مزایا و خواص شیره توت و کاربردهای آن

شیره توت که از میوه توت به دست می آید دارای مواد مغذی مفید و تقویت کننده می باشد که باعث شده تا شیره توت خواص مفیدی برای سلامت بدن داشته باشد. یکی از مهمترین خاصیت های شیره توت درمان کننده کمبود آهن و رفع کم خونی می باشد.

مزایا و خواص شیره توت و کاربردهای آن

شیره توت یک ماده غذایی پرخاصیت می باشد که از میوه توت حاصل می شود، در آسیا از این میوه با عنوان ملکه میوه ها یاد می کنند، شیره توت طبیعتی گرم داشته و دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد.

معرفی خواص شیره توت

توت میوه ای پر خاصیت که در آسیا با عنوان شاه میوه ها شناخته می شود، همچنین شیره توت که از این میوه به دست می آید دارای خواص بسیاری می باشد. شیره توت دارای طبیعی گرم است و زمانی که توت به شیره تبدیل می گردد کلیه خواص توت در حجم بالایی در اختیار قرار خواهد گرفت، به شکلی که مصرف یک قاشق شیره توت می تواند با مصرف نمودن دو تا سه فنجان توت برابر باشد. برای بررسی خواص مختلف شیره توت و دانستن مقدار ارزش غذایی این ماده مغذی پرخاصیت در این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خواص شیره توت

ارزش غذایی توت

همانطور که گفته شد توت میوه ای است پرخاصیت و همچنین پرکالری، هر 100 گرم توت یا همان یک فنجان توت دارای 61 کالری انرژی می باشد. همچنین در هر 100 گرم توت 0.9 گرم پروتئین وجود دارد، این میزان پروتئین در توت در دسته پروتئین های گیاهی قرار می گیرد، همچنین 100 گرم توت دارای 1.1 گرم چربی بوده و 16 میلی گرم کلسیم در خود دارد. مقدار کلسیم موجود در توت مناسب بوده و بسیار قابل توجه است. مقدار کلسیم مصرفی توصیه شده در طول یک روز حدود 800 میلی گرم در روز می باشد. بعلاوه در هر 100 گرم توت 0.8 میلی گرم آهن، 280 واحد بین الملل ویتامین A، مقدار 0.02 میلی گرم ویتامین B1، مقدار 0.06 میلی گرم ویتامین B2، مقدار 1.1 میلی گرم ویتامین B3 و همچنین 16 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. علاوه بر این موارد توت دارای مقدار بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم می باشد، هر 100 گرم توت خشک حدود 360 کالری انرژی تولید می نماید. شیره توت سفید ماده ای بسیار شیرین که از توت به دست می آید و کلیه مواد مغذی توت در آن وجود دارد از این رو برای ماندگاری بیشتر و بهره بردن از خاصیت های توت اکثر باغداران به روش های مختلف به ویژه سنتی اقدام به فراوری شیره توت می نمایند. شیره توت به خاطر وجود انواع ویتامین های گروه B در آن باعث کاهش و رفع ترس، رفع عصبانیت و کاهش اضطراب و هیجان می شود، به علاوه مصرف این شیره باعث رفع بی حسی و کرختی و ضعف عمومی در بدن خواهد شد، در ادامه با خواص بیشتری از شیره توت آشنا می شویم.

خواص مهم شیره توت

درمان طبیعی کمبود آهن

جالب است که بدانید یکی از روش های طبیعی برای درمان کم خونی و کمبود آهن در بدن استفاده از شیره توت می باشد و به منظور برطرف نمودن کم خونی های متاثر از کم بود آهن بسیار موثر و مفید می باشد. می توان با مصرف مداوم این ماده مغذی برای همیشه از کم خونی و کمبود آهن پیشگیری نمود.

شیره توت و بررس خاصیت های آن

افزایش دهنده قدرت بینایی

از دیگر خاصیت های مهم شیره توت کمک به تقویت بینایی است. شیره توت به دلیل دارا بودن ویتامین A این خاصیت را دارد و باعث درمان مشکلات بینایی و کمک به رفع کاهش دیدهایی که بخصوص در شب اتفاق می افتد، خواهد شد. مصرف شیره توت را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از خاصیت های مفید آن بهر ببرید.

شیره توت و خاصیت های آن

مبارزه کننده با سرطان

جالب است که بدانید میوه توت دارای آنتی اکسیدانی قابل توجه می باشد که این آنتی اکسیدان ها در شیره توت به شکل غلیظ شده وجود داشته و مصرف آن باعث مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن خواهد شد و در نتیجه با عامل سرطان مبارزه می نماید.

تجربه آرامشی فوق العاده

کمبود بعضی از ویتامین ها و املاح مهم در بدن باعث می شوند تا فرد احساس استرس و نا آرامی داشته باشد. مثلا ویتامین B نقش بالایی در آرامش و استرس در افراد ایفا می کند و برای داشتن زندگی بدون استرس و آرام باید به مقدار کافی از این ویتامین مصرف شود، یکی از انواع منابع تامین این ویتامین شیره توت می باشد، شیره توت غنی از ویتامین های B می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه شیره توت به منظور تامین ویتامین B مورد نیاز بدن مناسب و مفید است و آرامش را را در مصرف کننده بیشتر خواهد نمود.

خاصیت های مهم شیره توت

مناسب برای دیابتی ها و غیر دیابتی ها

افرادی که دچار مشکل دیابت هستند می توانند بدون مشکل و ترس از این شیره مصرف نمایند. شاید برایتان عجیب باشد که شیره توت با اینهمه شیرینی که دارد نه تنها برای افراد سالم ضرر ندارد بلکه افراد دیابتی نیز می توانند از آن مصرف کنند. باید بدانید که فرق اساسی که بین شیره های مختلفی مانند شیره خرما و انگور با شیره توت وجود دارد این است که مواد قندی موجود در شیره توت برای افراد ضرر خاصی نداشته و به همین دلیل با دیگر شیره ها متفاوت است. البته این موضوع به این معنا نیست که در مصرف آن افراط داشته باشید، به این معناست که می توانید در حد مجاز و مناسب از آن مصرف نمایید.

خاصیت هایی برای شیره توت

خاصیت ملین بودن

از دیگر خواص شیره توت این است که این شیره مانند یک ملین بسیار پرقدرت عمل می کند، این خاصیت به دلیل مقدار فیبر موجود در این شیره است. فیبر موجود در شیره توت باعث درمان مشکلات دستگاه گوارشی شده و بسیار مفید و موثر می باشد.

تاثیرات آنتی اکسیدانی فوق العاده شیره توت

شیره توت به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بی نظیری که دارد باعث جلب توجه بیشتری شده است. آنتی اکسیدان های موجود در شیره توت تاثیرات بسیاری در سلامت بدن داشته و باعث کاهش سطح کلسترول بد خون می شوند و همچنین باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی خواهند شد. بعلاوه همانطور که گفته شد باعث پیشگیری از سرطان شده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

خاصیت های شیره توت

دیگر خاصیت ها:

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، شیره توت دارای خاصیت های مختلف دیگری نیز می باشد که در ادامه مختصرا با آنها آشنا می شویم:

  • تقویت کننده کلیه ها و در نهایت باعث آسان شدن جریان ادرار در بدن خواهند شد.
  • مفید به منظور درمان خواب رفتگی های اعضای مختلف بدن
  • درمانی مناسب برای سرگیجه و سردردهای ناشی از کمبود آهن
  • انرژی زایی بالا و رفع کننده ضعف و بی حالی در بدن
  • مفید برای تصفیه خون و تقویت عملکرد کبد و طحال

انواع خاصیت های مفید شیره توت

همچنین توت خواص و ویژگی هایی دارد که برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید و موثر است و باعث می شود تا روند رشد کودکان و نوجوانان به شکل قابل توجهی ارتقا یابد و همچنین جایگزینی سالم و مناسب برای خوراکی هایی است که فایده چندانی نداشته و ممکن است برای کودکتان مضر باشند. بهتر است کودکان خود را به خوردن این مواد مغذی بدون ضرر و پرخاصیت عادت دهید تا بدنی سالم و پرنشاط داشته باشند.

بررسی خواص شیره توت

موارد استفاده از شیره توت و کارایی های مختلف آن

همانطور که گفته شد این ماده غذایی پرخاصیت بوده و دارای طعمی خوش و شیرین می باشد، از این رو معمولا از آن در صبحانه و عصرانه استفاده می شود و در کنار دیگر خوردنی ها مصرف می شود. همچنین از شیره توت در تهیه انواع حلوا و شیرینی و تزئینات کیک استفاده می شود. همچنین می توان شیره توت را همراه با شیر برنج میل کرد و از آن لذت برد. ترکیب شیره توت با شیر برنج بسیار مقوی بوده و اصولی است زیرا با اینکار طبع سرد برنج با شیره توت برطرف می شود.

خاصیت ها و ویژگی های شیره توت

نحوه تهیه شیره توت در منزل

همانطور که در آغاز مطلب اشاره شد شیره توت را به دو روش سنتی و صنعتی به دست می آورند، از این رو می توان این شیره را در منزل تهیه کرد. برای تهیه شیره توت در منزل به روش زیر عمل می کنیم:

در ابتدا آب توت را گرفته و سپس آن را با خاک سفید که دارای آهک و املاح معدنی دیگری است مخلوط نمایید. در واقع با اضافه کردن خاک سفید، آب توت به خوبی تصفیه می گردد. بعد از آن آب توت را از خاک سفید جدا کنید و بعد آب توت را به خوبی بجوشانید، در اثر جوشیدن آب اضافه تبخیر می شود و مقدار قند در مواد بیشتر خواهد شد. بعد از اینکه ظاهر شیره مانندی پیدا کرد، شیره توت آماده است.

انواع خواص شیره توت

مضرات مصرف شیره توت

بعد از معرفی خاصیت های مفید شیره توت با مضرات آن آشنا می شویم:

  • چاقی و اضافه وزن یکی از مضرات مصرف بی اندازه از شیره توت است. همانطور که گفته شد شیره توت خاصیت انرژی بخشی بالایی داشته و کالری بالایی دارد از این رو می تواند باعث اضافه وزن و چاقی گردد.
  • افراد گرم مزاج باید در مصرف شیره توت دقت بیشتری داشته باشند، زیرا شیره توت طبع گرمی داشته و نباید خیلی از آن استفاده کنند زیرا مصرف بی اندازه از آن باعث بروز جوش و صفراوی شدن خون خواهد شد.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز باید در مصرف شیره توت احتیاط نمایند، درست است که قند موجود در شیره توت بی ضرر است اما استفاده زیاد از آن ممکن است باعث برهم خوردن سلامتی این افراد شود.

خاصیت زیاد شیره توت

موارد مصرف مختلف شیره توت

شیره توت یک ماده مغذی و بسیار خوشمزه و شیرین است که در اغلب در وعده های صبحانه و عصرانه می توان آن را در تهیه حلوا ها و تزئین بسیاری از شیرینی های خانگی استفاده کرد.

علاوه بر آن این شیره را می توان به شیر برنج اضافه کنید و نوش جان کنید، انجام این روش می تواند ترکیب غذای بسیار مقوی و مفیدی رادر اختیارتان دهد، زیرا شیر برنج دارای طبع سرد است و افزودن توت می تواند آن را اصلاح و تعدیل کند.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با خواص شاه توت و  خواص توت سیاه می توانید در اینجا کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 12 کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان