با سیصد و چهل و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

کشته شدن ۲۰۰ نظامی اوکراینی در حملات روسیه/ نابودی اولین سامانه موشکی پیشرفته غربی توسط روسیه/ آزادی ۶۳ اسیر روس جنگ اوکراین با میانجیگری امارات

سیصد و چهل و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

  کشته شدن 200 نظامی اوکراینی در حملات روسیه/ نابودی اولین سامانه موشکی پیشرفته غربی توسط روسیه

بین الملل تابناک: سیصد و چهل و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سفیر روسیه: آمریکا عمدا جنگ اوکراین را تشدید می‌کند
1401/11/15 - 19:50

سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به ارسال تجهیزات جدید نظامی از سوی واشنگتن به کی‌یف گفت که ارائه تسلیحات قوی تر به اوکراین تشدید عمدی جنگ در این کشور از سوی آمریکا است.

همزمان با نزدیک شدن به سالگرد جنگ اوکراین، ایالات متحده آمریکا اعلام کردکه بسته نظامی جدید دیگری به ارزش بیش از دو میلیارد دلار به کی یف ارسال خواهد کرد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت واشنگتن برای تحمیل شکست راهبردی به روسیه هیچ محدودیتی برای خود نمی بیند. انتقال تسلیحات قدرتمندتر به کی‌یف، تشدید عمدی درگیری توسط آمریکا است.

آنتونوف هشدار داد که با چنین سرعتی در انتقال سلاح به اوکراین، واشنگتن می‌تواند با ارائه جنگنده به کی یف به "جنون مطلق" برسد.

سفیر روسیه تاکید کرد که هرگونه تلاش برای وارد کردن خسارت به روسیه محکوم به شکست است و نیروهای روسیه از تمام مناطقی که با خواست مردم محلی بخشی از روسیه شده اند، دفاع خواهند کرد.

آنتونوف گفت: هر چه آمریکا زودتر این مساله را درک کند، درگیری فعلی زودتر پایان خواهد یافت.

قطعی گسترده برق در جنوب اوکراین
1401/11/15 - 19:42

دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین روز شنبه گفت: اشکال فنی جدی در یک پست فرعی خط برق فشار قوی، موجب قطع گسترده برق در شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین و حومه آن همزمان با سرمای شدید هوا، شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ وی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت که وضع دشوار و گستره این حادثه بسیار بزرگ است، به گونه ای که بازگرداندن سریع جریان برق امکان ندارد.

به گفته شمیهال؛ پست فرعی برق در منطقه ادوسا که بارها در حملات موشکی روسیه آسیب دیده، دچار مشکل فنی شده و مسئولان برای از سرگیری جریان برق برای تاسیسات زیرساختی حیاتی و بلوک های آپارتمانی تلاش می کنند که به برق برای گرمایش نیازمند هستند.

دمای هوا در اودسا بندر اصلی اوکراین در دریای سیاه که پیش از جنگ یک میلیون تن جمعیت داشت، روز شنبه 2 درجه بالای صفر بود که پیش بینی می شود در روزهای پیش رو به شدت سرد شده و به زیر صفر برود.

شمیهال گفت که به وزارت انرژی دستور داده همه مولدهای برق فشار قوی را ظرف چند روز به اودسا، انتقال دهد و وزارت امور خارجه از ترکیه درخواست خودروهای دارای مولد برق متحرک کند.

به گزارش 18 دی ماه ایرنا، نخست وزیر اوکراین مدعی شد: 50 درصد از شبکه های برق کشور در جریان 11 حمله هوایی و 14 موج حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در اوکراین خسارت دیده اند.

وی خاطرنشان کرد:" هیچ نیروگاهی در اوکراین وجود ندارد که مورد اصابت موشک یا هواپیماهای بدون سرنشین روسیه قرار نگرفته باشد. نخست وزیر اوکراین مدعی شد: هدف روسیه این است که تمام شبکه های برق این کشور را از بین ببرد و مردم ما را مجبور به فرار کند.

شمیهال افزود: روسیه زیرساخت های مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می دهد و بیش از 70 درصد خسارات ایجاد شده در این کشور به محله های مسکونی وارد شده است.

وی همچنین ادعا کرد روسیه مجتمع های صنعتی مانند کارخانه تولید مواد شیمیایی، فولاد و زیرساخت های مسافرتی را در اوکراین هدف قرار می دهد.

شمیهال همچنین پیش بینی کرد خسارت مالی ناشی از جنگ در سال جاری به 700 میلیارد دلار برسد و خواستار کمک مالی به اوکراین برای عبور از زمستان و بازسازی شبکه های برق و جاده ای شد.

وی گفت: ما از زمان شروع جنگ 54 درصد از سرزمین های اشغال شده توسط روسیه را پس گرفته ایم و در زمستان یا هر زمان دیگری قادر به باز پس گیری سرزمین های اشغالی خواهیم بود.

جنگ اوکراین، ذخایر تسلیحات سنگین انگلیس را خالی کرد
1401/11/15 - 19:41

نشریه انگلیسی «سان» با انتقاد از تعهد لندن برای ارسال توپخانه‌های خودکششی «اِی اِس 90» به اوکراین هشدار داد که دیگر هیچ تسلیحات سنگینی برای ارتش این کشور باقی نمانده است.

نشریه انگلیسی «سان» در خبری اختصاصی نوشت: «بعد از دادن همه تسلیحات سنگین به اوکراین، برای ارتش (انگلیس) هیچ سلاح سنگینی باقی نمانده است».

بنا بر گزارش این رسانه، مقامات ارشد وزارت دفاع انگلیس بعد از اعلام تعهدشان به دادن همه توپخانه‌های خودکششی «اِی اِس 90» به اوکراین، در تقلا برای خریداری کردن جایگزین آن هستند.

گفته می‌شود که در صورت اختصاص بودجه وزارت خزانه‌داری انگلیس، وزارت دفاع در تدارک برای خرید توپخانه خودکششی 155 میلیمتری «کِی 9 صاعقه» ساخت کره جنوبی و توپخانه «آرچر» ساخت نروژ است.

سان در گزارش خود، توپخانه خودکششی «اِی اِس 90» انگلیس را بهترین ابزار برای مقابله با ارتش روسیه خوانده است. یک منبع انگلیسی به این رسانه گفت: «این تسلیحات برای مبارزه با نیروهای روسی طراحی شده‌اند. هیچکس بیشتر از اوکراین به آنها نیاز ندارد».

سان البته هشدار داد، تصمیم لندن برای دادن توپخانه خودکششی اِی اِس 90 به اوکراین سبب شد که دو هنگ توپخانه انگلیس مستقر در «سالزبری» و «ویلتز» از داشتن این توپخانه محروم شوند.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس وعده داد که با یک «برنامه تسلیحات متحرک» 800 میلیون پوندی، به سرعت جای خالی این توپخانه‌ها را در انگلیس پر کند.

نشریه سان اما هشدار داد که تا حداقل سال 2029 امکان جایگزین کردن این توپخانه‌ها با تسلیحات جدید وجود ندارد.

خبرگزاری اسپوتینک اجرای وعده مقام‌های انگلیس را برای دریافت پول لازم جهت جایگزین کردن توپخانه‌های ارسالی این کشور به اوکراین با توجه به بحران اقتصادی انگلیس، موضوعی سخت خوانده است.

در گزارش این رسانه روس آمده است: «شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد دیدگاه بریتانیایی‌های طبقه کارگر که یکی از سخت‌ترین سال‌های اخیر را پشت سر گذاشته‌اند، (با دیدگاه وزارت دفاع انگلیس) همسو باشد. با نیم میلیون بریتانیایی اعتصاب چهارشنبه در بحبوحه بدترین بحران هزینه زندگی طی نسل‌های گذشته، موضوعاتی مانند دستمزد بهتر و پایان دادن به کاهش شدید هزینه‌های عمومی در صدر فهرست مطالبات قرار دارند اما (اختصاص پول برای)"سلاح‌های سنگین جدید" را هیچ جا نمی‌شود پیدا کرد».

آزادی 63 اسیر روس جنگ اوکراین با میانجیگری امارات
1401/11/15 - 19:40

رسانه‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور از آزادی 63 اسیر جنگی روس در نتیجه روند پیچیده مذاکره با اوکراین خبر دادند.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری‌های روسیه، گروه نظامیان آزاد شده روس شامل افراد «رده حساس» است که تبادل آن‌ها از طریق میانجیگری امارات ممکن شد.

آندری یرماک رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین هم ضمن تایید تبادل اسرا با طرف روس، از آزاد شدن 116 اسیر اوکراینی خبر داد.

روسیه و اوکراین در آستانه سال نوی میلادی هم اعلام کردند که بیش از 200 نظامی اسیر را آزاد کردند. علیرغم شکست مذاکرات دیپلماتیک گسترده‌تر بین مسکو و کی‌یف، دو طرف تاکنون در چند دور مبادله زندانیان صدها نظامی اسیر را مبادله کرده‌اند.

این در حالی است که مسئولان ارشد غربی و در راس آن‌ها آمریکایی‌ها از زمان آغاز این جنگ در تاریخ ششم فوریه 2022 (پنجم اسفندماه 1400) در حال ارائه حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی به اوکراین هستند که در هفته‌های اخیر با وجود هشدارهای مسکو تشدید شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در آستانه سال نوی میلادی طی پیامی خطاب به نظامیان ارتش روسیه اعلام کرد که پیروزی این کشور در اوکراین، یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

کشته شدن 200 نظامی اوکراینی در حملات روسیه

در حالی که درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین ادامه دارد، مسکو آمار جدیدی درباره تلفات و خسارات طرف اوکراینی منتشر کرد.

منابع رسانه‌ای در روسیه از گزارش میدانی روز شنبه (امروز) وزارت دفاع این کشور درباره درگیری‌های نظامی با اوکراین خبر دادند.

به گزارش راشاتودی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که 200 نظامی عضو ارتش اوکراین طی درگیری‌های اخیر کشته شدند و مقادیر زیادی زاغه مهمات و ده‌ها خودرو زرهی و تجهیزات نظامی اوکراین از بین رفتند.

طبق اعلام این وزارتخانه، حملات نیروهای روسی در بیش از یک محور در اوکراین با استفاده از حملات هوایی و آتش توپخانه‌ای ادامه دارد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، درگیری‌های چند ساعت گذشته در «خارکوف»، «دونتسک» «لوهانسک» در جریان بوده است.

به روایت مسکو، در حملات ارتش روسیه مقادیری از سامانه راکت انداز «هوویتزر»، گراد و برخی دیگر از مهمات و تجهیزات نظامی اوکراین از بین رفتند.

اتریش با پیوستن سریع اوکراین به اتحادیه اروپا مخالت کرد

الکساندر شالنبرگ وزیر اروپا و امور خارجه اتریش با الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، شالنبرگ جمعه با حضور در پارلمان اتریش دلایل خود را برای مخالفت با این مساله تشریح و قاطعانه با الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

پارلمان اتریش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نباید در این زمینه نامزد درجه یک و درجه دو وجود داشته باشد.

اشاره شالنبرگ به کشورهای بالکان است که درصدد پیوستن به اتحادیه اروپا هستند.

وی افزود که این کشورها در روند پیوستن به اتحادیه نباید در برابر کشورهایی مانند اوکراین «متضرر» شوند.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا روز جمعه در نشست سران اتحادیه اروپا و اوکراین در کی‌یف شرکت کردند تا در مورد حمایت از آن کشور و الحاق به اتحادیه گفت‌وگو کنند.

آنها از پیوستن کی‌یف به اتحادیه حمایت کردند اما وعده‌ای برای الحاق سریع ندادند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز گفت که آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در سال جاری امکان‌پذیر است اما فون در لاین تاکید کرد که محدودیت‌های «زمانی سفت و سختی» برای این کار وجود ندارد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را ارائه کرد.

بروکسل از اوکراین خواسته است که در راستای پیوستن به اتحادیه، با فساد مبارزه کرده، نظام قضایی را اصلاح کرده و اقتصاد را تقویت کند.

نابودی اولین سامانه موشکی پیشرفته غربی توسط روسیه

ارتش روسیه اولین موشک سامانه پیشرفته زمین به هوای ساخت نروژی را که توسط غرب به اوکراین ارایه شد ، در جمهوری خلق دونتسک منهدم کرده است.

 وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: یکی از موشک‌های تاکتیکی "توچکا-یو" و یک سامانه موشکی دفاع هوایی(NASAMS) ساخت نروژ در نزدیکی شهر کراسنوآرمیسک جمهوری خلق دونتسک منهدم شد.

وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که نیروهای تاکتیکی هوانوردی، موشکی و توپخانه نیروهای مسلح روسیه همچنین 86 واحد توپخانه نیروهای مسلح اوکراین را در مواضع شلیک خنثی کردند.

بر اساس این بیانیه، سه انبار مهمات نظامی اوکراین در نزدیکی شهرک های کوزاتسکه، میکولایوکا و میخائیلیوکا نیز مورد هدف قرار گرفتند.

پنتاگون در سال گذشته تایید کرد که دو محموله از اولین سامانه موشکی NASAMS نروژ به اوکراین تحویل داده شده و ارتش اوکراین آموزش استفاده از آنها را در اروپا تکمیل کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان