چرا بعضی پزشکان کارتخوان ندارند؟

ایسنا نوشت: معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در واکنش به اظهاراتی مبنی بر عدم استفاده ۵۰ درصد از جامعه پزشکی از کارتخوان، با بیان اینکه بسیاری از اعضای جامعه پزشکی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کار می‌کنند و مطب شخصی ندارند، برخی هیات علمی بوده و در بیمارستان‌های آموزشی فعالند، برخی هم اصلا کار پزشکی نمی‌کنند و قطعا کارتخوان به‌نام‌شان نیس ...

چرا بعضی پزشکان کارتخوان ندارند؟

دکتر علی سالاریان درباره وضعیت استفاده از کارتخوان در جامعه پزشکی، گفت: به نظر می‌رسد که بعضی اظهارنظرها در حوزه استفاده از کارتخوان در بین جامعه پزشکی، کارشناسی نیست. به عنوان مثال برخی ادعا می‌کنند که 50 درصد پزشکان کارتخوان ندارند. زمانیکه بررسی می‌کنیم می‌بینیم که از یک جهت درست گفته‌اند و 50 درصد پزشکان کارتخوان ندارند، اما واقعا شاید کمتر از 50 درصد پزشکان مطب شخصی دارند و بقیه پزشکانی هستند که در اورژانس بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و ... مشغولند یا اینکه اصلا جایی کار پزشکی انجام نمی‌دهند. بنابراین اینکه اعلام کنیم که این تعداد پزشک داریم، اما چرا همین تعداد کارتخوان به نام پزشکان نداریم، دلیلش واضح است. با مقداری دقت، مشورت گرفتن و صبر باید درباره این موارد تحقیق کنیم.

چرا بعضی پزشکان کارتخوان ندارند؟

چرا برخی پزشکان کارتخوان ندارند؟

سالاریان با بیان اینکه اظهارنظرهای عجولانه باعث تشویش اذهان عمومی، تکدر خاطر همکاران و سوءاستفاده دیگران می‌شود، ادامه داد: زمانیکه قشر فرهیخته‌ای را به راحتی به 50 درصد مالیات‌گریزی متهم می‌کنید، بقیه اقشار هم برایشان این سوال ایجاد می‌شود که اگر تخلف اینقدر فراگیر است، حتما کار آسانی است و این اظهارات راه را برای تخلف بیشتر باز می‌کند. چنین مواردی برای اعتبار جامعه، اعتبار جامعه پزشکی و سازمان امور مالیاتی مناسب نیست. باید توجه کرد که بسیاری از اعضای جامعه پزشکی یا در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کار می‌کنند و مطب شخصی ندارند که کارتخوان شخصی هم داشته باشند. در عین حال برخی از پزشکان هم اصلا کار پزشکی نمی‌کنند. بسیاری از پزشکان سرشناس و معتبر، هیات‌علمی دانشگاه بوده و صبح در دانشگاه تدریس می‌کنند، بعد از ظهر در بیمارستان‌های آموزشی یا کلینیک‌های دولتی حضور دارند و قطعا کارتخوان به‌نام‌شان نیست. بسیاری از افراد هستند که در سازمان تامین اجتماعی مشغول به‌کار هستند یا کار اداری کرده و در سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و... مدیر هستند.

وی گفت: ضمن اینکه بسیاری از پزشکان هم هستند که پروانه مطب دارند، اما نسبت به بازگشایی مطب اقدام نکرده‌اند و در کلینیک‌های خصوصی کار می‌کنند. کلینیک‌های خصوصی که درآمد، مسئولیت و سرمایه‌گذاری آن برعهده شخص دیگری است و اصلا الزامی ندارد که کارتخوان داشته باشد.

سالاریان درباره آمار پزشکان فعال و درصدی از این پزشکان که کارتخوان دارند، گفت: نمی‌توان آمار دقیق این موضوع را اعلام کرد؛ چراکه در سال‌های گذشته قانون، پزشکانی را که در استخدام دولت هستند، از اخذ پروانه مطب بی‌نیاز کرده است و آنها را مستثنی کرده و اعلام کرده که می‌توانند کار کنند. همچنین بسیاری از پزشکانی که پروانه مطب دارند، به هر علتی اعم از بیماری، مشکلات اقتصادی و ... مطب‌شان را تعطیل می‌کنند و این موارد هم مستند نمی‌شود. بسیاری از آنها مهاجرت کرده یا بازنشسته می‌شوند. بنابراین نه وزارت بهداشت و نه سازمان نظام پزشکی، ‌اطلاعات متقنی درباره درصد پزشکانی که فعال هستند، ندارد. این موضوع عجیب است که وقتی نمی‌دانیم چند درصد از پزشکان، کار پزشکی می‌کنند، چطور می‌توانیم اعلام کنیم که 50 درصدشان همکاری مالیاتی ندارند. به همین دلیل باید در اظهار نظرها مقداری سنجیده‌تر و با احتیاط عمل کنیم. در عین حال از آنجایی که تاریخ پروانه مطب‌ها می‌گذرد، بسیاری از افراد پروانه مطب‌شان را تمدید نمی‌کنند و ... باز هم نمی‌توان عدد دقیقی از تعداد آن ارائه داد.

300 هزار عضو جامعه پزشکی در کشور

ثبت 80 هزار پرونده مطب

وی با بیان اینکه تقریبا بیش از 300 هزار عضو جامعه پزشکی داریم، گفت: از این تعداد بالای 150 هزار نفر پزشک متخصص و عمومی هستند. از این میزان شاید حدود 70 الی 80 هزار مطب یا پروانه داشته باشیم. حال اینکه پزشکانی که پروانه دارند، در بخش خصوصی فعالند یا خیر، از طریق خود سازمان امور مالیاتی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. ما هنوز برای اینکه متوجه شویم که در یک ساختمان پزشکان، چند پزشک فعالند نیز دسترسی خوبی نداریم؛ به طوری که ممکن است از سال‌ها قبل تابلویی در یک ساختمان پزشکان وجود داشته باشد، اما آن پزشک سال‌ها نبوده یا فوت کرده یا مهاجرت کرده باشد.

نظام پزشکی نسبت به استفاده از کارتخوان حساس است

سالاریان ادامه داد: سازمان نظام پزشکی مشغول ایجاد فرآیندهایی است که به صورت الکترونیک بتوانیم کنترل بیشتری بر فعالیت جامعه پزشکی داشته باشیم؛ به طوری که پروانه‌ها را الکترونیک کنیم و در عین حال زمانیکه نسخه الکترونیک هم جا بیفتد، متوجه می‌شویم که چه تعداد نسخه الکترونیک به وسیله چه تعداد ارائه‌دهنده خدمت سلامت در کشور در حال تولید است. هرچند در حال حاضر هم به دلیل مشکلات اینترنت و به این دلیل که برخی همکاران با نسخه الکترونیک همکاری 100 درصد ندارند، چالش‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی در زمینه استفاده پزشکان از کارتخوان حساس است، گفت: در عین حال اداره امور مالیاتی به سازمان نظام پزشکی اعلام می‌کند که برخی افراد کارتخوان ندارند یا بیماری شکایت کرده که فلان پزشک کارتخوان نداشته است. حال از آنجایی که مسئولیت ما در برابر سازمان امور مالیاتی تضامنی است؛ به این معنا که سازمان امور مالیاتی با جامعه پزشکی همکاری می‌کند و سازمان نظام پزشکی هم طبق قانون موظف است که با سازمان امور مالیاتی همکاری کند و در این موارد تخلف، بلافاصله از طریق انتظامی و بازرسی نظام پزشکی‌ها، پیگیری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

271 35

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان