ورق در بازار نفت برگشت/ طلای سیاه سقوط خواهد کرد؟

هفته‌ای که گذشت، بدترین هفته برای بازار نفت، از ابتدای سال میلادی بود و ورق را در بازار نفت بازگرداند.

ورق در بازار نفت برگشت/ طلای سیاه سقوط خواهد کرد؟

نگارعلی_ اکثر پیش‌بینی‌ها حول محور روند صعودی طلای سیاه بود و حال همه‌چیز شروع به تغییر کرده‌است. عرضه محدود، که تقریباً توسط همه پیش‌بینی‌کنندگان به عنوان دلیل اصلی پیش‌بینی افزایش قیمت نفت ذکر می‌شود، جای خود را به ترس از رکود اقتصادی می‌دهد که باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها می‌شود.

گلدمن ساکس در پیش‌بینی قیمت نفت خود را برای بقیه سال تجدیدنظر کرده‌است. پیش از این انتظار می رفت برنت در نیمه دوم به 100 دلار برسد، اکنون بانک سرمایه گذاری انتظار دارد که معیار بین المللی تنها به 94 دلار در هر بشکه در 12 ماه آینده افزایش یابد. برای سال 2024، تحلیلگران گلدمن قیمت نفت برنت را 97 دلار در هر بشکه پیش‌بینی می‌کند.

گلدمن هفته گذشته در یادداشتی به نقل از بلومبرگ نوشت:« با وجود رونق تقاضای چین، ترس از رکود و خروج سرمایه‌گذاران، قیمت نفت را کاهش داده‌است.»

در 24 ساعت گذشته نفت خام برنت از بیش از 80 دلار در هر بشکه به کمتر از 75 دلار در هر بشکه رسید و وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به 65 دلار در هر بشکه کاهش یافت و این در حالی اتفاق افتاد که پیش‌بینی‌کنندگان معتبری مانند آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک اخیراً گفته‌اند که انتظار رشد تقاضای قوی‌تری نسبت به رشد عرضه دارند.

بر اساس گزارش اخیر CNBC، نزدیک به 41 درصد از آمریکایی‌ها برای یک رکود اقتصادی آماده می شوند و دلیل خوبی هم دارند. علیرغم بحث های رسانه‌ای به ظاهر بی پایان در مورد اینکه آیا بزرگترین اقتصاد جهان در حال حاضر در رکود است، در شرف ورود به رکود است یا موفق به جلوگیری از رکود خواهد شد، پیش بینی ها خوش بینانه به نظر نمی رسند.

جیم کارون، رئیس استراتژی کلان برای درآمد ثابت جهانی در مدیریت سرمایه گذاری مورگان استنلی، در اوایل این ماه به CNBC گفت: «آنچه واقعاً می‌بینید، سخت‌تر شدن قابل توجه شرایط مالی است.»

جان کمپ، تحلیلگر بازار رویترز، در ژانویه زمانی که پیش‌بینی کرد که به هر طریقی، رکود جهانی رخ خواهد داد، با استناد به ماهیت چرخه‌ای رشد اقتصادی، دو سناریو محتمل را پیش‌بینی کرد:« یکی که در آن رکود در اوایل سال به عنوان پیامد طبیعی رویدادهای دو سال گذشته آغاز می‌شود، و دیگری، که در آن رشد نقدینگی منجر به کاهش رشد اقتصادی می‌شود و با تورم بالاتر، مصرف کاهش می‌یابد.»

هر سناریویی که پیش بیاید، در صورت وجود، به کاهش تقاضای نفت منجر خواهد شد، همانطور که معمولاً رکودها بر بازار تقاضا اثر می‌گذارند و کاهش تقاضا به طور طبیعی قیمت نفت را کاهش می دهد.

اما یک نکته مهم در اینجا وجود دارد. پیش‌بینی‌های رکود بر بریتانیا، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا و همچنین استرالیا متمرکز است. صحبت از رکود در چین یا هند صفر است. زیرا چین و هند امسال رشد خواهند کرد و با رشد آنها، نفت بیشتری مصرف خواهند کرد. این در حالی است که به نظر می رسد عرضه نفت خام به جایی نمی رسد.

به هر حال، فقط به این دلیل که تقاضای نفت چین و هند، به ویژه چین، امسال بالاتر است، به این معنی نیست که قیمت‌های بالاتر نفت تضمین شده است. به این دلیل که اقتصاد چین بسیار صادرات محور است و زمانی که کشورهای مصرف کننده در رکود اقتصادی یا هر چیزی شبیه آن قرار می گیرند، این صادرات آسیب می بیند.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان