رونمایی از یک قاب منحصربه‌فرد در سال خرگوش

ایسنا نوشت: قاب لاکی منحصربه‌فردی منقوش به صور فلکی با نقش «خرگوش در مرکز»، با توجه به این‌که خرگوش نماد سال ۱۴۰۲ است، در موزه ملی ایران، موقت و در نوروز به نمایش گذاشته شده است.

رونمایی از یک قاب منحصربه‌فرد در سال خرگوش

قدمت این قاب لاکی با نقش صور ملکی و ارنب (خرگوش در مرکز) به دوره قاجار و سال 1231 هجری قمری برمی‌گردد. طول این اثر 29.5 سانتی‌متر است و در موزه ملی ایران نگهداری می‌شده است و اکنون با توجه به این‌که نماد سال 1402 «خرگوش» است، در نمایشگاه موقت موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه که گزیده‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی سال 1401 را به نمایش گذاشته تا پایان ماه رمضان برپا خواهد بود.

موزه ملی که تصویری از این قاب لاکی را منتشر کرده است، این اثر را «منحصربه‌فرد» خوانده و درباره جزئیات آن توضیح داده است که این قاب منقوش به صور فلکی با زمینه قرمز روشن مربوط به دوره قاجاریه با شیوه لاکی (رنگ و روغن) ساخته شده است. طبق کتیبه موجود، خط نستعلیق این قاب حسب امر محمد ولی میرزای قاجار، والی خراسان توسط «ابن محمدرضای اصفهانی، فی سنه 1231» نگارش شده است.

نقش اصلی این قاب شامل تصاویر صور فلکی به صورت میزان، عقرب، دلو، قوس، جدی، نهر، حوت، قیطس، کلب اصغر، کلب اکبر، جبار، ارنب، سفینه، سبع، مجمره، اکلیل، غراب، حوت جنوبی، باطیه، قبظورس و شجاع ارائه شده و نام هر کدام در کنار آن نوشته شده است.

رونمایی از یک قاب منحصربه‌فرد در سال خرگوش

در چهار طرف این تصاویر در دوازده بازوبند نام ماه‌های سال به رنگ سفید و علائم خاصی به رنگ قرمز بر زمینه سیاه نوشته شده است. در حد فاصل هر بازوند و نام برج‌های فلکی در داخل گلِ چهار پر طلایی به رنگ سفید بر زمینه سیاه نوشته شده و چهار طرف آن با خطوط طلایی‌رنگ شامل نقوش اسلیمی بر زمینه سیاه پر کرده است و در مرکز این قاب نقش ارنب (خرگوش) به عنوان یکی از صور فلکی ترسیم شده است.

صورت فلکی یا پیکر آسمانی به گروهی از ستاره‌ها گفته می‌شود که در تجسم انسانی، شکل و پیکربندی مشخصی را تشکیل داده‌اند، گفته می‌شود که در فرهنگ‌های گوناگون حضور داشته‌اند و در گذشت زمان تغییراتی هم در تقسیم‌بندی، تعداد و نامگذاری آن‌ها صورت گرفته است.

موزه ملی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان از ساعت 10 صبح تا 21 باز است. این موزه در خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک واقع شده است و برای دسترسی به آن از ایستگاه‌های مترو میدان حسن‌آباد و میدان امام خمینی می‌توان استفاده کرد.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان