خبر مهم همتی درباره تصمیم بنزینی دولت/ با تورم ۴۰ درصدی، کدام اسب زین‌شده به ما تحویل داده شده است؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

خبر مهم همتی درباره تصمیم بنزینی دولت/ با تورم 40 درصدی، کدام اسب زین‌شده به ما تحویل داده شده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی در گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد:خوشحالم بعد از سه سال بایکوت خبری همتی در رسانه ملی شکست.این را مرهون تدابیر رهبر معظم انقلاب می‌دانم و امیدوارم از این پس به منتقدان تریبون بدهید.

بخش‌هایی از مهمترین سخنان همتی در گفتگوی ویژه خبری در صدا و سیما در پی می‌آید: 

*نزدیک 14 چالش مهم اقتصادی داریم که چند مورد آن بسیار مهم است.باید تلاش های ما در 4 متغیر مهم کلان اقتصادی یعنی کنترل تورم و ثبات اقتصادی، رشد اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر و کاهش نرخ بیکاری است که اگر در این چهار مورد به نتیجه نرسیم، تلاش ها ابتر می‌ماند.

*برخی می گویند اسب زین شده تحویل دولت چهاردهم شده است اما رشد اقتصادی ما هنوز تا 8 درصد فاصله زیادی دارد، تورم هنوز نزدیک به 40 درصد است، نرخ بیکاری اگر با نرخ مشارکت زمان کرونا در نظر بگیریم نزدیک به 13 درصد به صورت واقعی است.

*هیچ تغییری در شرایط تسهیلات ازدواج ایجاد نشده است.در انعکاس خبر مربوط به پیشنهاد اعطای بخشی از تسهیلات ازدواج به صورت کالا وارونه نمایی و تحریف شد.

*باید به سمت ثبات اقتصادی پیش برویم.دخالت های دستوری و رانت اطلاعاتی ناشی از قیمت گذاری دستوری باید از بین برود. باید اعتماد را به بورس بازگردانیم و نیازمند چند اقدام است.با تصمیماتی که بر برنامه ریزی میان مدت سرمایه گذاران تاثیر بگذارد قطعا مخالف خواهم بود. ریسک سرمایه گذاران را کاهش خواهیم داد.

*میانگین سود شرکت های بورسی از 26 درصد نصف شده است.سر موضوع بورس در ستاد اقتصادی دولت ایستادگی خواهم کرد.

*تسهیل صدور مجوزها و تسریع در فرآیند آغاز به کار و در عین حال نظارت پسینی را بر اساس قانون تسهیل فضای کسب و کار پیش خواهیم برد.

*مسئول تورم بانک مرکزی است و ما کمک خواهیم کرد که بانک مرکزی بتواند در این زمینه مهار تورم به وظایف خود عمل کند. رفع ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها مهمترین موضوعاتی است که برای کمک به کاهش تورم به طور جدی در دستور کار است.

*از روزی که آمده ایم تمرکز خود را بر کاهش کسری بودجه گذاشته ایم. بودجه سال آینده را با دقت و تراز بیشتر هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد. کاهش کسری بودجه به کاهش تورم می انجامد.

*در تنظیم سیاست ها و برنامه های اقتصادی باید وزارت اقتصاد نقش کلیدی داشته باشد، چرا که از بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، تنها وزارت اقتصاد است که پاسخگوی مجلس خواهد بود لذا این هماهنگی در دولت انجام خواهد شد.

*افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تکمیل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی دنبال خواهد شد. عدالت مالیاتی را همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی دنبال می کنیم. 5 درصد کاهش مالیات تولید کنندگان اجرا می شود. سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی 7 درصد است میانگین جهانی آن 15 درصد است.

*تحریم، شتاب توسعه ما را کم کرده و قدرت رقابتی ما را تحلیل برده است.نبودن در FATF تعامل بانک های ما را محدود کرده است.باید تلاش کنیم با تفاهم عمومی و بر اساس مناقع ملی این مسائل را حل کنیم.

*حکمرانی اقتصادی ما غلط است. 1700 همت رانت در اختلاف قیمت ارز در سال گذشته داده ایم. با همکاری بانک مرکزی نرخ ارز ها را با هم کم می کنیم. 17 میلیارد دلار تراز تجاری منفی غیر نفتی ناشی از همین فاصله نرخ ارزها است.تجربه نرخ ارز نیما و بازار آزاد را در بانک مرکزی داشتم، نرخ ارز آزاد را پایین می آورد و جلوی سفته بازی را می‌گیرد.

*ارز ترجیحی را باید مدیریت کنیم تا فقط به کالاهای اساسی تخصیص دهیم. نظارت کنیم نفع آن به سبد کالای اساسی مردم برسد.کارهای شوک آور در اقتصاد نخواهیم کرد، چه در ارز ترجیحی و چه بنزین.

*در ستاد اقتصادی دولت ماموریت ارائه برنامه تامین مالی بدون تورم تولید به وزارت اقتصاد سپرده شد. نباید برای تامین مالی صرفا فشار را به بانک ها  وارد کنیم.بانک ها باید از بنگاه داری خارج و به سمت بنگاه سازی زود بازده بروند.بهترین راه تامین مالی از بازار سرمایه است و باید اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانیم.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان