قیمت تخته سه لایی چند است؟

تخته چند لایی یکی از فرآورده‌های صنایع چوب است که در سال‌های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این محصول برای فعالان حوزه چوب و تخته‌های چوبی، نامی بسیار آشناست.

قیمت تخته سه لایی چند است؟

این تخته‌های بسیار پرکاربرد در صنایع گوناگون، از ورقه‌های چوب لایه‌ای ساخته می‌شود که توسط چسب‌های پرقدرت به یکدیگر چسبیده‌اند؛ این فرآیند، تخته چوب بسیار مستحکمی را پدید می‌آورد که با عنوان پلای‌وود نیز شناخته می‌شود.

یکی از انواع این تخته‌ها که البته مرسوم‌ترین آن‌ها در این بازار نیز به‌حساب می‌آید، تخته سه لایی است؛ به همین منظور در این نوشته قصد داریم به معرفی تخته‌های چندلایی پرداخته و سپس مشخصات و قیمت تخته سه لایی را همراه با انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بررسی کنیم. البته در کنار انواع پلای‌وودها، توضیح کوتاهی نیز در رابطه با پلی وود ارائه خواهیم کرد. پس اگر شما نیز به‌ دنبال یادگیری مفاهیم جدیدی در بازار تخته‌های چوبی هستید، این مقاله را از دست ندهید.

تخته چند لایی چیست؟

احتمالا از نام این محصول حدس زده‌اید که تخته چند لایی (پلای‌وود)، یک تخته چوبی است که از ورق‌های چوب چسبیده به هم ساخته می‌شود. ساختار لایه‌ای این ورق‌ها که به وسیله چسب با هم اتصال پیدا می‌کنند، یک تخته بسیار محکم و مقاوم را به‌وجود می‌آورد. استحکام بسیار بالا به دلیل نوع قرارگیری لایه‌ها، یکی از ویژگی‌های شناخته‌ شده این محصولات است. زاویه 90 درجه و بالاتر میان لایه‌های مجاور، باعث کاهش انبساط و انقباض داخلی چوب می‌شود و این امر، استحکام بسیار بالایی را در این محصول پدید می‌آورد.

محصولاتی مانند مبلمان، کابینت، درب خانه، جعبه‌های چوبی و ... مواردی هستند که این تخته‌ها در ساخت آن‌ها کاربرد دارد؛ بعضی از این محصولات، در دسته کابردهای تخته سه لایی قرار گرفته و به همین دلیل قیمت تخته سه لایی مهم واقع میشود که پس از معرفی تخته سه لایی به این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

فرآیند تولید

طبیعتا انتخاب چوب مناسب اولین قدم در تولید محصولات چوبی است؛ در تخته چند لایی یا پلی وود نیز چوب درختان سرو، افرا، صنوبر، کاج و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دومین مرحله مربوط به برش‌زدن است؛ تنه درختان را در یک مخزن بزرگ بخار قرار می‌دهند تا نرم شده و کار برش را روی آن‌ها انجام دهند. در مرحله دوم، برای فراهم‌کردن امکان تبدیل این تنه‌ها به ورقه‌های چوبی، آن‌ها را به تکه‌های کوچکتری تقسیم کرده و سپس به‌صورت ورقه‌ای برش می‌زنند.

برای برطرف شدن ایرادات احتمالی، تکه‌های برش‌خورده را در مرحله بعد از دستگاه اسکنر عبور می‌دهند؛ سپس ورق‌های آماده‌شده را به‌وسیله چسب‌های مخصوص می‌فشارند تا ساختار چندلایه‌ای آن شکل گیرد.

آخرین مرحله هم به روکش‌های ویژه اختصاص دارد؛ این روکش‌ها برای زیبایی و استحکام بیشتر محصول استفاده می‌شوند و پس از این مرحله، فرآیند تولید فرآورده ما به پایان می‌رسد.

تعداد لایه‌ها

این تخته‌ها به‌طور کلی در سه دسته 3 لایه، 5 لایه و بالای 7 لایه تقسیم‌بندی می‌شوند. با بالا رفتن تعداد لایه‌ها، استحکام تخته نیز بالاتر خواهد رفت؛ اما با این وجود، تخته سه لایی مرسوم‌ترین نوع پلای‌وود در بازار است. به همین منظور در این مقاله که راهنمای قیمت تخته سه لایی است، تلاش می‌کنیم تا درباره این محصول محبوب میان تخته‌های چوبی بیشتر صحبت کنیم.

تخته سه لایی چیست؟

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که تخته سه لایی یکی از انواع تخته‌های چندلایی و البته مرسوم‌ترین نوع آن در بازار محصولات چوبی کشور است. این تخته‌ها که اولین محصول تولیدشده از انواع پلای‌وود هستند، از چسبانده‌شدن سه لایه ورقه چوبی روی یکدیگر تولید می‌شوند.

مانند سایر تخته‌های چندلایی، در ساخت این محصولات نیز از چوب درختان سختی مانند توس، بلوط، سرو، کاج و ... استفاده می‌شود. در ادامه نوشته به ابعاد، کاربردها و نهایتا نیز قیمت تخته سه لایی خواهیم پرداخت.

ابعاد و ضخامت

8 در 4 فوت، استاندارد جهانی ابعاد تخته سه لایی است؛ اما کارخانه‌های مختلف این تخته‌ها را در ابعاد گوناگونی تولید می‌کنند. نمونه‌های موجود در بازار ایران، عموما از کشورهای چین، روسیه و مالزی وارد و در ابعاد 244 در 122، 152 در 152 و 105 در 120 یافت می‌شوند. همچنین این تخته‌ها، در محدوده 3 تا 30 میلی‌متر تنوع ضخامت دارند.

کاربردها

پیش از این اشاره کردیم که تخته چند لایی به‌طور کلی در محصولاتی چون مبلمان، کابینت‌ها و ... کاربرد دارد؛ اکنون قصد معرفی مواردی را داریم که تخته‌های چوبی با قطر سه لایه در تولید آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده در پوشش دیوار و کف‌پوش، صنعت مبلمان و کابینت، ساخت وسایل تزئینی، ساخت جعبه‌های بسته‌بندی، نما و سقف ساختمان، قالب‌بندی ساختمان و صنایع نظامی، مهم‌ترین کاربردهای تخته سه لایی به‌شمار می‌روند.

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، محصولی به‌نام پلی وود وجود دارد که کاربردهای مشابهی با تخته‌های چندلایی دارد؛ برای آشنایی بیشتر با این محصول شبهِ چوب، قسمت بعدی نوشته را بخوانید.

قیمت تخته سه لایی چند است؟

پلی وود چیست؟

پلی وود (Polywod) محصولی ساخته‌شده از ترکیب چوب و پلاستیک‌های بازیافتی است. نام این محصول نیز که به دلیل تشابه اسمی با پلای‌وود گاهی اوقات با تخته چند لایی اشتباه گرفته می‌شود، ترکیبی از پلاستیک (Poly) و چوب (Wood) است. امروزه با افزایش مشکلات زیست‌محیطی مانند زباله‌های پلاستیکی و قطع بی‌رویه درختان، استفاده از این محصول شبهِ چوب افزایش چشم‌گیری داشته‌ است.

گفتنی است که پلی‌وودها به دو صورت روکش‌دار (واترپروف) و بدون روکش (خام) ساخته می‌شوند و وزن کم و قیمت مناسب از اصلی‌ترین مزایای آن‌ها به‌شمار می‌رود.

قیمت تخته سه لایی

درصد زیادی از تخته‌های چوبی وارداتی هستند، به همین دلیل قیمت این محصولات ثابت نبوده و با نوسانات دلار و یورو متغیر است. می‌توان گفت که در این بازار، معمولا قیمت تخته سه لایی تولید ایران نسبت به سایر رقبا پایین‌تر است.

برای خرید تخته سه لایی یا آشنایی با قیمت و مدل‌های مختلف این محصول، می‌توانید به وب‌سایت مدرن چوب مراجعه کنید. گروه مدرن چوب واردکننده و فروشنده عمده و جزئی انواع تخته‌های چوبی است.

سخن پایانی

تخته چند لایی محصولی پرکاربرد است که از چسباندن ورق‌های چوب توسط چسب‌های قدرتمند تولید می‌شود. این فرآورده در زمینه‌های مختلفی مانند مبلمان، کابینت‌ها، درب خانه‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع سه لایه آن که با نام تخته سه لایی شناخته می‌شود، مرسوم‌ترین دسته میان این تخته‌های چوبی است. گفتنی است که در تولید این محصولات از چوب درختان سختی چون توس، بلوط، کاج، سرو و ... استفاده می‌شود.

در این مقاله پلی وود را هم معرفی کردیم؛ همان‌طور که از نام این محصول پیداست، ترکیبی از چوب و پسماندهای پلاستیکی بوده و امروزه برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی و قطع بی‌رویه درختان، محبوبیت روزافزونی داشته‌ است.

برای خرید و اطلاع از مدل‌های مختلف و قیمت تخته سه لایی و سایر تخته‌های چندلایی، پلی وود و دیگر محصولات چوبی مرتبط، می‌توانید از خدمات مدرن چوب بهره‌مند شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان