پگاسو زد-۱۰۲ کوپولا؛ از خودروی دیکتاتور تا موزه ای در هلند (+عکس)

پگاسو زد-۱۰۲ کوپولا در قسمت عقب و به اصطلاح قسمت کوپه مانند اتاق میزبان یک گنبد شیشه ای عجیب و بزرگ بود. علاوه بر این خروجی های استیل اگزوز زیر رکاب در نمای جانبی خودرو و گلگیرهای بسیار حجیم در کوپولا بسیار جلب توجه می کرد.

عصر ایران- پگاسو زد-102 کوپولا یکی از خاص ترین محصولات صنعت بین المللی خودرو است که احتمالا نام آن را کمتر شنیده اید! این خودرو توسط پگاسو خودروساز اسپانیایی معرفی شد. پگاسو کار خود را در سال 1946 میلادی آغاز کرد و دفتر مرکزی آن در بارسلون قرار داشت. علاوه بر خودرو به تولید اتوبوس، تراکتور و ماشین های نظامی نیز مشغول بود.

پگاسو در فاصله سال های 1946 تا 1990 بیش از 350 هزار دستگاه خودرو تولید کرد. بالاترین آمار تولید سالانه این کمپانی نیز مربوط به سال 1974 با 26 هزار دستگاه می شود. پگاسو در سال 1994 تمامی فعالیت های خود را متوقف کرد.

اما محصول خاص پگاسو با نام زد-102 کوپه در سال 1951 معرفی و تا سال 1958 که روی خط تولید قرار داشت تنها 84 دستگاه از آن روانه بازار شد. در این میان 2 دستگاه متفاوت نیز با نام کوپولا تولید شد که تفاوت هایی با نمونه استاندارد داشت. کوپولا در واقع نمونه کوچ بیلد پگاسو زد-102 بود که یک دستگاه آن توسط رافائل لئونیداس تروخیو دیکتاتور دومینیکن خریداری شد.  اکنون فقط یک دستگاه از این خودرو در جهان باقی مانده که در موزه لومن هلند نگهداری می شود.

پگاسو زد-102 کوپولا؛ از خودروی دیکتاتور تا موزه ای در هلند (+عکس)

pegaso z102 cupola

پگاسو زد-102 کوپولا در قسمت عقب و به اصطلاح قسمت کوپه مانند اتاق میزبان یک گنبد شیشه ای عجیب و بزرگ بود. علاوه بر این خروجی های استیل اگزوز زیر رکاب در نمای جانبی خودرو و گلگیرهای بسیار حجیم در کوپولا بسیار جلب توجه می کرد.

زیر درپوش موتور پگاسو کوپولا یک تپنده 8 سیلندر 2.5 لیتر(دو بلوک 90 درجه) قرار گرفت که 165 اسب بخار خروجی و 184 نیوتن متر گشتاور داشت. این مجموعه با جعبه دنده 5 سرعته دستی هماهنگ شد. وزن پگاسو کوپولا برابر با 1315 کیلوگرم ثبت شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان