در حال به روزرسانی

وقوع زلزله ویرانگر ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه

بامداد امروز زمین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر ترکیه، سوریه و بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و خسارات و تلفات زیادی را به همراه داشت. گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

وقوع زلزله مهیب 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر

بین الملل تابناک: بامداد امروز زمین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.8 درجه در مقیاس ریشتر ترکیه، سوریه و بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و خسارات و تلفات زیادی را به همراه داشت. گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در 26 کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

تصاویری از خسارات ناشی از زمین‌لرزه در شهرهای مختلف ترکیه
1401/11/17 - 12:01

 

 

آمار جدید از تلفات زمین‌لرزه ترکیه
1401/11/17 - 11:42

وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان زلزله در سوریه به 111 نفر افزایش یافت و بیش از 500 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

هشدار آمریکا درباره مرگ احتمالی هزاران نفر در زلزله ترکیه و سوریه
1401/11/17 - 10:40

مقام‌های آمریکایی به زمین‌لرزه‌ شدیدی که مرکز آن منطقه مرزی ترکیه با سوریه بود و بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد، واکنش نشان دادند.

این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در 26 کیلومتری شمال شرق شهر «غازی ‌انتپ» ترکیه رخ داده است. آنکارا شدت این زلزله را 7.4 ریشتر اعلام کرده اما مرکز لرزه‌نگاری امریکا بزرگی آن را 7.8 ریشتر خوانده است.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا همچنین هشدار داد که احتمال کشته شدن هزاران نفر در ترکیه و سوریه در نتیجه این زلزله سهمگین وجود دارد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی به وقوع زلزله در مرز ترکیه و سوریه واکنش نشان داده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده به شدت از گزارش‌های زلزله ویرانگر امروز در ترکیه و سوریه نگران است. ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم. رئیس‌جمهور بایدن به آژانس توسعه جهانی ایالات متحده (USAID) و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های واکنش ایالات متحده را برای کمک به کسانی که بیشتر آسیب دیده‌اند ارزیابی کنند. ما با هماهنگی دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد».

تعداد کشته های سوریه به 237 نفر رسید
1401/11/17 - 10:21

وزارت بهداشت سوریه شمار قربانیان این حادثه را تا به این لحظه، 237 کشته و 639 زخمی اعلام کرده است. اغلب قربانیان ساکنان استانهای اللاذقیه، حلب، حماة و طرطوس هستند.

وزارت بهداشت سوریه صبح امروز،شمار قربانیان را 111 کشته و 516 زخمی اعلام کرده بود.

 

لحظه ریزش ساختمان 8 طبقه در پی وقوع زلزله مهیب در ترکیه
1401/11/17 - 09:49

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از منابع محلی، ویدئویی از لحظه ریزش یک ساختمان هشت طبقه در در پی وقوع زمین‌لرزه ترکیه را منتشر کرد.

ترکیه برای کمک به مناطق زلزله‌زده از اروپا کمک خواست
1401/11/17 - 09:38

آژانس مدیریت بحران و اورژانس ترکیه در پی زلزله 7.7 ریشتری در جنوب این کشور خواستار ارسال کمک از سوی نهاد «عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا» شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، این آژانس دوشنبه در بیانیه‌ای با درخواست کمک از این نهاد اروپایی اعلام کرد که ارتش ترکیه دو فروند هواپیما آماده کرده است تا کمک‌ها و نیروهای امدادی را به مناطق زلزله زده انتقال دهد.

انفجار خط لوله گاز در استان ختای ترکیه
1401/11/17 - 09:31

 

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه 7.8 ریشتری، انفجاری در خطر لوله گاز استان ختای ترکیه به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش،‌مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد در پی زمین‌لرزه شدید که مرکز آن در ترکیه بود و مناطقی از غرب آسیا را نیز لرزاند، در حال بررسی احتمال خطر سونامی در منطقه است.

300 کشته و زخمی در سوریه
1401/11/17 - 09:09

منابع خبری در سوریه اعلام کردند که زمین لرزه ی بامداد دوشنبه که مرکز آن ترکیه بود ، تاکنون جان 100 نفر را گرفته است و 200 نفر دیگر هم زخمی شدند.

 تلویزیون سوریه اعلام کرد که زمین لرزه مخرب جنوب ترکیه به بسیاری از ساختمان‌ها در شهرستان حلب و مناطق دیگر این کشور در مجاورت ترکیه آسیب زده است.

وقوع زلزله مهیب 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در گزارشی اعلام کرد که تخریب بسیار وسیعی در مناطقی از شمال غرب سوریه در نتیجه زمین لرزه رخ داده است.

به گزارش سانا، شماری از ساختمان های استان های حماه، لاذقیه و حلب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه ویران شده است.

از سوی دیگر الجزیره به نقل از منابع پزشکی سوری گزارش داد که 6 نفر در نتیجه تخریب ساختمان ها در حومه حلب و ادلب جان باختند.

کمیته امداد وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که حجم تخریب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه در شمال سوریه بسیار بالاست.

اعلام کرد که مناطقی از حلب که ساختمان های آن تخریب شده است، می توان به مناطق "فردوس"، صلاح الدین و بستان القصر اشاره کرد.

منابع میدانی نیز گزارش دادند که برخی ساختمان‌های مسکونی در اطراف لاذقیه در شمال سوریه نیز در نتیجه این زمین لرزه سهمگین ویران شده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در این باره گفت که عملیات نجات در منطقه زلزله زده در جنوب ترکیه را مدیریت می کنیم.

سویلو همچنین از وقوع چندین پس لرزه در منطقه زمین لرزه در جنوب ترکیه خبر داد.

وزیر کشور ترکیه همچنین اعلام کرد که تیم‌های امداد و نجات از تمام ترکیه راهی منطقه زلزله زده هاتای و غازی انتپ شده اند.

درحالی که اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه اعلام کرد که این زلزله 7.4 ریشتر قدرت داشت و مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا قدرت این زمین لرزه 7.7 ریشتر و مراکز لرزه نگاری آمریکا قدرت آن را 7.8 ریشتر اعلام کردند.

وقوع زلزله مهیب 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر

این زمین لرزه در شهرستان پازارجیک در استان قهرمان مارش در جنوب ترکیه رخ داده است.

اداره کل حوادث غیرمترقبه ترکیه زمان این زمین‌لرزه را ساعت 04.17 دقیقه به وقت محلی و عمق آن را 7 کیلومتر اعلام کرد.

علاوه بر ترکیه، در کشورهایی چون سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان نیز این زمین لرزه شدید احساس شده است.

مقام‌های آنکارا در پی وقوع زلزله مهیب در جنوب ترکیه، بالاترین وضعیت هشدار اضطراری را در این کشور اعلام کردند.

اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه گفت که این زلزله در مناطق مختلف کشور از جمله آنکارا و آنتالیا نیز احساس شد.

صالح آیهان استاندار استان شانلی‌اورفا گفت که زلزله باعث تخریب ساختمان‌ها در این استان شده است. او از مردم خواست تا به مناطق امن بروند.

به گفته شاهدان، این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و باعث وحشت مردم شد. بسیاری از مردم در سرمای زمستانی به خیابان‌ها آمده اند.

بر اساس این گزارش، کانون این زلزله در 23 کیلومتری شرق نورداغ در استان غازی‌آنتپ و در عمق 24 کیلومتری زمین قرار داشت.

مرکز زمین‌شناسی آمریکا گزارش داد که 15 دقیقه بعد زلزله دیگری به بزرگی 6.7 ریشتر در حوالی همان منطقه رخ داد.

غازی‌آنتپ اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از هاب‌های صنعتی ترکیه است که در مرز سوریه قرار دارد.

زلزله غازی‌آنتپ در لبنان، عراق، سوریه و قبرس نیز احساس شد.

وقوع زلزله مهیب 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر

بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه، این زلزله در 10 استان ترکیه خسارت جانی و مالی شدید وارد آمده و بر اساس اطلاعات اولیه، 17 نفر در «شانلی اورفا» و هفت نفر در «عثمانیه» جان خود را از دست داده اند.

«اردینچ یلماز» فرماندار عثمانیه اعلام کرد که 65 ساختمان در این شهر به طور کامل تخریب شده و ساختمان های زیادی نیز آسیب دیده است.

این رسانه به نقل از «علی احسان سو» فرماندار دیار بکر نیز از آسیب گسترده به صدها ساختمان و نیز مجروح شدن 79 ساکن این استان خبر داد.

بنا به گزارش ان. تی. وی، «هولوسی شاهین» فرماندار مالاتیا نیز اعلام کرد که تاکنون 24 نفر در این استان جان خود را از دست داده، 420 نفر مجروح شده‌اند و 140 ساختمان در این زلزله تخریب شده است.

این رسانه به نقل از «صالح آیهان» فرماندار شانلی اورفا نیز اعلام کرد که در این استان تاکنون 17 نفر از شهروندان در پی زلزله جان خود را از دست داده، 77 نفر از شهروندان نیز مجروح شده اند و 19 ساختمان نیز به طور کامل ویران شده است.

وی همچنین از فعال شدن مرکز بحران اضطراری حوادث در وزارت دفاع ملی ترکیه و نیز وارد آمدن خسارت به مراکز نظامی در استان‌های قهرمان مارش، مالاتیا، غازی آنتپ، دیاربکر، آدانا، هاتای، کیلیس و عثمانیه ترکیه خبر داد و گفت: ارزیابی میزان خسارت ادامه دارد.

وقوع زلزله مهیب 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر

وزارت دفاع ملی ترکیه نیز پس از وقوع زمین لرزه 7.4 ریشتری، از اعزام نیروهای تیپ کمک‌های بشردوستانه نیروهای مسلح ترکیه و هواپیماهای ترابری در چارچوب خواسته‌های سازمان مدیریت بحران این کشور به مناطق زلزله زده خبر داد.

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه شمار جان باختگان را 76 نفر و شما زخمی ها را 440 نفر اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان