ماهان شبکه ایرانیان

عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه النساء : آیه ۷۷

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ قُلْ مَتَاعُ الدَّنْیَا ...

عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه النساء : آیه 77

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ قُلْ مَتَاعُ الدَّنْیَا قَلِیلٌ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلاَ تُظْلَمُونَ فَتِیلاً(77)

 

آیا ندیدى کسانى را که (در مکه) به آنها گفته شد: «فعلا) دست از جهاد بدارید! و نماز را برپا کنید! و زکات بپردازید!» (اما آنها از این دستور، ناراحت بودند)، ولى هنگامى که (در مدینه) فرمان جهاد به آنها داده شد، جمعى از آنان، از مردم مى ترسیدند، همان گونه که از خدا مى ترسند، بلکه بیشتر! و گفتند: «پروردگارا! چرا جهاد را بر ما مقرر داشتى؟! چرا این فرمان را تا زمان نزدیکى تاخیر نینداختى؟!» به آنها بگو: «سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است!و سراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است! و به اندازه رشته شکاف هسته خرمایى، به شما ستم نخواهد شد! (77)

 

از امام باقر علیه السلام روایت شده است که حضرت فرمودند: به خدا سوگند کار حسن بن علی علیه السلام « صلح » برای این امت بهتر بود از آنچه خورشید بر آن بتابد، به خدا سوگند این آیه درباره آن نازل شده است: « الم تر الی الذین قیل لهم کفوا ایدیکم و اقیمواالصلاة و آتواالزکاة » یعنی آیا ندیدی کسانی را که وقتی به آنها گفته شد از جهاد دست نگهدارید و نماز بگذارید و زکات بدهید که مراد اطاعت از امام حسن علیه السلام است آنها گفتند: ما باید جهاد کنیم.
« فلمٌا کتب علیهم القتال » هنگامی که جهاد در کنار حسین علیه السلام بر آنها واجب شد « قالوا ربٌنالم کتبت علینا القتال» گفتند: چرا جهاد را بر ما مقرر داشتی؟ چرا این فرمان را تا زمان نزدیکی تأخیر نینداختی.
از امام صادق علیه السلام در روایتی دیگر آمده است: « فلما کتب علیهم القتال » درباره حسین بن علی علیه السلام نازل شده است. خداوند بر او و همه اهل زمین مقرر کرد تا در کنار او جهاد کنند و از امام باقر «ع» روایت شده است که اگر همه اهل زمین در کنار او جهاد می کردند همگی کشته می شدند.

منابع:

 بحارالانوار، ج 44، ص 220، حدیث 14.
 بحار الانوار، ج 44، ص 217، جدیث


منبع : سایت عاشورا
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان