آیا انبیای الهی قبل از رسیدن به نبوّت هم دارای مقام عصمت بودند؟

در مورد مدّت و امتداد زمان عصمت انبیا در میان مسلمانان اختلافاتی به چشم می‌خورد که به طور کلّی می‌توان از این جهت آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد:

بعثت انبیا صرفاً پیام رسانی نیست بلکه پیامبران الهی مسؤولیت هدایت انسان‌ها به سوی خدا را به عهده دارند و هدایت تنها با بیان احکام الهی حاصل نمی‌شود بلکه ایمان راسخ انبیا به آن‌چه آورده‌اند و تجلّی آن در اعمال آن‌ها در هدایت مردم نقش اساسی دارد؛ زیرا نقش تربیتی طرز عمل و رفتار مربّی و حالت‌ها و صفات او در افرادی که تحت تربیت او قرار دارند، به مراتب بیشتر از گفتار او است.
آیا انبیای الهی قبل از رسیدن به نبوّت هم دارای مقام عصمت بودند؟

در مورد مدّت و امتداد زمان عصمت انبیا در میان مسلمانان اختلافاتی به چشم می‌خورد که به طور کلّی می‌توان از این جهت آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد:

 

1 ـ مذهب امامیه که انبیا را از تاریخ ولادت تا کسب فیض لقاء اللّه معصوم و پاک از گناه می‌دانند.

2 ـ معتزله عقیده دارند که انبیا از زمان بلوغ شرعی معصوم علی الاطلاق می‌باشند و قبل از شروع نبوّت به کفر و گناهان کبیره آلوده نگشته‌اند.

3 ـ اشاعره و از آن جمله فخر رازی است که انبیا را از زمان شروع نبوّت دارای مقام عصمت می‌داند.

امّا آن‌چه از روایات متواتر و اجماع مطلق مکتب امامیه به نظر می‌رسد همان عصمت مطلقه انبیای الهی است که خود از ضروریات مکتب محسوب می‌گردد و قبل و بعد از بعثت را شامل می‌شود.

مقدّس اردبیلی می‌فرماید:

«اعتقاد باید کرد که پیغمبر معصوم است از همه گناهان صغیره و کبیره عمداً و سهواً، پیش از پیغمبر شدن و بعد از آن»[1].

بعثت انبیا صرفاً پیام رسانی نیست بلکه پیامبران الهی مسؤولیت هدایت انسان‌ها به سوی خدا را به عهده دارند و هدایت تنها با بیان احکام الهی حاصل نمی‌شود بلکه ایمان راسخ انبیا به آن‌چه آورده‌اند و تجلّی آن در اعمال آن‌ها در هدایت مردم نقش اساسی دارد؛ زیرا نقش تربیتی طرز عمل و رفتار مربّی و حالت‌ها و صفات او در افرادی که تحت تربیت او قرار دارند، به مراتب بیشتر از گفتار او است. از این رو باید عوامل بازدارنده از گناه و خطا به اندازه‌ای در پیامبر نیرومند باشد که به
کلّی از گناه به دور بوده و از مصونیت کامل نسبت به گناه و مخالفت احکام الهی برخوردار باشد و هیچ نقطه تاریکی در صفحه حیات او پیدا نشود.

بی‌گمان اگر پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در طول عمر خویش اندکی به پرستش و ستایش بت‌ها می‌گرایید، بزرگ‌ترین بهانه را به دست مخالفان خویش می‌داد؛ کسانی که در تأیید راه و روش خود می‌گفتند: آیا ما را از آن‌چه پیش از این، خود می‌پرستیدی نهی می‌کنی؟ در مورد سایر پیامبران علیهم‌السلام هم همین مطلب صدق می‌کند.

 


[1]  اصول دین ، مقدّس اردبیلی : 53 ؛ بحارالانوار : 11/72 ، باب 4 .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان