اطلاعات کپسول دابیگاتران از موارد مصرف تا تداخلات دارویی

کپسول دابیگاتران یکی از دارو های ضد انعقاد خون می باشد و برای بسیاری از افرادی که تجویز می شود دارای عارضه هایی خواهد بود که بهتر است ان را بهتر بشناسید. برای دریافت آگاهی بیش تر در این زمینه این مطلب را تا انتها بخوانید.

اطلاعات کپسول دابیگاتران از موارد مصرف تا تداخلات دارویی

کپسول دابیگاتران را با نام های دیگر مانند پرازاکسا، پاراداکس و پاراداکسا نیز می شناسند و باید این مورد را بدانید که این دارو می تواند یکی از بهترین دارو های ضد انعقادی بوده و در شکل کپسول به فروش می رسد. دارو های ضد انعقاد خون را تنها می توانید قبل استفاده از نسخه متخصص دریافت کرده و مورد استفاده قرار دهید و استفاده خودسرانه از این دارو ها دردسر ساز خواهد شد.

اطلاعات دارویی کپسول دابیگاتران

اطلاعات دارویی کپسول دابیگاتران

این دارو معمولا برای پیشگیری از سکته مغزی و آمبولی سیستمیک مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا دارای فیبریلاسیون دهلیزی غیر دریچه ای می باشند و همچنین این دارو در جهات درمان و پیشگیری از لخته خون در ریه های افرادی که دارای ترومبوز ورید عمقی می باشند نیز استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این دارو می توان به پیشگیری از لخته شدن خون در محل جراحی تعویض مفصل زانو و یا لگن می باشد که بسیار مهم است و امروزه افراد بسیار زیادی هستند که این جراحی ها را برای رهایی از درد و مشکلاتی که در زانو و لگن دارند انجام می دهند.

ممنوعیت های استفاده

این دارو برای همه افراد مناسب نمی باشد و باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از این دارو باید ممنوعیت های آن را نیز بدانید که این ممنوعیت ها عبارت اند از :

  • حساسیت به این دارو یا دارو های مشابه
  • خونریزی های شدید و فعال پاتولوژی
  • بارداری
  • شیردهی
  • نارسایی داشتن  در کبد و کلیه
  • خونریزی های دستگاه گوارش
  • خونریزی در دستگاه های ادراری
  • جراحی داشتن
  • ضربه دیدن اخیرا
  • زخم شدن بدن در روز های اخیر

مقدار استفاده از داروی دابیگاتران

مقدار و نحوه استفاده از این دارو

کپسول دابیگاتران از دارو های بسیار خاص می باشد و استفاده خودسرانه داشتن از این مورد درست نمی باشد و می تواند مشکلات بی شماری را برایتان به همراه داشته باشد. مقدار استفاده از این مورد بسته به شرایط بیمار و نوع بیماری دارد و باید در نظر داشته باشید که این دارو را نباید به افرادی که دارای مشکلات مشابه شما می باشند توصیه کنید زیرا این دارو برای برخی از افراد مناسب نخواهد بود و برخی از شرایط پزشکی می تواند برای فرد خطر ساز بوده و در نهایت استفاده از این دارو برای برخی از فاراد ممنوعیت دارد. با این حال باید بدانید که استفاده عمومی از این دارو بدین صورت می باشد که اگر شما مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشید می توانید از دستور ذکر شده در بروشور این دارو کمک بگیرید که در مورد میزان استفاده از این دارو آورده است.

  • کپسول دابیگاتران برای کودکان بر اساس وزنی که دارند تعیین می شود و این مورد توسط متخصص صورت خواهد گرفت.
  • باید بدانید که اگر از این دارو برای کودکان مبتلا به سکته مغزی و لخته های خونی استفاده می شود دوز باید توسط متخصص تعیین شود و خودتان نمی توانید به صورت خودسرانه از این دارو استفاده نمایید.
  • اگر از این دارو برای بزرگسالان مبتلا به سکته مغزی و لخته های خونی استفاده می شود دو بار در روز باید از دوز های 75 میلی گرمی الی 100 میلی گرمی استفاده شد و این مورد را نیز متخصص بر اساس شرایط بیمار تعیین خواهد کرد.
  • اگر از این دارو برای کودکان در تعویض مفصل زانو و یا لگن استفاده می شود باید در نظر داشته باشید که این دوز توسط متخصص تعین خواهد شد و استفاده بی مورد از این دارو ها می تواند رقیق شدن سریع خون را به همراه داشته باشد و در نهایت کودک شما دچار خونریزی های شدید داخلی می شود.
  • اگر از این دارو برای بزرگسالان در تعویض مفصل زانو و یا لگن استفاده می شود کپسول دابیگاتران را باید یک الی چهار ساعت بعد از جراحی مورد استفاده قرار داده و میزان دوزی که توصیه می شود 110 میلی گرم خواهد بود. بعد از جراحی 220 میلی گرم در روز به مدت 28 روز الی 35 روز باید این دارو استفاده شود.
  • اگر از این دارو برای کودکان برای پیشگیری از بروز مجدد لخته های خونی استفاده می شود دوز این دارو بر اساس شرایط وزنی کودک تعیین خواهد شد.
  • اگر از این دارو برای بزرگسالان برای پیشگیری از بروز مجدد لخته های خونی استفاده می شود دو بار در روز باید از دوز های 150 میلی گرمی استفاده شود.

عوارض قرص دابیگاتران

نکات مهم در مورد دوز های داروی مورد استفاده

  • اگر دارای وزنی بالا تر از 81 کیلو گرم هستید باید در نظر داشته باشید که 260 میلی گرم از کپسول دابیگاتران را باید دو بار در روز مورد استفاده قرار دهید و این مورد می تواند استفاده از یک عدد داروی دابیگاتران با دوز 150 میلی گرم و یک عدد دیگر با دوز 110 میلی گرم باشد. البته می توانید از این دارو در دوز 110 میلی گرم یک بار در روز و دو عدد قرص دیگر دابیگاتران با دوز 75 میلی گرم را در روز داشته باشید.
  • اگر دارای وزنی بین 61 الی 81 کیلو گرم هستید باید در نظر داشته باشید که 220 میلی گرم از این دارو را باید دو بار در روز مورد استفاده قرار دهید و این مورد می تواند استفاده از دو عدد داروی دابیگاتران با دوز 110 میلی گرم باشد.
  • اگر دارای وزنی بین 41 الی 61 کیلو گرم هستید باید در نظر داشته باشید که 185 میلی گرم از این دارو را باید دو بار در روز مورد استفاده قرار دهید و این مورد می تواند استفاده از دو عدد داروی دابیگاتران با دوز 110 و 75 میلی گرم باشد.
  • اگر بیماری دارای وزنی بین 26 الی 41 کیلو گرم است باید در نظر داشته باشید که 150 میلی گرم از این دارو را باید دو بار در روز مورد استفاده قرار دهد و این مورد می تواند استفاده از دو عدد داروی دابیگاتران با دوز 75 میلی گرم و یا یک بار استفاده از این دارو با دوز 150 میلی گرم باشد.
  • اگر بیماری دارای وزنی بین 16 الی 26 کیلو گرم است باید در نظر داشته باشید که 110 میلی گرم از این دارو را باید دو بار در روز مورد استفاده قرار دهد و این مورد می تواند استفاده از دو عدد داروی دابیگاتران با دوز 110 میلی گرم در روز باشد.
  • اگر بیماری دارای وزنی بین 11 الی 16 کیلو گرم است باید در نظر داشته باشید که 75 میلی گرم از این دارو را باید دو بار در روز مورد استفاده قرار دهد و این مورد می تواند استفاده از دو عدد داروی دابیگاتران با دوز 75 میلی گرم باشد.
  • برای کودکان زیر 8 سال دوز های این دارو باید توسط متخصص تعیین شود.

عوارض دابیگاتران

فراموشی استفاده از یک دوز دارو

اگر استفاده از یک دوز از این دارو را فراموش کردید باید بلافاصله بعد از این که یادتان آمد آن را مورد استفاده قرار دهید البته اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی هستید بهتر است از این کار صرف نظر کرده و دوز بعدی را بدون کم و زیاد کردن مورد استفاده قرار دهید. برای پیشگیری از این امر بهتر است داروهای خود را در ساعات مشخصی میل نمایید و برای این که بتوانید بدون دردسر از این دارو استفاده کنید بهتر است در این مورد نیز با متخصص مشورت نمایید.

عارضه های استفاده از این دارو

  • کپسول دابیگاتران می تواند منجر به ایجاد کبودی های ساده و سطحی شود و خونریزی های جزئی را با خود به همراه داشته باشد.
  • از دیگر عارضه های این مورد می توان به سوزش سر معده و یا سوزش سر دل اشاره داشت که اگر طولانی مدت شد و این عارضه ها از بین نرفت باید این مورد را به متخصص گزارش دهید.
  • اگر این دارو بتواند بر روی پروتئین های لخته کننده درون خون شما تاثیراتی داشته باشد می تواند منجر به خونریزی های شدید شود. اگر داری نشانه های خونریزی شدید هستید بهتر است این مورد را سریعا با متخصص در میان بگذارید و مهم ترین نشانه های این مورد شامل خستگی زیاد، ضعف غیر عادی در اندام ها و کبودی های غیر معمولی و خونریزی های طولانی مدت می باشد.
  • اگر از این دارو استفاده می کنید امکان دارد قاعدگی شما طولانی تر شده و شما دارای ادرار تیره تر، سرفه های خونی و یا استفراغ خونی هستید باید سریعا این مورد را به متخصص گزارش دهید.
  • اگر نشانه های خونریزی را داشتید باید سریعا به متخصص رجوع کنید و این نشانه ها شامل تغییرات شدید بینایی و گیجی و مشکل در حرف زدن و راه رفتن می باشد.
  • واکمنش های شدید آلرژیکی را جدی بگیرید زیرا این مورد می تواند جان شما را نیز به خطر بیندازد و در این میان این مدل از عارضه ها نادر خواهد بود ولی باز هم ممکن است برای شما نیز ایجاد شود. واکنش های شدید آلرژیکی شامل مشکلات پوستی مانند تورم و قرمزی و خارش و انواعی از از بثورات پوستی و سرگیجه شدید و مشکلات شدید تنفسی می باشد.

نکته : با دیدن این نشانه ها باید خودتان را سریعا به متخصص برسانید.

تداخل های دارویی دابیگاتران

تداخل های دارویی

کپسول دابیگاتران را نباید با یک سری از دارو ها همزمان مورد استفاده قرار داد و باید این مورد را در نظر بگیرید که این دارو با دارو های خاصی تداخل دارد و می تواند تاثیرات بدی بر روی شما بگذارد. تداخل های دارویی کپسول دابیگاتران عبارت است از :

نکته : برای این که تداخل های شدید دارویی برایتان ایجاد نشود بهترین راه این است که لیستی از تمام دارو های شیمیایی و دارو های گیاهی که بدون نسخه مورد استفاده قرار داده اید را با متخصص درمیان بگذارید در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی در این زمینه برایتان ایجاد شود.

شرایط نگهداری دارو

این دارو را می توانید در دمایی اتاق و دور از نور و رطوبت قرار دهید. این دارو را نماید باز کرده و در جعبه های یاد آور دارو قرار دهید و باید در بسته بندی های اصلی خودش بماند و تا زمان استفاده نباید ان را از درون جعبه اش بیرون بیاورید زیرا رطوبت و مشکلات دیگری که در این یمان ایجاد می شود امکان دارد که باعث خراب شدن این مورد شود.

شرایط نگهداری از این دارو

توصیه برای مصرف کننده ها

  • کپسول دابیگاتران می تواند منجر به ایجاد خونریزی شدید شود از این رو برای کاهش احتمال بریدگی ها و کبودی ها و جراحات در حین استفاده از اشیاء تیز  مانند چاقو احتیاط نمایید و از فعالیت های ورزشی که تماسی می باشند خودداری کنید.
  • در حین اصلاح صورت و بدن از تیغ های برقی استفاده کنید.
  • در حین مسواک زدن سعی کنید از انواعی از مسواک هایی که نرم تر می باشند کمک بگیرید.
  • اگر زمین خوردید و یا به سر شما ضربه ای وارد شد این مورد را باید با متخصص در میان گذاشته و برای عکس برداری ها اقدام کنید زیرا احتمال بروز انواعی از خونریزی های داخلی برایتان وجود دارد.
  • این دارو می تواند منجر به خونریزی های شدید در معده شود از این رو در حین استفاده از این مورد توصیه می شود تا اصلا از مشروبات الکلی استفاده نکنید زیرا این مواد می تواند باعث تشدید شرایط شود.
  • این دارو را باید به صورت کامل و با یک لیوان پر آب میل کنید و یادتان باشد که تماما دارو را قورت داده و از نگه داشتن این مورد در دهان خودداری کنید.
  • خرد کردن و جویدن این دارو خطرات زیادی دارد و باید این دارو را به صورت کامل با یک لیوان آب قورت دهید.

امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و یادتان نرود که این مورد تنها برای آگاهی دادن به شما عزیزان بوده است و نباید از این مطلب برای تجویز دارو استفاده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان