سندرم ناخن زرد چیست؟/ علائم و درمان آن

«سندرم ناخن زرد» یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند. افراد مبتلا به این سندرم ممکن است به تدریج دچار مشکلات ریوی و سیستم لنفاوی شوند.

سندرم ناخن زرد چیست؟/ علائم و درمان آن

به گزارش خبرآنلاین، علت نامگذاری این بیماری این است که تجمع لنف در زیر ناخن‌ها باعث زرد شدن آنها می‌شود. این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولا در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود. سندرم ناخن زرد، خطر ابتلا به عفونت در بافت اطراف ناخن را افزایش می‌دهد.

علائم سندرم ناخن زرد

علامت بارز سندرم ناخن زرد، تغییر رنگ یا زرد شدن ناخن‌ها و تجمع لنف در زیر پوست است. سایر علائم سندرم ناخن زرد شامل موارد زیر است:

دیسپلازی ناخن دست و پا؛ که در این حالت ناخن‌ها منحنی می‌شوند، از بستر ناخن جدا می شوند، ضخیم می‌شوند یا رشد نمی‌کنند.

برونشکتازی: وضعیتی که به مجاری هوا یا برونش‌های ریه آسیب می‌رساند.

هیپوپلازی لنفاوی (توسعه‌نیافتگی عروق لنفاوی).

لنف اِدِم یا تورم در پاها؛ به دلیل تجمع لنف در زیر پوست.

پلورال افیوژن یا تجمع مایع در پوشش محافظ ریه‌ها.

سینوزیت مزمن یا التهاب و عفونت سینوس‌ها.

از بین رفتن کوتیکول، سرفه مزمن، مشکلات تنفسی و عفونت‌های تنفسی مانند ذات الریه.

کنترل و درمان سندرم ناخن زرد

برخی درمان‌های رایج سندرم ناخن زرد عبارتند از:

مصرف ویتامین E: می‌توانید از مکمل‌های ویتامین E یا کرم‌ها و ژل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنید. استفاده از ویتامین E در جلوگیری از تغییر فرم ناخن‌ها موثر است. مواد غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: فلفل دلمه‌ای قرمز، کدو تنبل، بادام‌ درختی و هندی، بادام زمینی و کره بادام زمینی، تخمه آفتابگردان.

کورتیکو استروئیدها: برای کنترل علائم می‌توانید از کرم‌های استروئیدی استفاده کنید. دزوکسی متازون و هیدروکورتیزون از جمله این کرم‌ها هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها: ممکن است پزشک برای درمان عفونت‌ها تنفسی، مصرف آنتی‌ بیوتیک‌هایی چون آموکسی‌سیلین یا سفادروکسیل را تجویز کند.

بانداژ کم کش، جوراب‌های کشسان، ماساژ و انجام برخی تمرینات برای بهبود گردش خون و درمان تورم نیز در بهبود علائم اثرگذار هستند.

منبع: webmd

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان