نرم افزار پلاک خوان چیست و انواع آن کدام است؟

نرم افزار پلاک خوان، سیستمی است که با بکارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق می تواند پلاک خودروها را بخواند و عکس پلاک را تبدیل به متن قابل ویرایش کند.

نرم افزار پلاک خوان چیست و انواع آن کدام است؟

نرم افزار بعد از خواندن پلاک خودرو، اقدام به ثبت پلاک خودرو و دیگر فعالیت های تعریف شده ی آن می کند. ممکن است پلاک خوان به یک گیت متصل باشد و در صورت داشتن مجوز پلاک خودرو، به خودرو اجازه ی ورود بدهد و یا اینکه در پارکینگ های عمومی مدت زمان توقف خودرو و مکان آن در پارکینگ را مشخص کند. سپس قبضی برای خودرو صادر گردیده و راننده با استفاده از کارت یا شارژ حساب خود اقدام به پرداخت می کند.

فرایند پلاک خوانی به چه صورت است؟

نرم افزار پلاک خوان چیست و انواع آن کدام است؟

هنگامی که یک خودرو در مقابل دوربین پلاک خوان قرار می گیرد، فرایند پلاک خوانی شروع می شود. هر پلاک خوان مراحل مختلفی را بنا بر الگوریتم خود طی می کند تا پلاک خودرو را بخواند. اما به طور کلی می توان مراحل زیر را برای پلاک خوانی در نظر گرفت:

در ابتدا پلاک خودرو به محض قرار گرفتن در مقابل دوربین، ثبت می شود.

در مرحله ی بعدی تصاویر پلاک توسط شبکه های ارتباطی به نرم افزار ارسال می شود.

سپس نرم افزار با بکارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی شروع به تجزیه و تحلیل تصاویر می کند و پلاک خودرو را می خواند.

در گام بعدی تصویر پلاک خودرو به همراه مقدار آن خوانده شده و زمان و تاریخ در پایگاه داده ذخیره می گردد.

مرحله ی آخر بنا بر کاربرد پلاک خوان متفاوت است. یک پلاک خوان ممکن است برای ثبت تعداد خودروهای عبوری از یک جاده استفاده شود و پلاک خوان دیگر برای باز کردن درب گیت های پارکینگ های عمومی و خصوصی باشد. همین طور پلاک خوان های دیگر برای کاربردهای دیگر استفاده می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

چند نوع پلاک خوان داریم؟

نرم افزار پلاک خوان چیست و انواع آن کدام است؟

پلاک خوان ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند و در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی می توان انواع زیر را برای پلاک خوان در نظر گرفت.

پلاک خوان جاده ای

در جاده ها برای کنترل سرعت خودروها می توان از پلاک خوان استفاده نمود. در شرایطی که برای جاده ای محدودیت سرعت تعریف شده باشد، می توان با اتصال نرم افزار پلاک خوان به دوربین های دو طرف جاده سرعت متوسط خودرو را با توجه به مدت زمان طی شده برای مسافت مورد نظر محاسبه کرد.

پلاک خوان پارکینگی

در پارکینگ های خصوصی و عمومی برای ثبت پلاک های وارد و خارج شده از پارکینگ، از پلاک خوان استفاده می شود. همچنین برای صدور قبض و مشخص کردن جای پارک خودرو نیز می توان از پلاک خوان استفاده نمود.

پلاک خوان جایگاه سوخت

در جایگاه های سوخت برای هوشمند شدن جایگاه، فراهم کردن آماری از خودروهایی که از جایگاه سوخت استفاده کرده اند و تامین امنیت جایگاه سوخت از پلاک خوان استفاده می شود. گاهی افراد بدون اینکه هزینه ی سوخت خود را پرداخت کنند از جایگاه خارج می شوند. چنین مسائلی به راحتی توسط یک سیستم پلاک خوان قابل کنترل است.

پلاک خوان عوارضی

در عوارضی ها خودروها زمان زیادی را منتظر می مانند تا عوارض خودرو را توسط یک متصدی پرداخت کنند. اگر این عوارضی ها به یک پلاک خوان متصل باشند زمان انتظار کاهش یافته و در نتیجه ترافیک نیز کم می شود. محاسبه عوارضی به این صورت است که خودروها به محض اینکه مقابل دوربین عوارضی قرار می گیرند، پلاک آن ها خوانده می شود و عوارضی به حساب آن ها در نظر گرفته می شود. حال این مقدار یا از حسابی که راننده دارد، کم می شود و یا فرد می تواند با مراجعه به مراکز مورد نظر عوارضی را پرداخت کند.

پلاک خوان کارواش

روزانه خودروهای زیادی وارد کارواش ها می شوند. ثبت ورود و خروج خودروها به صورت دستی انجام می شود. اگر از یک پلاک خوان در کارواش ها استفاده شود، دیگر نیازی به ثبت دستی نیست. حتی خودروها می توانند با وارد کردن شماره ی پلاک خودرو در سایت کارواش از قبل، زمان کارواش خود را رزرو نمایند.

کنترل ترافیک

در شهرهای بزرگ، کنترل ترافیک و هدایت خودروها به خیابان ها و بزرگراه هایی که ترافیک کمتری دارند، امری دشوار و پیچیده است. در برخی از ساعات شبانه روز و در برخی از مسیرها ترافیک سنگین می شود و افراد مدت زمان زیادی را در ترافیک هدر می دهند تا به مقصد برسند. حال با نصب یک پلاک خوان می توان ترافیک خیابان ها را محاسبه کرد و هنگامی که در یک خیابان ترافیک در حال سنگین شدن باشد، خودرو ها را به مسیر دیگری هدایت کرد. شمارش تعداد خودروها به راحتی توسط یک پلاک خوان قابل انجام است و به کنترل ترافیک کمک شایانی می کند.

شهر هوشمند

شهر هوشمند شهری است که با بکارگیری سیستم های هوشمند، تمام فعالیت ها به صورت هوشمند و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می شود. در چنین شهری بسیاری از مشکلاتی که در شهرهای غیر هوشمند مانند ترافیک سنگین، پرداخت هزینه ی عوارضی ها و پارکینگ ها، آلودگی هوا وجود دارد، کمتر می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان