ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در اظهار نظری تازه مدعی شده است که ایجاد یک منطقه مسکونی مستقل در مریخ برای بقای آینده ما امری ضروری است.
طرح پیشنهادی ماسک که «تبدیل نمودن بشر به موجودی با توانایی زندگی در سیارات مختلف» نام دارد به تبیین چشم انداز وی در این رابطه می پردازد.
خود مقاله نیز در اصل خلاصه ای از سخنرانی ماسک است، در جریان شصت و هفتمین کنگره بین المللی کیهان نوردی که در یکی از شهرهای مکزیک به نام Guadalajara برگزار شد. ماسک در سخنرانی خود مدعی شد که با توجه به نزدیک بودن پایان دنیا، ضروری است بشر برای جلوگیری از انقراض خود به دنبال سکونت در دیگر سیارات باشد.
با توجه به نزدیک بودن پایان دنیا، ضروری است به دنبال سکونت در دیگر سیارات باشیم
زهره یا ونوس یکی از گزینه های پیشنهادی برای سکونت انسان است که البته به تعبیر دانشمندان بیشتر شبیه به یک ظرف داغ مملو از فشار و اسید است. عطارد نیز به خاطر نزدیکی بیش از اندازه اش به خورشید و البته دشواری دسترسی به قمرهای آن از فهرست گزینه های موجود خط می خورد و ماه خود زمین نیز، هم کوچک است و هم اینکه اتمسفر ندارد.
با در نظر داشتن آنچه گفته شد، پیشنهاد ماسک مریخ است که علیرغم فاصله زیادش تا زمین بهترین گزینه به شمار می رود؛ علاوه بر این، طبق گفته او، اگر ما بتوانیم این سیاره را گرم کنیم و از این طریق بر ضخامت اتمسفر آن اضافه نماییم و همچنین به اقیانوس های یخی اش دسترسی پیدا کنیم آنگاه مریخ بیشتر به یک سکونتگاه برای بشر شباهت می یابد.
سیاره سرخ به خاطر دارا بودن چرخه روز و شب مشابه به زمین و این نکته که جو آن از گازهایی نظیر CO2، آرگون، نیتروژن و برخی عناصر دیگر تشکیل شده می تواند جای مناسبی برای کشت گیاهان باشد.
ماسک در توضیحات خود گفته: زندگی روی مریخ بسیار جالب خواهد بود چراکه گرانش موجود در این سیاره 37 درصد میزان موجود در زمین است و به همین خاطر قادر خواهید بود با سهولت بیشتری اجسام سنگین را بلند کنید.
علاوه بر این روزهای این سیاره نیز شباهت بیشتری به روزهای زمین دارند. لذا تنها کاری که باید انجام شود تغییر جمعیت است چراکه هم اکنون هفت میلیارد نفر روی زمین زندگی می کنند و مریخ فاقد سکنه است.
اما نکته ای که باید درنظر گرفته شود هزینه این سفر است. طبق برآوردهای صورت گرفته، ارسال یک نفر به مریخ می تواند تا 10 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد و در نتیجه روشن است که برای ایجاد یک جامعه مستقل باید هزینه های انجام این کار به میزان قابل توجهی پایین بیاید چراکه در غیر اینصورت شمار بسیار اندکی از مردم می توانند در این پروژه مشارکت نمایند.
ارسال یک نفر به مریخ می تواند تا 10 میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد
بنابراین پیشنهاد ماسک این است که عاقبت این هزینه به متوسط قیمت یک خانه در آمریکا یعنی حدودا 200 هزار دلار کاهش داده شود اما برای رسیدن به این هدف و پایین آوردن هزینه انتقال انسان تا 5 میلیون درصد، ضروری است که گام هایی برداشته شود.
ماسک می گوید «فضاپیمای بین سیاره ای» که قرار است انسان را از زمین به مریخ انتفال دهد باید مجهز به تانکرهای سوخت تقریبا خالی باشد و برای کم شدن هزینه ها، فرایند سوخت گیری را در فضا انجام دهد.
علاوه بر این، ضروری است که هم تانکر و هم راکت ها امکان استفاده مجدد داشته باشند و دست کم چندبار سفر بازگشت به زمین را بتوان با آنها انجام داد. از طرفی آنطور که این کارآفرین نابغه می گوید، بهتر است سیستم های محرک هم روی مریخ ساخته شوند تا لازم نباشد فضاپیما برای سوخت گیری مرتبا سفرهایش را از زمین یا به مقصد زمین انجام دهد.
ماسک می گوید به خاطر جو خاص مریخ و البته عناصری که در آن وجود دارد شاید امکان تولید اکسیژن و متان از آن وجود داشته باشد. البته از آنجا که این سیاره فاقد ذخایر نفتی است، نفت سفید هم در آن وجود ندارد و در نتیجه ساده ترین راه برای تامین سوخت استخراج متان خواهد بود.
او خاطرنشان کرده که ساختن یک شهر در مریخ بدون آنکه سفرهای مختلفی از این سیاره به زمین شود، شاید اندکی عجیب به نظر برسد اما از آنجا که ناوگانی از فضاپیماها را در اختیار خواهید داشت احتمالا می توان با آنها کاری کرد.
در اینجا لازم است اشاره کنیم که موتور Raptor و شتاب دهنده راکتی که در این ماموریت مورد استفاده قرار می گیرند چالش برانگیزترین قسمت ها را تشکیل می دهند.
طبق اظهار نظر ماسک، موتور Raptor بالاترین میزان فشار را در میان موتورهای ساخته شده تا الان خواهد داشت و باید برای تامین سوخت خود اکسیژن و متان را تغلیظ کند. فضاپیماهایی که این موتور را در خود خواهند داشت ظرفیت حمل صد مسافر را دارند و باید آنقدر زیاد باشند تا هر بار تعداد کافی از افراد به این سیاره انتقال داده شوند و در نهایت بعد از چندین دهه یک میلیون نفر روی مریخ مستقر شوند.
اما راکت مورد استفاده برای پرتاب فضاپیما نیز باید به شدت قدرتمند باشد و به مراتب از آنچه تا بحال ساخته شده قوی تر عمل کند.
ماسک در این باره می گوید: ما در مورد نیروی رانشی برابر با 13 هزار تن در زمان بلند شدن صحبت می کنیم، بنابراین این مساله کاملا تکتونیک خواهد بود. این فضاپیماها قرار است شمار زیادی از افراد را با خود حمل کنند و در نهایت میلیون ها تن بار را به سیاره سرخ ببرند.
اسپیس اکس تلاش دارد هزینه سفر به مریخ را به صد هزار دلار تقلیل دهد
شرکت اسپیس اکس ابراز امیدواری کرده که با مهندسی و البته انجام تحقیقات در سال های آتی هزینه صفر به مریخ را باز هم کاهش داده و به رقم صد هزار دلار برساند.
اما نکته جالب آنکه وقتی از ماسک خواسته می شود تاریخ دقیقی را برای آغاز ماموریت مریخ اعلام کند، از ارائه پاسخ صریح در این باره خودداری می کند. با این همه ماسک امیدوار است که ساخت اولین فضاپیما برای این منظور حدودا چهارسال به طول خواهد کشید و بعد از آن اسپیس اکس کار تست فضاپیما در پروازهای زیر مداری را آغاز خواهد کرد.
ماسک در این باره می گوید:
اگر همه چیز خیلی خوب پیش برود آنگاه مهاجرت به مریخ در بازه زمانی ده ساله محقق خواهد شد اما نمی خواهم تاریخ دقیق آن را اعلام کنم. البته خطرات زیادی پیش رویمان قرار دارند و این کار به شدت هزینه بر خواهد بود. حتی احتمال آن می روند که موفق نشویم اما ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به موفقیت دست پیدا کنیم.