با سیصد و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

آماده شدن روسیه برای حمله بزرگ و همه جانبه به اوکراین / هشدار روسیه در باره اوج‌گیری جنگ اوکراین/ پیش بینی ایلان ماسک درباره خطر بروز جنگ جهانی سوم

سیصد و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آماده شدن روسیه برای حمله بزرگ و همه جانبه به اوکراین

بین الملل تابناک: سیصد و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

وزیر دفاع آلمان در سفری از پیش اعلام‌نشده به اوکراین رفت
1401/11/19 - 00:11

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان در سفری از پیش اعلام‌نشده به کی‌یف رفت و با مقام‌های ارشد اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش دویچه وله، سفر سه‌شنبه پیستوریوس به کی‌یف اولین سفر خارجی وی در مقام وزیر دفاع آلمان است که در جریان آن با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری و اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین دیدار کرد.

رزنیکوف در صفحه شخصی خود در توئیتر عکس از دیدار با پیستوریوس منتشر کرد که مدل کوچکی از تانک‌های لئوپارد 2 ساخت آلمان در دست داشت.

وزیر دفاع آلمان با اشاره به این مدل کوچک نوشت: اولین لئوپارد 2 آلمان به کی‌یف رسید. تانک‌های بیشتری از راه خواهند رسید.

انتصاب پیستوریوس به وزارت دفاع آلمان که حدود یک ماه پیش انجام شد با تایید ارسال تانک‌های لئوپارد 2 ساخت آلمان به اوکراین همزمان شد.

وی سه‌شنبه اظهار کرد که برخی از کشورهای اروپایی قرار است تانک‌های لئوپارد 1 نیز به اوکراین بفرستند.

دانمارک 100 تانک به اوکراین می‌فرستد
1401/11/18 - 23:13

وزارت دفاع دانمارک روز سه‌شنبه تایید کرد که این کشور 100 تانک به اوکراین ارسال خواهد کرد.

بر اساس اعلام وزیر دفاع دانمارک، این کشور در همکاری با هلند و آلمان، به ارسال تانک‌های لئوپارد 1A5‌خواهد پرداخت.

وی گفت: «با توجه به حمایت گسترده پارلمان دانمارک، دولت امکان همکاری در زمینه تعمیر و ارسال دست کم 100 تانک به اوکراین را دارد».

وزیر دفاع اوکراین گفت که تعمیر و راه اندازی این تانک‌ها با همکاری هلند و آلمان صورت خواهد گرفت و هدف میان مدت این است که در اسرع وقت دست کم 80 تانک به اوکراین ارسال شود.

آلمان تابستان امسال 178 دستگاه تانک به اوکراین ارسال می‌کند
1401/11/18 - 21:45

روزنامه آلمانی اشپیگل روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آلمان با ارسال 178 دستگاه تانک لئوپارد 1 به اوکراین تا تابستان سال جاری موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری “تاس”, شورای امنیت فدرال آلمان متشکل از صدراعظم، وزیران خارجه، کشور، دفاع، دارایی، اقتصادی و دادگستری در اوایل هفته جاری با ارسال 178 دستگاه تانک لئوپارد 1 به اوکراین موافقت کرده است.

انتظار می‌رود اولین دسته از تانک‌ها تابستان امسال به اوکراین برسد وسایر تانک‌های آلمانی تا سال 2024 در اختیار کی یف قرار خواهند گرفت.

بایدن:‌ جنگنده‌های اف-16 به اوکراین فرستاده نمی‌شوند
1401/11/18 - 20:58

رئیس جمهوری آمریکا در توضیح مخالفتش در رابطه با ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین گفت، آمریکا باید این جنگنده‌ها را در خانه نگه دارد.

به گزارش پایگاه راشا تودی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد، جنگنده‌های اف-16 آمریکا باید در این کشور بمانند و نباید به اوکراین فرستاده شوند.

او پیشتر گفته بود، واشگتن برنامه‌ای برای اعزام این جنگنده‌ها به کی‌یف برای کمک به آن در جنگ با مسکو را ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در صحبت با خبرنگاران در زمین چمن کاخ سفید، با این درخواست مواجه شد که توضیح دهد چرا با تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین مخالف است. بایدن در پاسخ گفت: "چون ما باید آنها را اینجا نگه داریم. این یک وضعیت کاملاً متفاوت است."

اظهارات وی پس از آن بیان شد که ماه گذشته میلادی آمریکا با ارسال 31 تانک ام1 آبرامز خود به اوکراین موافقت کرد، در حالی که برخی از دیگر متحدان واشنگتن نیز تصمیم به ارسال تانک‌های جنگی مدرن به اوکراین گرفته‌اند. با این حال جو بایدن، تقریباً در همان زمان ایده ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین را رد کرد.

با این حال این مخالفت او این احتمال را که واشنگتن ممکن است با صادرات مجدد این جنگنده‌ها از کشورهای دیگر موافقت کند، از بین نمی‌برد. یکی از مدیران ارشد شرکت تسلیحات‌سازی لاکهید مارتین آمریکا که جنگنده اف-16 تولید می‌کند، در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز در ماه گذشته میلادی گفت که "مذاکرات زیادی بر سر انتقال جنگنده‌های اف-16اس از سمت طرف‌های ثالث" به اوکراین وجود دارد.

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان در مصاحبه‌ای در روز دوشنبه با این سوال مواجه شد که آیا ورشو جنگنده‌های اف-16 خود را به اوکراین می‌دهد یا خیر. او پاسخ داد: ما تعداد خیلی کمی از آنها را داریم، فقط 48 فروند.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان گفت، کشورش آماده تحویل این هواپیماهای جنگی است اما تنها در صورتی این کار را انجام می‌دهد که تصمیم "کل ناتو" پشت آن باشد.

پیش بینی ایلان ماسک درباره خطر بروز جنگ جهانی سوم
1401/11/18 - 20:54

کارآفرین میلیاردر آمریکایی در ارزیابی درباره آگاهی عمومی درباره ریسک بروز جنگ جهانی سوم تاکید کرد، اکثر مردم از این حقیقت که چنین جنگی ممکن است قریب‌الوقوع باشد "غافل" هستند.

به گزارش پایگاه راشاتودی، ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر آمریکایی بیان کرد، اکثر مردم حتی از اینکه یک جنگ جهانی جدید ممکن است به زودی در بگیرد بی اطلاعند.

این در حالی است که روز گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز زنگ خطر را درباره ریسک بروز یک فاجعه جهانی به صدا در آورد.

گوترش در سخنرانی در روز دوشنبه در محل مجمع عمومی سازمان ملل گفت، نگران است که بشریت "با چشمانی باز در حال رفتن به سمت یک جنگ گسترده‌تر" بوده و خواستار حفظ صلح شد.

بر اساس این گزارش هنگام سخنرانی ایلان ماسک، لوک رادکوفسکی، یک مفسر سیاسی محافظه‌کار گفت: "لطفا می‌شود ما جنگ جهانی سوم را نداشته باشیم." ایلان ماسک در پاسخ به او گفت: "اکثرا نسبت به خطر آن غافلند."

ایلان ماسک که مدیر عامل چند شرکت شامل شرکت‌های توئیتر و اسپیس ایکس است، پیشتر نسبت به "تشدید بی‌وقفه" جنگ در اوکراین هشدار داده و گفته بود این روند برای خود این کشور و جهان خطرناک است.

ماسک پیش از این در واکنش به جنگ در اوکراین به عرضه سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به دولت اوکراین پرداخته بود و برخی از کارشناسان ارزیابی کردند که این سیستم‌ها یک تغییردهنده بازی برای جنگ علیه روسیه هستند.

اما او همچنین تاکید کرده بود، کی‌یف باید برای دستیابی به صلح، امتیازاتی را به مسکو ببخشد که واکنش انتقادآمیز تعدادی از مقامات اوکراینی را به همراه داشت.

درآمد نفتی و گازی روسیه به نصف رسید
1401/11/18 - 20:35

وزارت دارایی روسیه طبق ارزیابی اولیه خود از بودجه ژانویه (دی/ بهمن) 2023، اعلام کرد که درآمدهای نفتی و گازی به 5 میلیارد و 960 میلیون دلار رسیده و در مقایسه با زمان مشابه با سال گذشته 46 درصد کاهش یافته است.

این وزارتخانه دلیل اصلی افت درآمد را پایین آمدن قیمت‌های نفت اورال روسیه و کاهش در صادرات گاز طبیعی عنوان کرده است.

با در نظر گرفتن کاهش در نمونه آماری قیمت نفت اورال «به عنوان یک شاخص برای قیمت‌های صادراتی نفت روسیه»، وزارت دارایی روسیه خبر داد که «اکنون رویکردهایی برای تغییر به سایر شاخص‌های قیمت برای اهداف مالیاتی اتخاذ شده است».

طبق ادعای روزنامه فایننشال تایمز، روسیه در ماه ژانویه نفت اورال را با قیمت میانگین 49.48 دلار در هر بشکه فروخت که کمتر از قیمت 70 دلار مشخص شده در بودجه این کشور است.

درآمد نفتی و گازی به عنوان یک منبع کلیدی برای تامین هزینه‌های مسکو است اما به دنبال شروع جنگ اوکراین تحریم‌هایی از سوی کشورهای غربی علیه این کشور اعمال شد.

هزینه‌های دولت روسیه در ماه ژانویه با افزایش 58.7 درصدی نسبت به سال گذشته به 43 میلیارد و 930 میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

فایننشال تایمز مدعی است که هزینه‌های روسیه در حالی افزایش یافته که این کشور طرح‌های مخفیانه‌ای برای افزایش هزینه دفاعی خود به 49 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2023 را دارد.

روسیه برای تقویت منابع مالی خود به کشورهایی از جمله چین و هند انرژی می فروشد. روسیه همچنین فروش ذخایر ارزی خود را افزایش داده است تا به کسری بودجه ناشی از جنگ کمک کند.

هشدار روسیه در باره اوج گیری جنگ اوکراین
1401/11/18 - 20:33

- سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه هشدار داد که تحویل جنگ افزارهای غربی به اوکراین، ناتو را به صورت موثری به درون این جنگ می کشاند و شاید به اوج گیری غیرقابل پیش بینی تنش ها منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ شویگو در نشست مجازی با مقام های نظامی روسیه گفت که ایالات متحده و هم پیمانانش، برای طولانی تر کردن این جنگ تا حد امکان تلاش می کنند و برای این منظور ضمن آغاز تحویل جنگ افزارهای سنگین تهاجمی به اوکراین، آشکارا از کی یف درخواست می کنند که سرزمین های روسیه را تصرف کند.

وی افزود: چنین تحولاتی، کشورهای عضو ناتو را به درون این درگیری می کشاند و تنش و خشونت را تا سطح غیرقابل پیش بینی، گسترش می دهد.

آماده شدن روسیه برای حمله بزرگ و همه جانبه به اوکراین

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله جدید روسیه به اوکراین در سالروز آغاز جنگ میان دو کشور، یک مقام اوکراینی مدعی شد، روسیه در حال افزایش نیروهای خود در جبهه‌های شرقی درگیری است.

به گزارش رویترز، کی‌یف ناامید از دریافت بموقع کمک‌های نظامی غرب، با نزدیک شدن به سالروز آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه در تاریخ 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400)، آغاز یک حمله جدی را از طرف مسکو پیش‌بینی می‌کند.

در همین رابطه، سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت: روز به روز اعزام نیروها و تجهیزات بیشتری از طرف روسیه به سمت خود شاهدیم.

وی با بیان اینکه نیروهای روسی مهمات جدید را متفاوت از قبل استفاده می‌کنند، ادامه داد: دیگر بمباران‌ شبانه روزی را شاهد نیستیم. آنها در حال ذخیره مهمات و آماده‌سازی برای یک حمله تمام‌ عیار هستند. به احتمال زیاد ذخیره این مهمات ده روز زمان می‌برد؛ بنابراین از 15 فوریه (26 بهمن‌ماه) هر لحظه احتمال شروع این حمله وجود دارد.

الکساندر کووالنکو، تحلیلگر اوکراینی در حوزه دفاعی نیز در این باره گفت: حمله جدید روسیه می‌تواند از هر چهار مسیر لوگانسک شرقی،‌ دونستک،‌ زاپوریژیا و شهر و بندر ماریوپل آغاز شود.

وی که یکی از تحلیلگران اندیشکده «گروه مقاومت اطلاعات» اوکراین است،‌ ادامه داد: در منطقه دونتسک به ویژه در اطراف باخموت و آودیوکا مشکل به مراتب جدی‌تر است، زیرا روس‌ها می‌توانند در این مناطق نیروها، تجهیزات خود را تقویت کنند.

کووالنکو با اشاره به ماریوپل به عنوان یک مرکز جابه‌جایی برای روس‌ها خاطرنشان کرد:‌ این منطقه که در اختیار روس‌هاست، در یک حمله جدید می‌تواند به عنوان یک هاب جابه‌جایی برای انتقال تجهیزات و نیروها برای روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این تحلیلگر اوکراینی، کی‌یف به این زودی‌ها توانایی برای اجرای یک ضد حمله را نخواهد داشت و نیروهای اوکراینی تا آن زمان مواضع دفاعی خود را به منظور دفع و جلوگیری از پیش‌روی روسیه حفظ می‌کنند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد، هرچند شاید همه‌ چیز بسیار سریع تغییر کند، گویا اوضاع کنونی برای دو ماه آینده و در واقع تا زمان اتمام فرایند آموزش و تحویل تانک‌های تهاجمی غرب ادامه پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید: با نزدیک شدن به یک سالگی جنگ میان روسیه و اوکراین، کی‌یف به نقطه‌ای رسیده که دیگر مانند نیمه دوم 2022 دستاوردی ندارد و این مسکو است که با استفاده از صدها هزار نیروی بسیج شده خود برای پیش‌روی اوکراینی‌ها را تحت فشار قرار داده است.

روز دوشنبه، ولودمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه باید نشان دهیم که نماینده مطمئنی برای میلیاردهای دلار کمک‌های نظامی غرب بوده‌ایم، ادامه داد: در مناطق متعددی به ویژه آن‌هایی که خطوط مقدم جنگی و یا به آن نزدیک هستند، مسئولانی به تجربه نظامی قرار خواهیم داد؛ کسانی که در برابر تهدیدها بیشترین اثرگذاری را از خود نشان دهند.

هشدار گوترش درباره تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک جنگ جهانی

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در یک سخنرانی خطاب به مقامات کشورهای عضو این سازمان نسبت تبدیل شدن جنگ در اوکراین به یک جنگ گسترده‌تر هشدار داد.

به نوشته نشریه «نیوزویک»، گوترش که با موضوع وضعیت جهان در سال 2023 سخنرانی می‌کرد، به ساعت نمادین مشهور به «ساعت آخرالزمان» که از سال 1947 برای نشان دادن میزان نزدیکی بشریت به یک فاجعه جهانی با به نمایش گذاشتن مقدار زمان باقی مانده تا نیمه‌شب تنظیم می‌شده، اشاره کرد.

گوترش توضیح داد، امسال این ساعت به سبب دلایلی شامل جنگ اوکراین، بدتر شدن تغییرات آب وهوایی و تهدیدات هسته‌ای مداوم در سطح نود ثانیه تا نیمه‌شب تنظیم شده که کمترین زمانی است که تا کنون این ساعت تا نیمه شب به نمایش گذاشته است و نسبت به سال گذشته میلادی نیز ده ثانیه نزدیک‌تر است.

دبیر کل سازمان ملل در بحث درباره تهدیدات علیه ثبات جهانی نسبت به ادامه تشدید جنگ در اوکراین اظهار نگرانی کرده و هشدار داد، این روند می‌تواند مابقی جهان را به یک درگیری جهانی خیلی گسترده‌تر بکشاند.

او گفت: «حمله روسیه به اوکراین نهایت رنج را به مردم اوکراین وارد کرده و تبعات جهانی عمیق دارد. چشم‌اندازهای صلح رو به تضعیف می‌روند. احتمال تشدید درگیری‌ها و خونریزی‌های بیشتر رو به افزایش است. من از این می‌ترسم که جهان نه در حال خواب‌زدگی بلکه با چشمانی کاملا باز دارد، به سمت یک جنگ گسترده‌تر می‌رود.»

گوترش در ضمن قرائت فهرستی از مسائل فوری سال 2023 اظهار کرد: لازم است بیدار و مشغول به کار شویم؛ در صدر این فهرست جنگ روسیه در اوکراین که در آستانه یک ساله شدن قرار دارد بود.

گوترش به درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین، افغانستان، میانمار، منطقه «ساحل» در آفریقا و هائیتی به عنوان دیگر تهدیدات برای صلح اشاره کرد و گفت: «اگر همه کشورها به وظایفشان تحت منشور سازمان ملل عمل می‌کردند، حق صلح تضمین شده بود.»

گوترش ضمن تاکید بر لزوم در نظر داشتن نسل‌های آینده در ضمن اجرای اقدامات، درخواستش را برای اعمال یک «تغییر شکل رادیکال» در نظام مالی جهانی تکرار کرد و اظهار داشت: در نظام اقتصادی و مالی ما یک مساله اشتباه بنیادین هست.

دبیر کل سازمان ملل این نقص نظام اقتصادی و مالی جهانی را مقصر افزایش فقر و گرسنگی، افزایش شکاف بین فقیر و غنی و افزایش بار بدهی بر دوش کشورهای در حال توسعه دانست.

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

وزرای اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داده و درباره جدیدترین پاسخ این بلوک به جنگ روسیه علیه اوکراین و همچنین آمادگی‌ها برای برگزاری نشست قریب‌الوقوع رهبران اتحادیه اروپا مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جسیکا رزوال، وزیر امور اروپایی سوئد در آستانه این نشست، در آغاز تاسف عمیق خود را نسبت به وقوع زلزله سهمگین در ترکیه و سوریه ابراز کرده و گفت: ما در کنار خانواده‌ها و قربانیان این زلزله ایستاده‌ایم.

دیگر وزرای اتحادیه اروپا از جمله تیتی توپورینن از فنلاند، پیتر بورک از ایرلند و لورنس بون از فرانسه نیز همدردی خود را با ترکیه ابراز کردند.

توپورینن به خبرنگاران گفت: ما باید با کمک یکدیگر به این مساله رسیدگی کنیم و نشان دهیم که ترکیه در این فاجعه تنها نیست.

لورنس بون تاکید کرد: مکانیسم فوریت اروپا فعال شده و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد داده تا تیم‌های نجاتی را به ترکیه اعزام کند.

رزوال توضیح داد: حمله روسیه به اوکراین، مسائل اقتصادی و مهاجرت موضوعات کلیدی این نشست ورزای اروپایی مسئول امور اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی همچنین تایید کرد، دنبال ریاست سوئد بر شورای اتحادیه اروپا در ژانویه سال جاری میلادی، حمله روسیه به اوکراین موضوع اصلی ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا خواهد بود.

این وزرا درباره جزئیات دهمین دور از تحریم‌های این بلوک علیه روسیه نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

به گفته چندین تن از اعضای کمیسیون اروپا از جمله اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، آنها همچنین برنامه‌ها برای تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به "جنایات جنگی" و همچنین سرنوشت اموال مصادره شده روسیه که "باید برای جبران خسارت‌های جنگ هزینه شوند" ارزیابی خواهند کرد.

وزرای اتحادیه اروپا همچنین به موضوعات کلیدی اجلاس ویژه رهبران اتحادیه اروپا رسیدگی خواهند کرد. این نشست روز پنجشنبه و جمعه با تمرکز بر موضوع مهاجرت برگزار خواهد شد.

اورزولا فون در لاین در جریان سخنرانی در پارلمان اروپا گفته بود، برنامه اقدامی را به رهبران اتحادیه اروپا تقدیم خواهد کرد و در آن خواستار اقدامات "فوری" برای مقابله با فشار مهاجرت بر مرزهای خارجی این بلوک با اولویت قرار دادن تقویت زیرساخت‌ها و نظارت‌ها بر مرز زمینی میان ترکیه و بلغارستان خواهد شد.

وزرای اتحادیه اروپا همچنین درباره واکنش اقتصادی این بلوک به تحولات اخیر در قانون کاهش تورم آمریکا و روابط با انگلیس مذاکره خواهند کرد.

در همین حال، اتحادیه اروپا اعلام کرد، از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دعوت شد تا در نشست قریب‌الوقوع رهبران اتحادیه اروپا شرکت کند.

سخنگوی شارل میشل، رئیس شورای اروپا بدون ارائه جزئیات اعلام کرد، میشل از زلنسکی دعوت کرد تا شخصا در این نشست قریب‌الوقوع حضور پیدا کند؛ دفتر زلنسکی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است. اگر زلنسکی در این هفته به بروکسل سفر کند، این دومین سفر خارجی وی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال 2022 میلادی خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان