با تحولات منطقه و جهان

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی، تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل، دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران، افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن و حمله باج‌افزاری به هزاران سرور رایانه‌ای در سراسر دنیا از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی/ تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل/ دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران/ افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن

بین الملل تابناک: اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی، تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل، دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران، افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن و حمله باج‌افزاری به هزاران سرور رایانه‌ای در سراسر دنیا از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی

وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد، پکن مراتب "اعتراض شدید" خود را به ایالات متحده بابت سرنگون کردن بالون چینی بر فراز آمریکا اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه وزارت خارجه چین که در وب‌سایت این نهاد دیپلماتیک منتشر شد، آمده است: در پنجم فوریه، «شیه فنگ» معاون وزیر خارجه چین مراتب اعتراض شدیداللحن کشورمان را به مسوول سفارت آمریکا در رابطه با استفاده طرف آمریکایی از تسلیحات برای هدف قرار دادن یک بالون غیرنظامی چینی ابراز کرد.

این بیانیه تاکید می‌کند که مقامات چینی «به دقت وضعیت جاری را زیر نظر دارند و قاطعانه از حقوق و منافع قانونی شرکت‌های ملی دفاع خواهند کرد.» در این بیانیه آمده است: ایالات متحده با چنین اقداماتی، ضربه‌ای جدی به تلاش‌هایی که برای تثبیت روابط چین و آمریکا پس از نشست "بالی" و دیدار سران دو کشور در سال گذشته انجام شد، وارد کرد.

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی/ تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل/ دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران/ افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن

براساس این بیانیه، پکن «حق انجام تمام اقدامات متقابل لازم را برای خود محفوظ می‌داند.»

روز شنبه ارتش آمریکا بالون چین را که وارد حریم هوایی آن شده بود، بر فراز اقیانوس اطلس در سواحل کارولینا هدف قرار داد و سرنگون کرد. وزارت دفاع چین هم روز یکشنبه با بیان اینکه استفاده از قدرت نظامی از سوی آمریکا علیه «یک بالون بدون سرنشین غیرنظامی» چین واکنشی «افراطی» است، گفت که پکن حق انجام اقدامات لازم را در این باره برای خود محفوظ می‌داند.

تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل

منابع می‌گویند که عربستان‌ سعودی از صدور ویزا به «نورمحمد ثاقب»، سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان، خودداری کرده است.

یک منبع معتبر دیپلماتیک روز یک‌شنبه، 16 بهمن، به روزنامه 8صبح می‌گوید که از تصمیم ریاض برای عدم صدور ویزا به سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان سه‌ هفته می‌گذرد.

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی/ تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل/ دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران/ افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن

به گفته منبع، قرار بود نورمحمد ثاقب برای شرکت در یک همایش پنج‌روزه به عربستان‌ سعودی برود.

ظاهراً قرار بود در این سفر قرارداد انتقال 30 هزار متقاضی حج از افغانستان به عربستان سعودی در سال آینده نیز میان سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان و مقام‌های سعودی امضا شود.

به گفته منبع، در آستانه‌ این سفر، طالبان دروازه دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بستند و بنابراین، عربستان‌ سعودی نیز از دادن ویزا به نورمحمد ثاقب خودداری کرده است.

قرارداد انتقال متقاضیان حج را نیز به‌جای ثاقب، عبدالولی حقانی، رییس مالی و اداری وزارت حج و اوقاف طالبان، با مقام‌های سعودی امضا کرد.

وزارت حج و اوقاف طالبان تاکنون در مورد خودداری عربستان‌سعودی از صدور ویزا به سرپرست این وزارت، چیزی نگفته است.

این در حالی‌ است که سفارت عربستان‌ سعودی در کابل نیز روز چهارشنبه هفته گذشته تخلیه شد. گفته می‌شود که این‌ تصمیم ریاض نیز در واکنش به سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان اتخاذ شده است.

دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه خبر داد که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق با «مهدی صفری» معاون وزیر امور خارجه ایران در امور اقتصادی در بغداد دیدار کرد.

وزیر امور خارجه عراق در این دیدار تاکید کرد که روابط بغداد با کشورهای همجوار بر اساس منافع مشترک است.

بر اساس اعلام احمد الصحاف، در دیدار فؤاد حسین و مهدی سفری، پرونده‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی/ تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل/ دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران/ افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن

وزیر امور خارجه عراق و معاون وزیر خارجه ایران در این دیدار درباره چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه بوده نیز به رایزنی پرداختند. در این دیدار همچنین پرونده‌های موجود میان دو کشور به خصوص موضوع انرژی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عراق برای نیروگاه‌های برقی خود از ایران به واردات گاز می‌پردازد.

وزیر خارجه عراق همچنین تاکید کرد که عراق در روابط خود با کشورهای همجوار به خصوص جمهوری اسلامی ایران، بر اساس منافع مشترک عمل می‌کند که همین موضوع به تقویت منافع ملی عراق می‌انجامد.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق چند روز پیش خبر داده بود که پنج نشست در سطح امنیتی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برگزار شده است.

حسین به شبکه خبری «رووداو» گفت: [محمد بن سلمان] ولی‌عهد سعودی از ما خواست میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی با همتای ایرانی وی در بغداد باشیم. در حال حاضر مشغول هستیم و زمان دیدار علنی بین وزاری خارجه دو کشور را تعیین خواهیم کرد».

وی با بیان اینکه نشستهای قبلی بین مسئولان ایران و عربستان، محرمانه و در سطح امنیتی بوده است، تصریح کرد: نشستهایی که محرمانه بود، با وساطت عراق، علنی خواهد بود. وزرای خارجه ایران و سعودی در بغداد دیدار خواهند کرد».

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز چندی پیش درباره وساطت بغداد در روابط تهران و ریاض اظهار داشت: «ما تمایل جدی ایران و عربستان سعودی برای ادامه نقش عراق به منظور نزدیک‌سازی دیدگاه‌های این دو کشور را احساس کردیم. ما مصمم به اجرای این نقش هستیم و بر این باوریم که این نقش طبیعی عراق است؛ نقش پیشگامی در نزدیک‌سازی نقطه‌نظرات مخالف.»

وی در عین حال خبر داد: «تماس‌های ما ادامه دارد. امیدواریم که به‌زودی دیداری داشته باشیم و این مباحثات و گفت‌و‌گوها را در بغداد با میانجیگری عراق از سر بگیریم.»

افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن

یک رسانه عبری یکشنبه شب جزییات سفر اوایل بهمن ماه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم به اردن را فاش کرد و نوشت که وی پروژه ساخت خط آهن خلیج فارس را با عبدالله دوم شاه اردن بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری "سما" فلسطین، روزنامه عبری زبان "ماکور ریشون" به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل بلندپایه نوشت که نتانیاهو در این سفر که چهارم بهمن ماه به امان صورت گرفت، موضوعات مهم و راهبردی را بررسی کرده است.

به نوشته این روزنامه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با عبدالله دوم، افتتاح خط آهن خلیج فارس را نیز مورد بررسی قرار داده، خط آهنی که بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی را به عربستان وصل می کند.

اعتراض شدید چین به سفارت آمریکا در پی سرنگونی بالون جاسوسی/ تنش در روابط عربستان و طالبان و تعطیلی سفارت ریاض در کابل/ دیدار وزیر خارجه عراق با معاون وزیر خارجه ایران/ افشای جزییات سفر نتانیاهو به اردن

راه آهن مشترک خلیج فارس، پروژه ای که بی سروصدا از سال 2009 کلید خورد و این روزها محور مهم گفت وگوی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

رهبران عرب حاشیه خلیج فارس مدعی شدند که این خط آهن تا سال 2025 شروع به کار می کند.

طول این خط آهن دو هزار و 177 کیلومتر است اما روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی پیشتر به نقل از آوی سمحون، رئیس پیشین شورای اقتصادی دفتر نخست وزیری اسرائیل ادعا کرد که «بخش بزرگی از این مسیر در حال حاضر موجود است و فقط 300 کیلومتر آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود».

روزنامه عبری زبان معاریو در مصاحبه‌ای با سمحون نوشت: اسرائیل و امارات روی راه اندازی تعدادی پروژه زیرساختی عظیم و استراتژیک در راس آن احداث خط آهن که امارات را به بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل می‌کند، رایزنی می‌کنند.

این مسؤول تصریح کرد: خط آهنی که اسرائیل و امارات در حال بررسی افتتاح آن هستند از اردن و عربستان می‌گذرد.

او اشاره کرد، آنچه فرصت‌های انجام این پروژه را بیشتر می‌کند این است که بخش اعظم این خط آهن اکنون برقرار است و تنها 200 تا 300 کیلومتر آن تنها در اردن باید احداث شود.

سمحون ادامه داد: این پروژه منجر به انتقال کالاها از اسرائیل به امارات ظرف یک یا دو روز می‌شود در حالی‌که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز 12 روز طول می‌کشد.

این مقام رژیم صهیونیستی اشاره کرد: افتتاح پروژه خط آهن زمینه انتقال تولیدات کشاورزی که امارات به دلیل شرایط اقلیمی خود از آن‌ها بی‌بهره است، ایجاد می‌کند. آمریکا به تحقق این پروژه‌ها توجه دارد زیرا به تمام کشورهای منطقه اجازه درآمدهای اقتصادی صریح و روشنی را می‌دهد و به تقویت اردن کمک می‌کند چرا که اقتصاد اردن به کمک اقتصادی نیاز زیادی دارد.

براساس گزارش روزنامه "ماکور ریشون" از دیگر موضوعات بررسی شده میان نتانیاهو و عبدالله دوم در چهارم بهمن ماه توافق آب و انرژی بوده که بصورت مشترک با امارات امضا کردند.

روزنامه یسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) هشتم نوامبر 2022 (17 آبان 1401) از امضای قراداد در حاشیه کنفرانس آب و هوایی در شرم الشیخ مصر خبر داد که از ششم تا 18 نوامبر در این شهر درحال برگزار بوده است.

اسرائیل هیوم نوشت که این توافق شامل همکاری سه جانبه امارات، اسرائیل و اردن می شود، بطوری که دولت ابوظبی یک نیروگاه آب شیرین کن در اسرائیل (احتمالا در ساحل غربی الجلیل) خواهد ساخت تا آب اردن را تأمین کند، همزمان امارات یک مزرعه بزرگ نیروگاه خورشیدی در بیابان اردن احداث خواهد کرد که مقداری از تولید برق اسرائیل را تأمین خواهد کرد.

حمله باج‌افزاری به هزاران سرور رایانه‌ای در سراسر دنیا

روبرتو بالدونی مدیرکل این آژانس یکشنبه شب گفت که این حمله گسترده بوده است و هکرها برای انجام این حمله از یک ضعف نرم‌افزاری در سرورها استفاده کرده‌اند.

این نهاد ایتالیایی به سازمان‌ها هشدار داد که امنیت سامانه‌های رایانه‌ای خود را تقویت کنند.

خبرگزاری آنسا ایتالیا به نقل از آژانس ملی امنیت سایبری این کشور گزارش داد که برخی از سرورهایی که هدف قرار گرفته‌اند در فرانسه، فنلاند، آمریکا و کانادا قرار دارند.

به نظر می‌رسد که ده‌ها سازمان ایتالیایی نیز تحت تاثیر این حمله باج‌افزاری قرار گرفته‌اند.

مقام‌های سایبری ایتالیایی به بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هشدار داده‌اند که برای جلوگیری از تعطیلی سامانه‌های رایانه‌ای خود اقدامات امنیتی لازم را اجرا کنند.

مشتریان شرکت مخابرات «تلکام ایتالیا» روز یکشنبه گزارش دادند که برای استفاده از اینترنت با مشکل مواجه شده‌اند اما برخی کارشناسان می‌گویند که این مساله به حمله باج‌افزاری ارتباطی ندارد.

کمیسیون اروپا آبان ماه گذشته در راستای تحرک نظامی سریع‌تر و دفاع سایبری قوی‌تر از طرحی برای تقویت ظرفیت‌های دفاع سایبری این اتحادیه و تسهیل و تسریع عبور نیروهای مسلح اعضای آن از مرزهای یکدیگر رونمایی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان