نحوه پنچرگیری دوچرخه

دوچرخه آنقدر قدمت دارد که شاید نتوان به طور دقیق گفت که مخترع آن چه کسی بوده و در کجا این وسیله نقلیه طراحی و ساخته شده است؟

نحوه پنچرگیری دوچرخه

آنچه که از دوچرخه‌ های امروزی مشخص است، تجهیز این محصول به پدال و زنجیر انتقال نیرو است؛ دوچرخه از گذشته تاکنون توسط افراد مختلف، تغییرات خاصی پیدا کرده که استفاده از آن را برای کاربران و علاقمندان به این محصول آسان‌تر کرده است. اگر بخواهیم به موقعیت‌ها و مکان‌های استفاده از دوچرخه اشاره کنیم، باید بگوییم کاربرد این محصول آنقدر وسیع و گسترده است که در همه کشورها، شهرها و روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری افراد برای تردد، تفریح و یا مسابقات از انواع و گونه‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. حتی در برخی شهرهای کشورهای اروپایی و آسیایی استفاده از این وسیله نقلیه سالم بیشتر از سایر وسایل نقلیه مانند اتومبیل و اتوبوس و... است.

آشنایی با وسیله‌ای به نام دوچرخه

اگر علاقمند به دوچرخه سواری هستید و دوست دارید از خانه تا محل کار یا کلاس درس و... را به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی با دوچرخه طی کنید، بهتر است با نحوه پنچرگیری دوچرخه آشنا باشید تا چنانچه با مشکل پنچر شدن چرخ‌ها مواجه شدید، خودتان بتوانید از پس این امر برآیید. ما در این مطلب سعی داریم ضمن پرداختن به نکات مهم در خصوص خرید دوچرخه مرحله به مرحله روش پنچرگیری دوچرخه را آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی انواع دوچرخه

هنگامی که قصد خرید دوچرخه را دارید، لازم است هدف خود را از خرید آن مدنظر قرار دهید. زیرا برخی از انواع این وسیله برای تردد در مناطق شهری یعنی کوچه‌ها و خیابان‌ها مناسب است و چنانچه مایلید برای مقاصد ورزشی، توریستی و یا دوچرخه سواری در کوهستان‌ها و جنگل‌ها یا برای انجام حرکات نمایشی و اکروباتیک از این محصول استفاده کنید، لازم است دوچرخه‌ای مناسب با این امور خریداری کنید. به طورکل دوچرخه‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند.:

دوچرخه کوهستان: نوع طراحی این محصول تا حدی متفاوت است و به گونه‌ای ساخته شده که به صعود پرقدرت در شیب‌ها کمک کرده و فرد قادر به کنترل بیشتر آن است. چرخ‌های قابل تعویض در سایزهای مختلف و فرمان حرفه‌ای با قدرت مانور بالا از جمله قابلیت‌های این محصول به شمار می‌آید.

دوچرخه شهری: این نوع محصول نیز به گونه‌ای طراحی شده که مناسب حرکت در مسیرهای صاف است و همه افراد چه حرفه‌ای و چه آماتور به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. بخصوص که مدل‌های زنانه طراحی شده برای آن نیز به بانوان کمک می‌کند تردد راحت‌تری در خیابان‌ها داشته باشند.

دوچرخه توریستی: اگر برای انجام سفرهای توریستی نیاز به خرید دوچرخه دارید، لازم است بدانید که این محصول علاوه بر قابلیت‌هایی که سایر انواع این محصول دارد، قادر به حمل وسایل سنگین بوده و زین آن به گونه‌ای طراحی شده که شرایط بهتری برای سواری طولانی مدت فراهم می‌کند. دیگر آن که ترمزهای دیسکی قابل اعتماد و چرخ دنده‌ها کمک می‌کنند مسیرهای سخت به راحتی طی شوند.

از دیگر انواع این محصول می‌توان به دوچرخه جاده، ساحلی و بچگانه اشاره کرد که از نظر کارکرد اصلی، شباهت نزدیکی به مواردی که در بالا اشاره کردیم دارند.

چگونه باید پنچرگیری دوچرخه را انجام داد؟

هر وسیله‌ای که از آن استفاده می‌کنیم ممکن است در شرایط و موقعیت‌های مختلف دچار آسیب یا مشکلاتی شود. بنابراین باید بتوانیم ضمن آشنایی با ساختار آن، تا جایی که امکان دارد مشکل به وجود آمده را برطرف کنیم. در مورد دوچرخه نیز همین مورد وجود دارد و بهتر است با نحوه پنچرگیری این وسیله آشنا باشید. به دلیل آن که هر چیزی مانند سنگ‌های تیز و سخت یا وجود فلزاتی مانند میخ و... در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند سبب پاره شدن لاستیک و پنچر شدن آن شود. در ادامه به انجام مراحل این کار خواهیم پرداخت.

  • مرحله اول: در ابتدا باید سوراخی که روی تیوب دوچرخه ایجاد شده را پیدا کنید. برای این منظور لازم است لاستیک و تیوب را از چرخ بیرون آورید. می‌توانید از یک اهرم استفاده کنید.
  • مرحله دوم: سنگ، شیشه یا فلزی که باعث سوراخ شدن لاستیک یا تیوب شده را در صورتی که هنوز آن جا قرار دارد بیرون آورده و دوباره سطح تیوب را بررسی کنید تا چیزی در آن باقی نمانده باشد.
  • مرحله سوم: تیوب را باد کرده و سعی کنید سوراخ ایجاد شده را بیابید. گاهی اوقات ممکن است شی سوراخ کننده چند سوراخ را ایجاد کرده باشد. پس این مرحله را با دقت انجام دهید. برای پیدا کردن سوراخ می‌توانید به صدای خارج شدن باد از تیوب گوش کنید. در غیر این صورت یک ظرف آب که تیوب در آن جای گیرد، کمک می‌کند تا بتوانید با دیدن حباب‌ها سوراخ ایجاد شده را بیابید.
  • مرحله چهارم: سوراخ یا شکاف‌های پیدا شده را علامت گذاری کنید تا هنگام تعمیر نیازی به دوباره پیدا کردن آن نباشد. اگر بتوانید از کیت‌های پنچرگیری که در بازار موجود است استفاده کنید کار به راحتی پیش خواهد رفت. زیرا بعضی از آن‌ها دارای یک تکه گچ، در بسته‌بندی هستند که علامت‌گذاری را برای شما ساده می‌کنند.
  • مرحله پنجم: سعی کنید قسمتی از تیوب که سوراخ در آن‌جا ایجاد شده را تمیز کنید تا چسب در این قسمت بتواند گیرایی بهتری داشته باشد. برای این منظور می‌توانید از سنباده‌های نرم تا حدی که کمی رنگ لاستیک تغییر پیدا کند، استفاده کنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله با استفاده از انگشت مقدار معینی چسب پنچرگیری را به اطراف شکاف بمالید و اجازه دهید در حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه چسب در معرض هوا قرار گیرد. سپس فویل روی وصله‌ را جدا کرده و آن را به درستی روی سوراخ قرار دهید و اجازه دهید خشک شود.
  • مرحل هفتم: در این بخش تیوب را کامل باد کنید اگر صدای خارج شدن باد را نشنیدید و یا داخل آب حبابی مشاهده نکردید، پس مطمئن باشید که عملیات پنچرگیری دوچرخه به خوبی انجام شده است. سپس می‌توانید تیوب را داخل تایر قرار داده و سوپاپ تیوب را به صورت مستقیم روی چرخ قرار داده و سپس تایر را درون مهره‌های چرخ فشار دهید. سپس می‌توانید چرخ را روی دوچرخه نصب کنید.

نحوه پنچرگیری دوچرخه

فروشگاه وی راید

امروزه استفاده از دوچرخه برای تردد نه تنها می‌تواند به محیط زیست کمک کرده و باعث پاکیزگی هوا شود، بلکه می‌تواند به عنوان یک ورزش فرحبخش به شمار آمده و سلامتی شما را تضمین نماید. اگر برای خرید این وسیله و یا لوازم جانبی آن به دنبال فروشگاهی آنلاین هستید که انواع دوچرخه را با سایر متعلقات و قطعات آن بتواند در اختیارتان قرار دهد، به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه آنلاین وی راید به آدرس الکترونیکی https://vride.ir/ بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان