ماهان شبکه ایرانیان

علم ارگونومی در بالا بردن کیفیت یادگیری در دانشگاه ها و بهبود شرایط آموزشی موثر است

دکتر فرشاد ارغوانی ارگونومیست و کارمند دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پژوهش ها نشان می‌دهند که طراحی محیط یادگیری، رابطه مستقیمی با عملکرد دانشجویان و اساتید دارد که علم ارگونومی در بالا بردن یادگیری در دانشگاه ها و بهبود شرایط آموزشی موثر است.

علم ارگونومی در بالا بردن کیفیت یادگیری در دانشگاه ها و بهبود شرایط آموزشی موثر است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرشاد ارغوانی در جلسه دفاع دکتری تخصصی در دانشگاه کردستان به مطالعه بیش از 270 مقاله در زمینه ارگونومی اشاره کرد و به عملکرد سلامت و ایمنی در مدارس با استفاده از روش ارگونومی پرداخت.

وی این رساله دکتری را در چهار فاز انجام داده است و می‌گوید: در فاز اول، ابعاد و مولفه‌های دانشگاه بررسی و تحلیل محتوا انجام شده است،در فاز دوم، مصاحبه‌هایی با 15 صاحب‌نظر ارگونومی انجام شده که نتایج آن به استخراج 450 کد و تقسیم‌بندی آن‌ها به 142 مقوله و 23 تم فرعی منجر شده است.

این ارگونومیست به فاز سوم این رساله پرداخت و افزود: چک‌لیستی برای ارزیابی وضعیت ارگونومی دانشگاه‌ها طراحی شده و در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به کار گرفته شده است.

ارغوانی ادامه داد: نتایج نشان می‌دهند که 23 مولفه کلیدی در میکروگونومی و 36 مولفه در ماکروگونومی شناسایی شده‌اند.

همچنین، وی به اهمیت فاکتورهای فردی، طراحی فضای آموزشی و نیاز به تغییرات دوره‌ای در این زمینه اشاره می‌کند و در نهایت، یک مدل پیشنهادی برای بهبود ارگونومی در آموزش عالی ارائه شده که شامل نیاز به حمایت مدیریت، آموزش عمومی و مشارکت ذینفعان است.

وی اضافه کرد: این مدل شامل شش پره است که هر کدام به جنبه‌های مختلف ارگونومی در دانشگاه‌ها اشاره دارد.

این کارمند دانشگاه علوم پزشکی کردستان تأکید می‌کند که قوانین و مقررات باید بر اساس نظرسنجی از ذینفعان تدوین شوند و به مؤلفه‌های فردی و شناختی توجه شود، همچنین، طراحی فرایندهای آموزشی و روش‌های ارزیابی باید به گونه‌ای باشد که بار شناختی دانشجویان را کاهش دهد و به بهبود یادگیری کمک کند.

 ارغوانی خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک دانشگاه پویای موثر، نیاز به یک محیط حمایتی مثبت است که اولین اقدام، تشکیل کمیته ارگونومی در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است.

وی اضافه کرد: این کمیته‌ها باید طراحی و اجرا شوند و همچنین ایجاد مرکزی به نام مرکز ارگونومی در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ضروری است.

ارغوانی افزود:پس از تشکیل کمیته، ارزیابی وضعیت موجود اهمیت دارد تا بتوانیم راهکارهای مناسب را طراحی و برنامه‌های آموزشی را اجرا کنیم،ارزیابی مداوم و مستمر در ابعاد مختلف دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد:پیشنهادات شامل آموزش محتوای ارگونومی برای تمامی رشته‌ها و برگزاری معاینات سالیانه برای دانشجویان است،همچنین، اجرای مدل ارگونومیک در دانشگاه‌های ایران به عنوان یک پیشنهاد مهم مطرح شده است.

در پایان، فرشاد ارغوانی دانشجوی دکتری تخصصی آموزش عالی از اساتید و افرادی که در مراحل مختلف تحقیق به او کمک کردند، به ویژه دکتر خلیل غلامی و دکتر یدالله زارع زاده تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده است که نتیجه کار مورد رضایت خداوند باشد.

و نیز استاد داور خارجی اول دکتر علی خرسندی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد داور خارجی دوم دکتر عباس معدن دار آرانی از دانشگاه لرستان و همچنین استاد داور داخلی دکتر جمال سلیمی و استاد ناظر دکتر مهدی حاتمی از دانشگاه کردستان بودند که در مجموع نمره بیست و درجه عالی را به این رساله دادند.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان