ماهان شبکه ایرانیان

پیامدهاى قطع رحم

در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است که حضرت فرمودند:و نَروى اءَنَّ رجلا جاءَ الى رسول اللَّه صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم فقال : اءَخبِرنى ما اءَفضلُ الاعمال ؟ فقال : الایمان باللَّه ،

پیامدهاى قطع رحم

در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است که حضرت فرمودند:
و نَروى اءَنَّ رجلا جاءَ الى رسول اللَّه صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم فقال : اءَخبِرنى ما اءَفضلُ الاعمال ؟ فقال : الایمان باللَّه ،... فاىُّ الاَعمال اءَبغَضُ الى اللَّه ؟ قال : الشِّرک باللَّه ، قال : ثم ماذا؟ قال : قَطیعَةُ الرحم ، قال : ثم ماذا؟ قال : الامر بالمنکر و النَّهى عن المعروف (414).
((کسى به حضور پیغمبر صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم شرفیاب شد و عرض کرد: یا رسول اللَّه ! بهترین اعمال براى انسان چیست ؟ حضرت فرمودند: ایمان به ذات ذوالجلال الهى . سپس شخص سوال کرد: چه عملى نزد خدا مبغوض ترین اعمال است ؟ حضرت فرمودند: شرک به خداوند، عرض کرد: ما که مشرک نیستیم . بعد از شرک چه عملى مبغوض تر است ؟ حضرت فرمودند: قطع رحم . آن شخص سوال کرد: بعد از قطع رحم چه ؟ حضرت فرمودند: امر به منکر و نهى از معروف )).
در این روایت شدت زشتى قطع رحم با دو مطلب روشن مى شود:
یکى این که بلافاصله بعد از شرک مبغوض ترین عمل ، قطع رحم ذکر شده است ؛ یعنى در میان همه محرمات و منهیات شرع هیچ عملى منفورتر از قطع رحم نیست ، حتى شرب خمر، زنا، قتل نفس و... و این مطلب واقعا براى ما مسلمان ها که خود را مقید و متعبد به آداب شرع مى دانیم یک هشدار قابل توجه است .
دوم این که در این روایت حضرت رسول اکرم صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم مبغوضیت گناه قطع رحم را مقدم بر امر به منکر و نهى از معروف ذکر فرموده اند.
مى دانیم که امر به منکر و نهى از معروف یعنى قلب و تغییر حکم الهى ، اگر کسى به منکر امر کند، یعنى به خود اجازه داده است در مقابل خدا قانون گذارى و تشریع کند و به یقین ، این یک گناه نابخشودنى و بسیار بزرگ است ، اما در عین حال مبغوضیت این عمل کمتر از قطع رحم است .
در روایت دیگرى ، مرحوم صاحب مستدرک الوسایل چنین نقل کرده است : حین حَضَرَتهُ الوفاةُ و اءُغمِىَ علیه فلمَّا اءَفَاقَ قال اءَعطوا الحَسَنَ بن علىّ بن على بن الحسین علیه السلام و هو الافطَسُ سبعین دِینَارا و اءَعطُوا فُلانا کذا و فلانا کذا فقُلتُ اء تُعطِى رَجُلا حَمَلَ علیک باشَّفرَة یُریدُ اءَن یَقتُلَکَ قال تریدین اءَن لا اءَکونَ مِن الَّذین قال اللَّه عزَّ و جَلَّ ((والَّذین یَصِلُونَ ما اَمَرَ اللَّه به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء الحساب (415)))(416).
((نزدیک لحظه هاى وفات امام صادق علیه السلام نزد آن حضرت بودیم . در حالى که امام گاهى به حال اغما بودند و گاه به هوش مى آمدند. وقتى حال امام قدرى بهتر شد، فرمودند: به حسن بن على بن الحسین یکى از عموزادگان حضرت هفتاددینار بپردازید و بعد فرد دیگرى را هم ذکر کردند. راوى مى گوید که من سابقه این حسن را مى دانستم ؛ او کسى بود که روزى با کار به امام علیه السلام حمله کرده بود و قصد کشتن حضرت را داشت . عرض کردم : آیا شما تصمیم دارید براى کسى که قصد کشتن شما را داشت ، عطیه بفرستید؟ حضرت در جواب فرمودند: آیا تو نمى خواهى من در زمره کسانى باشم که خدا در حقّ آنها فرموده است : آنها آنچه را که خدا امر به پیوند آن کرده مانند صله رحم ، دوستى پدر و مادر و محبت اهل ایمان و علم و حفظ عهد و پیمان با خدا و خلق اطاعت مى کنند و از خدا مى ترسند و به سختى روز حساب مى اندیشند؟)).
این توجه امام علیه السلام آن هم در شرایطى که شاید کمتر انسانى به این نکات ظریف و دقیق توجه دارد، حاکى از اهمیت موضوع است . و این از همان نکاتى است که عقل بشر هم اهمیتش را تا حدودى درک مى کند، ولى در شرع مقدس فوق العاده به آن سفارش شده است .
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
ملعون ملعون قاطع رحمة (417).
((کسى که قطع رحم کند، مورد لعن الهى قرار گرفته است )).
آثار وضعى صله رحم و قطع رحم
آثار وضعى عجیبى بر قاطع رحم مترتب است که امیدواریم جامعه امروز ما در سایه عمل به این وظیفه ، بتواند از عوارض سوء و منفى آن در امان بماند.
از رسول اکرم صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند:
مَا مِن ذَنب اءَجدَرَ اءَن یُعَجِّلَ اللَّه لِصاحبِهِ العُقوبِةَ فى الدُّنیا مع ما ادَّخَرَهُ فى الاخرة منَ البَغى و قَطیعَة الرَّحِم (418).
((هیچ گناهى - نفى مطلق - در نزد پروردگار سزاوارتر از این نیست که بر عقوبت آن در دنیا تعجیل کند مگر ظلم و سرکشى و قطع رحم )).
روایت عجیب دیگرى از رسول اکرم صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند:
لا تَنزِلُ الرَّحمَة على قوم فیهم قاطع الرحِمِ(419).
((خداوند رحمت خود را از قومى که در آن قاطع رحم باشد دریغ مى دارد)).
آثار وضعى گناه قطع رحم آنقدر گسترده است که اگر در میان قومى ، یک نفر قاطع رحم باشد، خدا رحمتش را از همه آن قوم دریغ مى فرماید و باعث مى شود رحمت الهى بر آن امت و جماعت نازل نشود. این هم یکى دیگر از آثر وضعى دنیوى قطع رحم است . در روایتى از رسول اکرم صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند:
صِلَة الرَّحِمِ تَعمُرُ الدِّیارَ و تَزیدُ فى الاَعمَار و ان کانَ اءَهلُها غیر اءَخیار(420).
((صله رحم باعث مى شود که شهرها آباد شود و عمر انسان هاى آن دیار طولانى شود؛ اگرچه مردم آن هم انسان هاى خوبى نباشند؛ یعنى مؤ من نباشند)).
شرط ترتب این آثار، ایمان و اعتقاد به خدا و خیرات نیست ، این آثار - عمران بلاد، آبادى دنیا و طول عمر - در مساله صله رحم نهفته است . در روایتى ، راوى مى گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم :
تکون لى القرابةُ على غیر امرى اءَ لهم على حقّ قال نعم حقّ الرحم لا یقطعُهُ شى ء و اذا کانوا على اءَمرِکَ کان لهم حقَّان حقّ الرَّحِم و حقّ الاسلام (421).
((من ارحامى دارم که یا مسلمان نیستند و یا شیعه . آیا بر من حقّ دارند؟ حضرت فرمودند: هیچ چیزى حقّ رحمیت را قطع نمى کند و اگر آنان مسلمان و یا شیعه بودند، دو حقّ داشتند: یکى حقّ رحم ؛ یکى هم حقّ شیعه بودن و یا مسلمان بودن )).
بنابراین ، بعضى گمان نکنند که اگر رحمى دارند که مسلمان ، شیعه یا همفکر آنها نیست ، این مى تواند مجوز قطع راتباط و رحمیت شود. امام صادق علیه السلام درباره آثار صله رحم مى فرمایند:
صِلَةُ الاَرحام تُحَسِّنَ الخُلُقَ و تُسمِحُ الکَفَّ و تُطَیِّبَ النَّفس و تَزید فى الرِّزق و تُنسِىُ فى الاجل (422).
((اثر وضعى صله رحم این است که باعث مى شود اخلاق انسان نیکو شود و در بخشندگى دست و دلش باز شود، پاک دل شود، رزق و روزى او زیاد شود و مرگ او به تاخیر افتد)).
ما شیعیان که داعیه پیروى از اهل بیت علیهم السلام را داریم ، باید توجه کنیم که آموزنده ترین درس و مهم ترین نکته اى که در سنت و سیره ایشان وجود دارد، منش و روشى است که اهل بیت علیهم السلام با دشمنان و مخالفان خود و با کسانى که حتى قصد جانشان را مى کردند، داشتند. راوى مى گوید به امام باقر علیه السلام عرض کردم :
جُعِلتَ فداک انَّ الشیعَةَ عندنا کثیر فقال فهل یَعطِفُ الغَنىُّ على الفقیر و هل یَتَجَاوزُ المحسن عن المُسِى ءِ و یَتَوَاسَونَ فقُلتُ لا فَقَال لیس هؤ لاء شیعة الشِّیعَةُ مَن یفعل هذا(423).
((شیعیان شما در شهر ما فراوانند. حضرت فرمودند: این که مى گویى شیعه بسیار است آیا اغنیا و ثروتمندان به فقرا رسیدگى مى کنند؟ و افراد محسن و نیکوکار گناهنکاران را مى بخشند؟ آیا بین ایشان رفاقت و رسیدگى به یکدیگر وجود دارد؟ عرض کردم : نه ! حضرت فرمودند: اینها شیعه نیستند؛ شیعه کسى است که چنین اعمالى را انجام دهد)).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان