۵ علامت حمله قلبی که باید بشناسید!

5 علامت حمله قلبی که باید بشناسید!

حمله قلبی یک عارضه تهدید کننده بالقوه زندگی است که معمولا در اثر انسداد شریان‌های بدن به وجود می‌آید.

اقدام سریع در زمان بروز سکته قلبی بسیار حیاتی است. برای اینکه بتوانید به سرعت حمله قلبی را مدیریت کنید، اول باید علائم و نشانه‌های آن را به خوبی بشناسید. در این مقاله همراه ما باشید تا حمله قلبی ، علائم رایج آن و اقدامات ضروری بعد از آن را با یکدیگر بررسی نماییم.

5 علامت حمله قلبی که باید بشناسید!

حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی که انفارکتوس میوکارد نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از عضله قلب، خون کافی دریافت نمی‌کند. هر چه زمان بیشتری برای بازگرداندن جریان خون به قلب بگذرد، آسیب به عضله قلب نیز بیشتر می‌شود.

تصور می‌شود، بیماری عروق کرونر (CAD)  علت اصلی حمله قلبی است با این حال، اسپاسم شدید و یا انقباض ناگهانی شریان‌های کرونر نیز می‌تواند باعث بروز حمله قلبی ناگهانی شوند.

5 نشانه اصلی حمله قلبی کدامند؟

5 علامت حمله قلبی که باید بشناسید!

علائم حمله قلبی در افراد مختلف، ممکن است متفاوت باشد. برخی افراد دچار علائم خفیف می‌شوند و برخی دیگر علائم شدیدتری دارند.  به طور کلی افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، ممکن است 5 علامت زیر را تجربه کنند:

درد و ناراحتی قفسه سینه

درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی در مردان و زنان به شمار می‌آید. بسیاری از زنان آن را متفاوت‌تر از مردان تجربه می‌کنند. درد سینه در زنان معمولا به صورت فشرده شدن سینه یا پر شدن آن ظاهر می‌شود. اما مردان درد را معمولا به صورت درد بازوی چپ که به سمت قلب و قفسه سینه حرکت می‌کند احساس می‌کنند. درد قفسه سینه در زنان شایع‌تر است و به طور معمول بخش عظیمی‌تری از سینه درگیر درد می‌شود.

درد در بازوها، گردن، پشت و فک

این علامت حمله قلبی معمولا در زنان بیشتر از مردان ظاهر می‌شود. درد ممکن است تدریجی یا ناگهانی باشد و می‌تواند به سرعت کاهش یابد. اگر در بازوها، فک و گردن دچار درد ناگهانی و غیر قابل تحمل شدید، باید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

درد معده یا شکم

درد شکم در بیشتر بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، ظاهر می‌شود. این درد معده ممکن است مانند سوزش سر دل، آنفولانزا یا زخم معده باشد. افراد مبتلا به مشکلات قلبی باید حداقل یک بار در سال تحت غربالگری قرار بگیرند تا از نظر سلامت قلب و علائم پیچیده حمله قلبی تحت بررسی قرار بگیرند.

تعریق بیش از اندازه

آیا بیشتر از حد معمول عرق می‌کنید؟ ممکن است فکر کنید تعریق زیاد ناشی از استرس است، اما باید بدانید که تعریق یکی از نشانه‌های اصلی حمله قلبی به شمار می‌آید. بررسی علت تعریق بسیار مهم است، به خصوص اگر نتوان آن را در زنان به یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی نسبت داد.

خستگی بی امان

افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، معمولا با وجود استراحت کافی بسیار زود خسته می‌شوند. خستگی در قفسه سینه ناشی از فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی از خانه تا ماشین، نشانه اصلی مشکلات قلبی است.

سایر نشانه‌های حمله قلبی

حمله قلبی علائم متعددی دارد که به 5 تا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره به طور مفصل اشاره کردیم. بد نیست با دیگر علائم رایج این عارضه نیز آشنا شوید. این علائم عبارتند از:

  • سرفه و خس خس سینه
  • احساس شدید اضطراب (حملات پانیک)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس
  • سرگیجه و احساس سبکی سر
  • احساس فشار روی قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع و نامنظم
  • اختلالات خواب

بعد از بروز حمله قلبی باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید فورا درخواست کمک کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

 

  • برای دریافت کمک به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. اگر به خدمات فوریت‌های پزشکی دسترسی ندارید، از شخصی بخواهید که شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند. فقط در صورتی رانندگی کنید که گزینه دیگری وجود نداشته باشد.
  • در صورت تجویز پزشک، بعد از بروز حمله قلبی نیتروگلیسیرین مصرف کنید. در حالی که منتظر اورژانس هستید، می‌توانید طبق دستور پزشک از نیتروگلیسیرین استفاده کنید.
  • در صورت توصیه، آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در هنگام حمله قلبی ممکن است با جلوگیری از لخته شدن خون، آسیب قلبی را کاهش دهد.

 

باید توجه داشته باشید، آسپرین ممکن است با داروهای زیادی تداخل داشته باشد. تا حد امکان از مصرف آسپرین خودداری کنید، مگر ارائه دهنده مراقبت یا پرسنل فوریت‌های پزشکی شما به این کار تشویق کنند. قبل از مصرف آسپرین حتما با اورژانس تماس بگیرید.

اگر فردی را دیدید که دچار حمله قلبی شده است، چه باید کرد؟

اگر فردی بیهوش است و فکر می‌کنید که دچار حمله قلبی شده است، حتما ابتدا با اورژانس محلی خود تماس بگیرید. سپس بررسی کنید که آیا فرد نفس می‌کشد و نبض دارد یا خیر. اگر فرد نفس نمی‌کشد یا نبض پیدا نمی‌کنید، تنها در این صورت باید CPR (احیای قلبی) را شروع کنید .

اگر آموزش سی پی آر را قبلا دریافت نکرده‌اید، می‌توانید آن را فقط با دست انجام دهید. این بدان معناست که باید با شدت و سرعت به قفسه سینه فرد فشار وارد کنید (حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه).

اگر در CPR آموزش دیده‌اید و به توانایی خود اطمینان دارید، می‌توانید قبل از وارد کردن فشار به قفسه سینه، دو تنفس مصنوعی نیز به فرد منتقل کنید.

چه افرادی در خطر حمله قلبی قرار دارند و باید تحت نظر پزشک قرار گیرند؟

برخی افراد در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند و باید بیش از دیگران مراقب سلامتی خود باشند. این عوامل خطر عبارتند از:

سن

مردان 45 ساله و بالاتر و زنان 55 ساله و بالاتر بیشتر از مردان و زنان جوانتر در معرض حمله قلبی هستند.

مصرف تنباکو

این مورد شامل سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار است. اگر سیگار می‌کشید، باید فورا آن را ترک کنید.

فشار خون بالا

با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند به شریان‌هایی که به قلب منتهی می‌شوند آسیب برساند. فشار خون بالا که همراه با شرایط دیگر مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می‌دهد، خطر را حتی بیش از پیش افزایش می‌دهد.

در رابطه با فشار خون بالا در مجله سلامت دکترتو بیشتر بخوانید.

دیابت

زمانی که بدن هورمونی به نام انسولین نمی‌سازد یا نمی تواند به درستی از آن استفاده کند، قند خون افزایش می‌یابد. قند خون بالا خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

 

بیماری دیابت چیست و چه علائمی دارد؟

 

 

سابقه خانوادگی حملات قلبی

اگر برادر، خواهر، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما دچار حمله قلبی زودرس شده باشند (در سن 55 سالگی برای مردان و در سن 65 سالگی برای زنان)، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید.

در صورت داشتن هر یک از خطرات گفته شده در بالا باید تحت نظر یک متخصص قلب قرار بگیرید و به طور کلی سبک زندگی خود را تغییر دهید.

منبع : سکته قلبی چیست؟ علائم و روش های درمان آن در مجله سلامت دکترتو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان