ماهان شبکه ایرانیان

قانون نظام مهندسی ساختمان نیاز به بازنگری دارد

عضو ائتلاف بزرگ مهندسان استان قزوین گفت: با گذشت ۳۰سال از عمر قانون نظام مهندسی ساختمان؛ بی‌شک می‌طلبد این قانون بازنگری شود و سپس به استناد بازنگری در قانون می‌توانیم خدمات مهندسی را در حوزه ساختمان پررنگ کنیم.

قانون نظام مهندسی ساختمان نیاز به بازنگری دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «سید کاظم مجابی» عضو ائتلاف بزرگ مهندسان و کاندیدای نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان که سابقه حضور در شورای شهر و چند دوره متوالی در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین را در کارنامه کاری خود دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین اظهارکرد: بزرگترین چالش در سازمان نظام مهندسی ساختمان این است که صنعت ساختمان به خوبی تبیین نشده و متولی ندارد و متاسفانه همه ارگان‌ها با توجه به نوع فعالیت و انتظاری که دارند؛ مستقیما به این حوزه ورود می‌کنند.

وی افزود: ضروری است در صنعت ساختمان تامل بیشتری صورت بگیرد و ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی به حالت قبل برگردد و وزارت مسکن مجدد شکل بگیرد چرا که راه وشهرسازی به دلیل دغدغه‌های بسیار، موضوعات ساختمانی را به انحراف کشانده است.

عضو ائتلاف بزرگ مهندسان با تاکید بر لزوم بازنگری قانون نظام مهندسی گفت: با گذشت 30سال از عمر این قانون و تفکری که در آن زمان برای تدوین آن وجود داشت و با توجه به نیازمندی‌ها، ورود تکنولوژی به ساختمان، شرایط زیست محیطی، دغدغه‌های مربوط به انرژی و امثال آن؛ بی‌شک می‌طلبد این قانون بازنگری شود و سپس به استناد بازنگری در قانون می‌توانیم خدمات مهندسی را در حوزه ساختمان پررنگ کنیم.

مجابی با بیان اینکه شاخص‌های کیفی ساختمان به هیچ وجه مدنظر قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: مهندسان در حوزه طراحی، نظارت و اجرا ملزم به توجه و اجرای یکسری دستورالعمل‌های ساختمان هستند ولی شاهدیم در ساختمان نه تنها سرمایه‌گذاران بلکه کسانی که بهره‌برداری می‌کنند تسلط و آشنایی به این موضوعات ندارند و عملا شاخص‌های کیفی ساختمان و ملاک قیمت‌گذاری به درستی تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه عمدتا قیمت زمین، قیمت ساختمان را تعیین می‌کند، افزود: افرادی که در این حوزه و به ویژه فروش ساختمان فعالیت می‌کنند با ضوابط و قوانین و مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های حوزه ساخت آشنایی ندارند.

کاندیدای نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: ضروری است نقش و خدمات مهندسین را برای بهره‌برداران تبیین کنیم و دانش آن‌ها را نسبت به این خدمات افزایش دهیم.

مجابی تصریح کرد: با ورود تکنولوژی‌های نوین و به منظور ارتقای سطح کیفی و حفظ منابع ملی، اشتغالزایی و جلوگیری از به هدر رفت سرمایه باید خدمات نظام مهندسی را در عمق و سطح ساختمان توسعه دهیم.

وی تاکیدکرد: باید نظارت ساختمان را از نظارت عالیه به نظارت کارگاهی تبدیل کنیم؛ به ویژه برای ساختمان های بلندمرتبه این موضوع در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد.

عضو ائتلاف بزرگ مهندسان ادامه داد: موضوع تاسیسات و معماری در افزایش عمر ساختمان‌ها بسیار موثر است از این جهت در حوزه طراحی و نظارت این مقوله باید به نحو احسن لحاظ و مهم‌تر اینکه طبق قانون از مجریان ذیصلاح استفاده شود.

مجابی افزود: قزوین جزو اولین استان‌هایی بود که مجریان ذیصلاح در حوزه ساختمان فعالیت کردند ولی اکنون مجریان ما تا پایان مرحله سفت کاری ساختمان حضور دارند.

وی توضیح داد: عمده شاخص‌های کیفی و عوامل موثر در عمر ساختمان بعد از سفت‌کاری نمود پیدا می‌کند به همین دلیل مجریان را باید ترغیب کنیم تا پایان مرحله نازک‌کاری ساختمان حضور داشته باشند.

کاندیدای نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه با افزایش عمر ساختمان بسیاری از موضوعات از جمله مسائل زیست ‌محیطی قابل حل خواهد بود، بیان کرد: مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان شامل سرویس و نگهداری ساختمان باید اجرا شود و حداقل در مورد ساختمان‌های بلندمرتبه باید تامل ویژه و بیشتری صورت بگیرد چرا که وقوع بسیاری از حوادث ناگوار مانند ساختمان پلاسکو به دلیل عدم رعایت سرویس و نگهداری صحیح ساختمان است.

مجابی با بیان اینکه برای اجرای قانون نیاز به یکسری ضوابط و همچنین روابط موثر و تاثیرگذار می‌باشد،  خاطرنشان کرد: ائتلاف بزرگ مهندسان استان قزوین در واقع تلفیق تجربه و تخصص و حضور افراد ذی‌نفوذ و تاثیرگذار است و تعامل مطلوبی با ارگان‌های مختلف در کشور دارند و می‌توانند با فرابخشی بستر مناسبی به منظور اجرای قانون و کیفی‌سازی ساختمان و رفاه حال بهره‌برداران فراهم نمایند.

عضو ائتلاف بزرگ مهندسان تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم ضمن رعایت حق و حقوق و جایگاه مهندسین، فضایی ایجاد می‌شود که همه متناسب با هزینه‌ای که می‌کنند، بهره‌برداری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان