ماهان شبکه ایرانیان

ببینید ؛ رفیق‌دوست: جنگ عراق علیه ایران هم با اجازه‌ی آمریکا بود هم با اجازه‌ی شوروی

جنگ عراق علیه ایران، جنگ عراق علیه ایران نبود، جنگ مشترک آمریکا و شوروی برای نابودی یک انقلابی بود که هردوی آن‌ها را تهدید می‌کرد. من روی چه حساب [این را] می‌گویم؟ من یک دو سه سال از جنگ گذشته بود، رفتم بلغارستان...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نشست «معمای آغاز جنگ ایران و عراق» که روز چهارشنبه 28 شهریور 1403 با حضور سردار دکتر حسین علایی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، محسن رفیق‌دوست وزیراسبق سپاه، امیر مسعود بختیاری از فرماندهان ارشد ارتش ایران در دوره جنگ و جعفرشیرعلی‌نیا پژوهشگر جنگ ایران و عراق در محل خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد.

محسن رفیق‌دوست شروع جنگ از سمت عراق را با چراغ سبز آمریکا و شوری توامان دانست و گفت: جنگ عراق علیه ایران، جنگ عراق علیه ایران نبود، جنگ مشترک آمریکا و شوروی برای نابودی یک انقلابی بود که هردوی آن‌ها را تهدید می‌کرد. من روی چه حساب [این را] می‌گویم؟ من یک دو سه سال از جنگ گذشته بود، رفتم بلغارستان. رئیس‌جمهور بلغارستان آن موقع پیرترین کمونیست دنیا بود؛ آقای ژیوکوف. [او] گفت [نقل به مضمون]: «دو هفته قبل از حمله‌ی عراق به ایران طه یاسین رمضان آمد این‌جا پیشِ من و گفت که دو هفته‌ی دیگر عراق به ایران حمله می‌کند. بعد من سوال کردم که ارباب می‌داند؟ یعنی شوروی، گفت اصلا با اجازه‌ی او حمله می‌کند.»

در همان زمان جنگ من یک ملاقات داشتم با حافظ اسد، او گفت که [نقل به مضمون] «اخیرا مدرکی دست ما رسیده که سه روز قبل از حمله‌ی عراق به ایران، سفیر آمریکا در تل‌آویو می‌رود پیشِ مناخیم بگین نخست‌وزیر وقت اسرائیل و به او می‌گوید که سه روز دیگر تعداد زیادی هواپیما، روی آسمان منطقه پیدا می‌شود (چون اگر دقت کنید اسرائیل و لبنان و... همه کوچک هستند) این‌ها بر علیه شما نیست، این‌ها هواپیماهای عراقی است. چون قرار است عراق به ایران حمله کند و متعاقبا هم ایران پایگاه‌های عراق را بمباران می‌کند، این تعداد هواپیما می‌آیند در فرودگاه‌های اردن می‌نشینند.» یعنی هم با اجازه‌ی آمریکا بود، هم با اجازه‌ی شوروی.

23259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان