نظر اهل سنت درباره آیه مباهله چیست؟

۱-احادیث وروایات وتفاسیر اتّفاق دارند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى مباهله على وفاطمه و دو پسر آنان را انتخاب کرد

نظر اهل سنت درباره آیه مباهله چیست؟

 1-احادیث وروایات وتفاسیر اتّفاق دارند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى مباهله على وفاطمه و دو پسر آنان را انتخاب کرد. و کلمه «نسائنا» در آیه شریفه بر فاطمه و کلمه «انفسنا» بر «على» حمل شده است.مشهور علماء شیعه و اهل سنّت «ابنائنا» را به حسن و حسین(علیهما السلام) تفسیر کرده اند و اختلاف نظرى ندارند.بنابر این محور اصلى بحث پیرامون تفسیر «انفسنا» مى باشد، بدین جهت لازم است بحث بیشترى پیرامون این کلمه داشته باشیم.

 

مرحوم قاضى نور الله شوشترى، در کتاب احقاق الحق، مى فرماید:مفسّران قرآن مجید (از شیعه و اهل سنّت) اجماع واتّفاق نظر دارند که منظور از «ابنائنا» حسن و حسین(علیهما السلام)، و مراد از «نسائنا» فاطمه زهرا(علیها السلام)و منظور از «انفسنا» على(علیه السلام)مى باشد.آیة الله العظمى مرعشى در پاورقى این کتاب آوردهاند که ازحدود شصت کتاب اهل سنّت مطلب فوق را نقل مى کند. به هر حال، آیه مباهله، از آیات محکم و صریحى است که دلالت روشنى بر ولایت امیرمؤمنان(علیه السلام) و فرزندانش(علیهم السلام) دارد.بنابر این، از انطباق جمله «انفسنا» به شخص «علىّ بن ابى طالب(علیه السلام)» مى توان پلى به سوى ولایت و امامت زد و بدین وسیله ولایت را ثابت کرد.

 

2- اصل داستان مباهله پیامبر اسلام با مسیحیان نجران و تسلیم شدن آن ها را می توان به کتاب های ذیل اهل سنت مراجعه نمود: کشف الاسرار و عده الابرار، ابوالفضل میبدی، ج1، ص 144. تفسیر المنیر،و هبة بن مصطفی رهیلی، ج3، ص 245، تفسیر سور آبادی ابوبکر عتیق بن محمد، ج1، ص 289. شواهد التنزیل عبید الله بن احمد حسکانی، ج1، ص 155. الجامع الاحکام القرآن محمد بن احمد قرطبی، ج4، ص 103. الدر المنثور فی تفسیر المأثور جلال الدین سیوطی، ج2، ص 38 و دیگر کتب تفسیری در ذیل آیه 61، سوره آل عمران.

 

3-ازعلمای اهل سنت فتح الدین حنفی گفت است : بدان که اهل بیت پیامبر اسلام عبارتند از علی، حسن و حسین ـ و سیده نساء العالمین فاطمه زهرا که روایات مشهور فراوانی در کتب تفسیر و حدیث بر این مطالب دلالت دارد و بالاترین دلیل، آیه تطهیر و آیه مباهله است که بزرگان حدیث از اهل سنت هم چون ترمذی، دولابی، بیهقی، احمد حنبل رئیس مذهب حنبلی اهل سنت، طبرانی و ... این ها را روایت کرده اند. من دلایلی دارم که می رساند علی از بقیه انبیا، رسولان، ملائکه مقربین و همه مخلوقات خدای متعال به غیر از حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ افضل است و از جمله این دلایل آیه مباهله است که خداوند علی را نفس محمد قرار داده و چون محمد افضل همه است پس علی نیز افضل از همه می باشد. قال الشعبی: ابنائنا الحسن و الحسین و نسائنا فاطمة، و انفسنا علی بن ابی طالب؛ شعبی می گوید: منظور از پسران ما حسن و حسین ومنظور از زنان ما فاطمه و منظور ازخودمان علی بن ابی طالب است. منبع: فلک النجاة فی الامامة و الصلاة، فتح الدین حنفی، 34- 184 اسباب النزول القرآن، الواحدی ،ص 91.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان