‌تواند حاکم باشد و نرخ‌گذاری کند. از بخش خصوصی هم کمک نمی‌خواهد که خود بخش خصوصی وارد بازار شود تا تلاش کند قیمت‌های غیرمتعارف در اختیار مردم قرار نگیرد، چون اصلا نظارت و نرخ‌گذاری با ما نیست.

رفیعی می‌افزاید: تقریبا همه کار صنعت گردشگری منهای اجرا در اختیار دولت است. دولت باید تصدی‌گری را واگذار کند و نظارت را بالا ببرد، اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

وی تصریخ می‌کند: تصدی‌گری و نرخ‌گذاری در اختیار دولت است و دولت در همه ادوار گذشته نشان داده که نتوانسته ناظر خوبی باشد و به همین دلیل، این ضعف عجیب باعث افزایش قیمت افسارگسیخته‌ای شده است. من توپ را در زمین دولت می‌اندازم و عدم کارایی نظارتی دولتی باعث شده که شاهد قیمت‌های افسارگسیخته باشیم.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان