فقط حدود ۲۸ درصدِ پسماند‌ها ساماندهی می‌شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حدود ۲۸ درصدِ پسماند‌های تولیدی در کشور ساماندهی می‌شود؛ در حالی که این میزان باید حداقل ۶۰ درصد باشد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخصوص نشست امروز این کمیسیون گفت: دستور کار نشست امروز بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت پسماند بود که با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی، شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت نیرو و بخش خصوصی بررسی شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس با اشاره به اینکه در دنیا از سال‌های قبل قوانین بازیافت زباله و دفع پسماند‌ها را داشته اند و حدود 18 سال قبل در کشور ما این اقدام با مصوبه مجلس آغاز شد، افزود: قبل از مصوبه مجلس متولی جمع آوری، حمل و دفع پسماند مشخص نبود و هدف از لایحه اصلاح قانون مدیریت پسماند بازبینی قانون با توجه به مسائل روز است.

وی با تاکید بر اینکه نقش سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه قانون پسماند پر رنگ و کلیدی است، تصریح کرد: متولیان امر در زمینه پسماند که تعدادشان زیاد است، ترک فعل داشته اند و وظایف خود را در سال‌های گذشته انجام نداده اند.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه حجم زباله‌های صنعتی بسیار نگران کننده است و باید فکری برای آن شود، افزود: در حال حاضر دهیاری‌ها، شهرداری شهر‌های کوچک و کلانشهر‌ها متولی جمع آوری پسماند‌ها هستند. حدود 28 درصد از پسماند‌های تولیدی در کشور ساماندهی می‌شود؛ در حالی که این میزان باید حداقل 60 درصد باشد. مشهد یکی از کلانشهر‌های موفق در زمینه جمع آوری و مدیریت پسماند است.

اعظمی با اشاره به اینکه پساب‌های صنعتی را می‌توان یک فرصت برای استفاده مجدد در حوزه صنعت دانست، افزود: باتوجه به اینکه پساب‌های صنعتی حاوی عناصر سنگین هستند، نمی‌توان از آن‌ها برای حوزه کشاورزی استفاده کرد و برای سلامت انسان خطراتی به همراه دارند؛ بر اساس گزارش ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو به کمیسیون کشاورزی سبزیجات برگی کشت شده در حاشیه کلانشهر‌ها به عناصر سنگین آلودگی دارند و باید از این موضوع ممانعت شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه حدود 1 و نیم میلیارد مترمکعب پساب در کشور تولید می‌شود، اما 4 درصد آن مدیریت می‌شود، افزود: با سوزاندن پسماند‌ها می‌توان انرژی تولید کرد که باید وزارتخانه مربوطه نسبت به خرید آن اقدام کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس با اشاره به اینکه با بودجه دولتی نمی‌توان تمام عقب ماندگی‌ها در زمینه دفع پسماند را جبران کرد و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، گفت: در لایحه ارائه شده باید بند‌های مربوط به کاهش تولید پسماند‌ها مصوب شود. در اروپا زباله‌هایی با جنس کاغذ و شیشه و زباله‌تر به صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شود. اجرای آن در داخل کشور می‌تواند منابع اعتباری بسیار خوبی برای شهرداری‌ها داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان