با تحولات منطقه و جهان

ادعا‌های جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران

ادعا‌های جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان، برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی، اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه طالبان و سفر دوره‌ای وزیر امورخارجه فرانسه به کشور‌های خلیج فارس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران/ نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان/ برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

بین الملل تابناک: ادعا‌های جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان، برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی، اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه طالبان و سفر دوره‌ای وزیر امورخارجه فرانسه به کشور‌های خلیج فارس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در گزارشی جدید ـ که به رویت رویترز رسیده ـ ادعاهای جدیدی علیه ایران مطرح کرده است.

طبق گزارش رویترز، آژانس در این گزارش مدعی شده ایران در مرکز فردو اقدام به ایجاد یک تغییر اعلام نشده در اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژهای IR-6 کرده است؛ این آبشارها اورانیوم را با خلوص 60 درصدی غنی‌سازی می‌کنند.

آژانس همچنین مدعی شده در جریان یک بازرسی اعلام‌ نشده در روز 21 ژانویه از کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو، متوجه این تغییر شده است.

در این گزارش آمده است: «مدیر کل آژانس اتمی نگران است که ایران بدون اطلاع‌رسانی قبلی، اقدام به ایجاد تغییرات محسوس در اطلاعات طراحی مرکز غنی‌سازی سوخت فردو در ارتباط با تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا کرده است.»

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران/ نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان/ برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

آژانس توضیح نداده اتصال بین این دو آبشار سانتریفیوژی چگونه تغییر داده شده است. در گزارش آژانس تنها تصریح شده که این آبشارها به گونه‌ای متصل شده‌اند که با نحوه فعالیت اعلام‌شده از سوی ایران تفاوت چشمگیری داشت.

در بخشی از چکیده این گزارش ادعا شده است: «این اقدام با تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمانی ناسازگار است و توانایی آژانس اتمی برای تنظیم رویکردهای پادمانی برای کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و اجرای تدابیر پادمانی موثر در این مرکز را تضعیف می‌کند.»

در این گزارش تصریح شده، آژانس اتمی برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی مانند بازرسی‌ها به فردو دسترسی منظم داشته و در حال انجام گفت‌وگوهایی با ایران برای افزایش این فعالیت‌هاست.

گزارش آژانس می‌افزاید: «آژانس و ایران به رایزنی‌هایشان ادامه داده‌اند. آژانس فراوانی و شدت فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را در مرکز فردو افزایش داده‌ است. با وجود این، به برخی تدابیر پادمانی دیگر نیاز است و آژانس در حال رایزنی با ایران در خصوص آن است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته، ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند؛ حال آنکه ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال 2015 به توافقی با کشورهای گروه 1+5 برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 یکجانبه از این توافق خارج شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته، برخی از ادعاهای مطرح‌ از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. حال آنکه تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد، تهران به پرسش های مطرح‌ از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

 چند ماه پیش، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی، مسئول حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و اقدام این رژیم نقض قوانین بین‌المللی و محکوم است.

سفیر ایران در این نامه با اشاره به اظهارات 27 ژانویه رئیس رژیم صهیونیستی در مقر ناتو و 16 ژانویه رئیس ستاد ارتش این رژیم نسبت به تهدید به استفاده از زور علیه زیرساخت‌های حیاتی ایران، از جمله تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل اعتراض کرد.

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران/ نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان/ برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

در این نامه با اشاره به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در مصاحبه اخیر با سی ان ان در 31 ژانویه و اعتراف به دخالت این رژیم در اقدامات خرابکارانه و تروریستی در ایران تاکید شده است که این رژیم باید پاسخگوی تمامی اقدامات جنایتکارانه و تروریستی ارتکابی علیه ایران باشد و بدون استثنا با عواقب آن مواجه شود.

در نامه نماینده دائم کشورمان به رئیس دوره‌ای شورای امنیت تأکید شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مسئولیت خود بر اساس منشور را انجام دهد و اظهارات جنگ طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی را محکوم و از این رژیم بخواهد قوانین بین‌المللی را رعایت کند و به برنامه‌های خطرناک و فعالیت‌های مخرب خود در منطقه پایان دهد.

در نامه مزبور تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای دفاع از امنیت ملی خود و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند، محفوظ می‌دارد.

در پایان نامه نماینده دائم کشورمان با تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مورد مناقشه کنونی در اوکراین مبنی بر بی طرفی فعال و احترام به حاکمیت و استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین اعتراض خود به بیانیه تحریک‌آمیز و غیرقابل توجیه یک مقام ارشد اوکراینی نسبت به حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع ایران در شهر اصفهان و استقبال در استفاده از زور علیه زیرساخت‌های حیاتی ایران را اعلام نمود و این گونه اظهارات و اقدامات را غیرمسئولانه و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول مندرج در منشور ملل متحد خواند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا آن را محکوم کند.

برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی

ارتش کره جنوبی بامداد پنجشنبه طی بیانیه‌ای از آغاز رزمایش نظامی مشترک نیروی هوایی این کشور با ارتش آمریکا خبر داد.

در این بیانیه آمده است که رزمایش مذکور با هدف ارتقای قابلیت تعامل بین ارتش‌های آمریکا و کره جنوبی برگزار شده و نشان‌دهنده ظرفیت اتحاد دو کشور برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی است.

به نوشته «رویترز»، در این رزمایش جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی دو کشور از جمله بمب‌افکن‌های بی-1، جنگنده‌های اف-22 و اف35 حضور دارند.

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران/ نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان/ برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

همزمان کره شمالی نیز در واکنش به این رزمایش هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه این کشور، با شدیدترین واکنش از سوی پیونگ‌یانگ همراه خواهد شد.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای توضیح داد: «تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود ادامه می‌دهد، کره شمالی هم تمایلی به برقرای تماس یا گفت‌وگو با آنها نخواهد داشت.»

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» کره شمالی همچنین تهدید کرد که مقابله با تحرکات نظامی آتی آمریکا ذیل اصل «سلاح اتمی علیه سلاح اتمی و جنگ تمام عیار علیه جنگ تمام عیار» خواهد بود.

در این بیانیه همچنین آمده است: «اگر آمریکا به وارد کردن دارایی‌های راهبردی نظامی به شبه‌جزیره کره و اطراف آن ادامه دهد، کره شمالی هم فعالیت‌های بازدارنده خود را بدون کوچک‌ترین شکستی، واضح‌تر می‌کند.»

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

ایالات متحده آمریکا در واکنش به ممنوعیت کار و تحصیل زنان در افغانستان، محدودیت‌های جدید صدور ویزا برای طالبان اعلام کرد.

به گزارش تارنمای روزنامه لو فیگارو، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: من امروز برای اعمال محدودیت‌های صدور ویزا برای برخی از طالب‌های فعلی یا سابق، اعضای گروه‌های امنیتی غیردولتی و سایر افرادی که مسئول یا شریک سرکوب زنان و دختران افغانستان هستند، اقدام می‌کنم.

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران/ نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان/ برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

آنتونی بلینکن افزود: ایالات متحده به همکاری با کشورهای متحد ادامه خواهد داد تا بر طالبان تاثیر بگذارد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، اقدام‌های طالبان پیامدهای مهمی خواهد داشت و راه را برای بهبود روابط آنها با جامعه بین‌المللی خواهد بست.

بر اساس این گزارش، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در آگوست 2021، آنها محدودیت‌های شدیدی بر زنان افغان اعمال کرده‌اند.

منع زنان از مشاغل دولتی، رفتن به مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها یا ممنوعیت رفتن به پارک‌ها از جمله محدودیت‌هایی است که این روزنامه فرانسوی به آنها اشاره کرده است.

سفر دوره ای وزیر امورخارجه فرانسه به کشورهای خلیج فارس

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه در نخستین سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، چهارشنبه شب وارد ریاض عربستان شد.

به گزارش خبرگزاری "واس" عربستان، کولونا در فرودگاه بین المللی "ملک خالد" شهر ریاض، مورد استقبال "ولید بن عبدالکریم الخریجی" معاون وزیر امورخارجه عربستان قرار گرفت.

ادعاهای جدید آژانس اتمی درباره برنامه هسته ای ایران/ نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت درباره حادثه اصفهان/ برگزاری رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه طالبان

رسانه عربستان اعلام کرد که سفر کولونا به عربستان با هدف بررسی راه‌های همکاری میان ریاض و پاریس صورت می گیرد؛ این نخستین سفر وزیر امورخارجه فرانسه به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

یک منبع آگاه دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که کولونا پس از عربستان راهی امارات خواهد شد.

به گفته این منبع، این سفر بیانگر صداقت پاریس در قبال ریاض و ابوظبی است.

براساس این گزارش، کولونا در این دو کشور علاوه بر دیدار با همتایان عربستانی و اماراتی خود با وزیران فرهنگ و انرژی این دو کشور عربی نیز دیدار خواهد کرد.

این منبع دیپلماتیک ـ که خواست نامش فاش نشود ـ گفت: ایران و در کنار تنش‌های روزافزون در سرزمین‌های اشغالی از موضوعات احتمالی مورد بحث و گفت و گوی میان وزیر امورخارجه فرانسه و مقامات عربستان و امارات باشد.

این مقام سیاسی به فرانس پرس گفت: پیام ما به متحدانمان در ریاض و ابوظبی این است که به آنها می گوییم ما حامی شما بوده و در کنار شما ایستاده‌ و آماده‌ایم نه تنها برای مقابله با بی ثباتی، بلکه در همه زمینه ها شراکت با شما را تقویت کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان