فواید سلنیوم و آشنایی با علائم و عوارض کمبود این ماده معدنی

یکی از فواید سلنیوم می توان به آن اشاره کرد جهت درمان کم کاری تیروئید به کار می رود این ماده معدنی اگر در بدن فرد دچار کمبود شود سبب افزایش کلسترول بد و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و مشکلات پوستی و سرطان می شود.

فواید سلنیوم و آشنایی با علائم و عوارض کمبود این ماده معدنی

یکی از املاح معدنی که بسیار نقش موثری در بدن دارد و برای حفظ سلامتی ضروری است سلنیوم می باشد. این ماده معدنی وظایف زیادی بر عهده دارد که در واقع ماده ایی مغذی در تولید پروتئین ها و خنثی کننده اثر منفی داشته تا با رادیکال های آزاد به بدن کمک کند. سلنیوم موجب می شود که بدن از عملکرد های مختلف یاری نماید و از عملیات های مربوط به غدد درون ریز سیستم قلبی و عروقی و ایمنی نقش موثری بگذارد. در ادامه مطالب با فواید سلنیوم همراه مجله آرگا باشید.

مواد غذایی حاوی سلنیوم

وظایف و فواید سلنیوم

سلنیوم یک مواد معدنی ای است که فرآیند عمل مختلفی از جمله تولید مواد مغذی، متابولیسم هورمون تیروئید و از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند. از وظایف سلنیوم می توان به بدن کمک کند تا از رادیکال های آزاد که سبب بیماری قلبی و سرطان می شود مقابله کند. مخلوط پروتئین با سلنیوم موجب می شود ماده ای در بدن تولید شود به نام سلنوپروتئین که این ماده موجب کنترل عملکرد غده ی تیروئید شده و نقش مقاومی در سیستم دفاعی و ایمنی بدن انجام می دهد. همچنین سلنیوم می تواند خطر التهاب مفاصل را کمتر نماید و از بدن در برابر اثرات سمی فلزات سنگین و آسیب رسان مقاومت نماید. ایم ماده معدنی قدرت باروری را به خصوص در مردان افزایش داده و موجب تحریک و تولید منی بهتر می شود. که از بروز سرطان جلوگیری می کند. در زیر با برخی دیگر از فوید سلنیوم آشنا می شوید :

کمبود سلنیوم

مبارزه با علائم آسم

آسم آلرژیک, شایع ترین نوع آسم است که یک اختلال التهابی مزمن می باشد و خاصیت ضد التهابی سلنیوم می تواند در کاهش علائم بیماری آسم موثر باشد، حتی می توان گفت احتمال بروز آسم خفیف در افرادی که سطح پایینی از عنصر سلنیوم در آنها وجود دارد، بیشتر از دیگران می باشد، احتمالاً بین عملکرد ریه و سطح سلنیوم در بدن رابطه خاصی وجود داشته که انجام مطالعات بیشتر, قطعیت آن را اثبات کرده است، البته امروزه نمی توان از لحاظ علمی به طور کامل آن را تایید نمود.

پیشگیری و درمان ریزش مو با قرص سلنیوم

یکی از دلایل ریزش مو می تواند کمبود سلنیوم در بدن باشد، حال مصرف قرص سلنیوم یا سلنیوم پلاس می تواند برای درمان ریزش مو موثر باشد.

در واقع سلنیوم با از بین بردن رادیکال های آزاد موجب رشد موهای سالم می شود و به فعالیت یک آنزیم مهم به منظور بازسازی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C کمک می کند.

خاصیت سلنیوم

علاوه بر آن استفاده از سلنیوم سولفاید به شکل شامپو در درمان شوره سر موثر است و با مصرف قرصهای سلنیوم یا کپسول های سلن پلاس شاهد زیبایی و پرپشت تر شدن موهایتان خواهید بود

موثر در بیماری کرونا

ماده معدنی سلنیوم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی  می باشد، در نتیجه مصرف آن از بروز علائم کرونا جلوگیری کرده و به درمان آن کمک می کند

توجه داشته باشید که مصرف سلنیوم به معنای درمان کرونا نیست، اما استفاده از آن به صورت مکمل از طریق تقویت سیستم ایمنی, تاثیری مثبت در روند درمان این بیماران دارد.

برخی مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد که احتمال مبتلا شدن به کرونا در افرادی که کمبود سلنیوم دارند، بیشتر از دیگران است، البته قطعیتی در مورد این سخن وجود ندارد و نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه می باشد.

مزایای سلنیوم

منابع خوراکی سلنیوم

هر ماده غذایی که پایه گیاهی دارد مثل: سبزیجات که منبع این ماده هستند از فواید سلنیوم بهره می برد که بستگی به میزان ماده ایی دارد که در خاک این سبزیجات کشت شده است. همچنین از منابع سرشار آن می تواند در مواد غذایی از جمله؛ گوشت قرمز، تخم مرغ، غذاهای دریایی، گردو، کشمش، مرغ، ماهی، سیر، جگر، دانه های کامل، برنج، میگو، بادام زمینی برزیلی، نان گندم، پنیر کاتیج، لوبیا بسیار یافت می شود. باید بدانید که افراد بالای چهارده سال باید روزانه 55 میکروگرم سلنیوم و زنان شیرده 70 میکروگرم یا باردار 60 میکروگرم دریافت کنند. همینطور کودکان 6 ماه تا 3 ساله نیاز به دریافت 20 میکروگرم در روز دارند و کودکان 4 تا 13 ساله نیاز به دریافت 30 تا 40 میکروگرم در روز دارند. پس دقت داشته باشید که مصرف بیش از نهصد میکروگرم سلنیوم روزانه سمی بوده و ممکن است تنفس شما بوی فلز یا سیر بدهد.

گردو حاوی سلنیوم

علایم کمبود این ماده معدنی

ما در این مقاله می خواهیم درباره فواید سلنیوم سخن بگوییم که این ماده مغذی اگر در بدن کمبودش احساس شود موجب چه امراضی خواهی شد:

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات مفصلی
  • مشکلات ذهنی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • مشکل تنگی نفس و تنفسی
  • ناباروری
  • ریزش مو
  • ضعف در فعالیت روزانه
  • استرس بیش از حد
  • اضافه وزن
  • خستگی

درباره فواید سلنیوم چه می دانید؟

عوارض کمبود سلنیوم

مقدار سلنیوم در غذاها که از طریق کیفیت منابع خوراکی تعیین می گردد از جمله دارای درجه قلیایی بودن آن در جذب سلنیوم تاثیر گذار است که با وجود منابع غذایی مقوی باز هم شخص به کمبود آن مبتلا شود به ندرت یافت می شود. ضعف و درد های عضلانی و بی رنگی مو ها یا پوست و سفید شدن ناخن‌ ها از علائم کمبود سلنیوم محسوب می‌ شوند. در اغلب کشور های پیشرفته کمبود سلنیوم در بین افراد نادر است که این ماده معدنی می تواند در دراز مدت به شکل طولانی تغذیه وریدی پیدا کند. طبق آزمایشات و پژوهشات انجام شده کمبود این مواد می تواند بروز پرکاری تیروئید و ضعف سیستم ایمنی بدن شود. طبق نظر محققان کمبود سلنیوم به شکل مستقیم باعث مشکل نمی شود ولی بدن را سریع تر به دام بیماری ها می اندازد که مشکلات تغذیه ای و عفونی به وجود می آورد. مشکلات و اختلالات جدی که مربوط به روده می شود که موجب مشکل جذب ماده معدنی خواهد شد.

سلنیوم بهترین مواد معدنی

چه افرادی در معرض کمبود آن قرار می گیرند و نیاز به جذب بیشتری دارند؟

کسانی که دیالیز می شوند و مبتلا به ویروس ایدر هستند و افرادی که به اختلالات گوارشی دچار شده اند بسیار از بقیه اشخاص در معرض خطر هستند که نباید از فواید سلنیوم غافل شوند. همچنین می توان گفت همه این موارد جذب سلنیوم را مختل کرده که این ماده معدنی مفید برای افرادی که دچار مشکل تیروئیدی هستند و دچار ضعف سیستم ایمنی بوده بسیار مهم تلقی می شود. همینطور خانم های باردار و کسانی که دچار سرطان شده اند و با کمبود آن مواجه هستند نیاز بیشتری به سلنیوم دارند. در برخی مواقع دیده شده شخص مبتلا به التهاب روده ای بوده که بیماری کرون داشته و بخشی از آن با جراحی خارج شده است. این مشکل موجب کاهش جذب سلنیوم بوده و کمبود آن باید جبران شود. مقدار سلنیوم خون کسانی که که از بیماری عفونی و التهابی رنج می برند پایین است ولی همین مکمل سلنیوم بهتر است خورده شود. اشخاصی که کمبود ید دارند می توانند از مکمل آن استفاده کنند تا دچار تیروئید نشوند. همچنین کسانی که از بیماری های سرطان مری و کولورکتال، آسم، کیست رحمی، بیماری پارادونتال، ناباروری، آکنه، بیماری کینسون، سرطان معده، پسوریازیس، آب مروارید رنج می برند باید مصرف سلنیوم را حتما در غذاهایشان داشته باشند.

عوارض و فواید سلنیوم

پیامد های استفاده زیاده از حد سلنیوم

مصرف بیش از اندازه این ماده معدنی اگرچه فواید زیادی دارد اما موجب بروز مشکلاتی می شود که فرد را دچار مسمومیت سلنیومی کرده و موجب بیماری سلنوز یعنی مقدار بیش از 100 میکروگرم در دسی لیتر است. که حالت تهوع، قرمز شدن پوست، شکنندگی ناخن ها، رفع سفیدی دندان، تنفس بد بو، مشکلات گوارشی، مزه فلز یا سیر در دهان، مشکل سیستم عصبی، کلافگی، ریزش مو، اسهال، زودرنجی، آسیب سلول عصبی را برای فرد دارد پس در مصرف روزانه به اندازه کافی استفاده شود.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 12 کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان