روسیه ممکن است به خاطر خرابکاری در نورد استریم درخواست غرامت کند

ایرنا نوشت: یک دیپلمات روس دوشنبه (امروز) گفت مسکو ممکن است به دلیل تخریب ناشی از انفجارهای سال گذشته در خطوط لوله گاز نورد استریم درخواست غرامت کند.

روسیه ممکن است به خاطر خرابکاری در نورد استریم درخواست غرامت کند

خبرگزاری رویترز نوشت: این دیپلمات ضمن اعلام امکان درخواست غرامت روسیه به خاطر خرابکاری در پروژه نورد استریم گفت آینده این پروژه ها معلوم نیست.

خطوط لوله نورد استریم که روسیه و آلمان را از بستر دریای بالتیک به هم وصل می کند سپتامبر (شهریور) گذشته دچار انفجار شد؛ مسکو این اقدام را «تروریسم بین المللی» توصیف کرده است.

دیمیتری بیرچفسکی رئیس دپارتمان همکاری های اقتصادی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با ریانووستی گفت: کشورهای غربی با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه برای درخواست تحقیقات بین المللی مستقل در خصوص انفجارهای نورد استریم، مخالف هستند.

وی افزود: با این وجود ما قصد داریم به پافشاری برای انجام این تحقیقات بین المللی و آزاد با مشارکت نمایندگان روسیه ادامه دهیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اواسط ماه مارس اتهامات درباره این که اوکراینی ها در این انفجار نقش داشته اند را «مهمل محض» توصیف کرد و گفت آمریکا در این انفجارها مقصر بوده است.

کشورهای غربی شامل آلمان بر این باورند که این انفجارها عمدی بوده اما از اظهارنظر در مورد این که فکر می کنند چه کسی مسئول آن بوده است خودداری می کنند.

شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه روسیه رای گیری می‌کند

خبرگزاری تاس گزارش داد: شورای امنیت روزدوشنبه درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه و چین با موضوع تحقیقات در خصوص خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 رای گیری می کند.

متن پیش‌نویس پیشنهاد می‌کند آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، یک کمیسیون مستقل بین‌المللی برای انجام تحقیقات جامع، شفاف و بی‌طرفانه در مورد تمامی جوانب خرابکاری در خطوط نورد استریم از جمله شناسایی عاملان، حامیان مالی، سازمان دهندگان و همدستان آنها تشکیل دهد.

انتظار می رود گوترش کارشناسانی را در این کمیسیون منصوب کند. در صورت تصویب قطعنامه، او باید ظرف 30 روز توصیه هایی را برای ایجاد این کمیسیون ارائه کند. این سند همچنین کشورهایی را که تحقیقات خود را انجام می دهند تشویق می کند تا به طور کامل با کمیسیون همکاری کنند و اطلاعات را با آن به اشتراک بگذارند. این سند از این کشورها می خواهد تا اطلاعات را با سایر طرف های ذینفع نیز به اشتراک بگذارند.

روسیه اولین نسخه قطعنامه نورد استریم را در پایان فوریه آماده کرد، اما بلافاصله آن را برای رای گیری ارائه نداد و در مقابل از اعضای شورای امنیت دعوت کرد تا درباره این سند بحث کنند. از آن زمان تاکنون سه مجموعه رایزنی انجام شده است.

 سیمور هرش روزنامه نگار برجسته آمریکایی 19 بهمن سال 1401 گزارشی منتشر کرد و خبر داد که غواصان نیروی دریایی ایالات متحده مواد منفجره را برای از بین بردن خطوط لوله نورد استریم در جریان تمرین‌های ناتو در تابستان 2022 کار گذاشته بودند. طبق گفته مقامات نروژ 3 ماه بعد، این بمب‌ها فعال شدند.

هرش به تازگی در مصاحبه با روزنامه چاینا دیلی گفت تردید احتمالی آلمان در زمینه تامین سلاح‌های بیشتر برای اوکراین، به انگیزه‌ای برای رئیس جمهوری آمریکا و تصمیم او برای دستور خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم تبدیل شد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان