ماهان شبکه ایرانیان

نحوه تمیز کردن لکه اسیدی روی استیل و سنگ

وسایل مختلف زیادی با سطوح استیل و همچنین سنگ در منزل وجود دارند که یکی از آنها سینک ظرفشویی است. همچنین سینک ظرفشویی به واسطه کاربردی که دارد، بیشتر در معرض آسیب دیدن و ایجاد لکه بر روی سطح خود است

نحوه تمیز کردن لکه اسیدی روی استیل و سنگ

 اغلب در طول استفاده بر اساس شستشوهای مکرر، سینک کثیف، تیره شده و جرم می گیرد. روش های مختلفی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی وجود دارد که یکی از آنها که خیلی هم متداول است؛ تمیز کردن سینک با جوهر نمک می باشد که به خاطر تمیزی و درخشندگی بسیار بالای اولیه سینک بر اثر استفاده آن، حسابی مورد توجه قرار گرفته و به کار برده می شود. اما باید به شما بگوییم که استفاده از این ماده اسیدی شاید برای یک زمان کوتاه نتیجه دلخواه را به شما هدیه بدهد، اما بعد از گذشت مدتی اتفاقا مدتی کم باعث سیاه و تیره شدن سینک ظرفشویی می گردد. در واقع شما به خاطر درخشنده تر بودن و تمیزی سینک به استفاده از این اسید روی آورده اید، اما با لکه های سیاهی که بر روی سینک شما پس از مدتی ایجاده کرده نمی دانید چه کنید. و نه تنها رفع مشکل نکرده که مشکل را تشدید هم نموده است.اما نگران نباشید؛ هر مشکلی راه حلی دارد و تمیز کردن لکه اسیدی روی استیل و سنگ هم راه حل های خود را دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.

تمیز کردن لکه اسیدی روی استیل با راهکارهای ساده و کاربردی

علاوه بر تیره شدن سینک و اجاق گاز استیل، به واسطه تمیز کردن با اسید جوهر نمک و همچنین وایتیکس و جرم گیر خطوط و خراش هایی ایجاد می شود که این خطوط و خراش ها بستر مناسبی جهت رشد و همچنین تکثیر باکتری ها خواهند بود.جهت تمیز نمودن لکه های اسیدی بر روی استیل لازم است هر چه سریع تر دست به کار شوید زیرا تاخیر در این کار باعث می شود که تمیز کردن و از بین بردن لکه ها سخت شود. فولاد ضد زنگ به علت پرکاربرد بودن در سرویس بهداشتی و آشپزخانه گزینه ایده آلی به شمار می رود، از مزایای آن ماندگار بودن و عمر زیاد است ولی استفاده از آن مستلزم به مراقبت های پیوسته و منظمی می باشد.با وجود اینکه فولاد ضد زنگ یا همان استیل یک آلیاژ از آهن و کروم می باشد که در مواجهه آن با لکه های اسیدی موثر است ولی در عین حال زمینه لکه دار شدن از تمیز کننده های خانگی که به طور روزانه استفاده می شود، را دارد.چنانچه یک اسید بر روی سینک ظرفشویی و یا یا سایر سطوح استیل بریزد، باید که بلافاصله شسته شود، زیرا هنگام برخورد و تماس اسید و استیل، واکنش شیمیایی به وقوع می پیوندد که خورده شدن و آسیبهای محتمل به دنبال همین واکنش شیمیایی و ماندن بر روی سطح می باشد.

تمیز نمودن و از بین بردن لکه اسیدی

امکان دارد پیش از این مرحله به سطح استیل آسیب رسیده باشد، ولی لکه باقیمانده را می توان از بین برد و تمیز نمود. برای این منظور نیاز به وسایل خاصی ندارید و اصلا هم سخت نیست. یکسری مواد اولیه لازم از جمله ماسک و دستکش، جوش شیرین، آب، کاسه، بطری اسپری، حوله ای نرم، آمونیاک را آماده کنید.استفاده از ماسک و دستکش الزامی است زیرا شما با مواد شیمیایی سر و کار دارید.

مراحل

درون بطری اسپری آب بریزید تا پر شود و بر روی لکه ها بریزید تا تمیز گردد. درون ظرفی بسته به اندازه لکه کمی از جوش شیرین و آب بیفزایید و به خوبی بهم بزنید تا ترکیب خمیری یکدستی داشته باشید. البته در صورتی که سطح لکه سفت و خشن می باش، کمی آب به ترکیب برای نرم تر شدن بیفزایید، با رقیق تر شدن این ترکیب بهتر درون ترک های موجود جای می گیرند. خمیر را بر روی هر لکه ای که می بینید بمالید. بعد همان قسمت را با آب شسته و سپس با استفاده از حوله ای نرم خشک نمایید.

چنانچه جوش شیرین نمی تواند کاملا لکه را از بین ببرد، همان قسمت لکه را درون آمونیاک بخیسانید و سپس تنها با آب شستشو بدهید.

نکته : ترکیب آمونیاک با مواد شیمیایی در محصول های پاک کننده دیگر، امکان تولید بخارهای کشنده دارد.

تمیز کردن لکه اسیدی بر روی استیل و سنگ

راهکارها و مواد مختلف برای تمیز کردن و از بین بردن اسید جوهر نمک بر روی استیل

قبل از هر کاری اینکه که از به کار گیری دوباره جوهر نمک و یا وایتیکس جهت تمیز کردن لکه های اسید جوهر نمک اجتناب نمایید، همچنین از استفاده سیم ظرفشویی برای تمیز کردن لکه اسید بر روی استیل اجتناب کنید، زیرا با این کار باعث ایجاد خط و خش هایی بر روی سطح آن می شوید.حتما با خودتان می گویید پس چه کار کنیم؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم و راهکارهای کاربردی و مفید در این زمینه می پردازیم.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یک ماده پرکابرد با خاصیت تمیزکنندگی طبیعی و قدرتمند و ضد حساسیت است که می توانید از آن برای تمیز کردن لکه اسید جوهر نمک بر روی سینک های استیل بهره ببرید.به این صورت که کمی از سرکه سفید را بر روی همه سطح سینک استیل ریخته و به مدت ده دقیقه زمان بدهید تا تاثیرش را بگذارد؛ بعد از آن به کمک اسفنجی و یا ابری همه سطح سینک ظرفشویی را تمیز نمایید. در انتها نیز سینک ظرفشویی را با استفاده از آب داغ شستشو دهید. دقت نمایید که به هیچ وجه نباید از سیم ظرفشویی و یا اسکاچ بهره ببرید، زیرا باعث ایجاد خط و خش هایی بر روی سطح آن می شود.

استفاده از آبلیمو و جوش شیرین

ترکیب جوش شیرین و آبلیمو، یک ترکیب قوی است که برای از بین بردن لکه ها از آن استفاده می شود و البته برای از بین بردن و تمیز کردن لکه اسیدی و درخشان تر کردن سینک ایده مناسبی به شمار می رود. برای این منظور کمی از جوش شیرین و آبلیمو را درون کاسه ای ریخته و یا یکدیگر ترکیب نمایید. این ترکیب را برای ده دقیقه الی یک ربع ساعت بر روی سطح سینک ظرفشویی بریزید، بعدا با استفاده از پارچه ای از جنس نخ، همه سطح سینک ظرفشویی را تمیز کنید تا به طور کامل لکه های اسیدی موجود از بین برود. در انتها نیز با استفاده از آب داغ به طور کامل سینک را شستشو دهید.

استفاده از جلاسنج

یکی از شیوه ها وموادی که در زمینه از بین بردن لکه اسید روی سینک ظرفشویی امتحان خود را پس داده، جلاسنج و تمیز کردن لکه اسیدی با جلاسنج می باشد. جلاسنج تمیز کننده ای قدرتمند است که برای پاک کردن و از بین بردن لکه های سطوح استیل، سطوح فلزی استفاده می شود و شما نیز می توانید برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از آن بهره ببرید و از تمیزی و براقیت دلچسب سینک خود پس از آن لذت ببرید.برای این منظور پنبه ای را به جلاسنج بزنید و بر روی همه سطح سینک بمالید تا همه سطح سینک و به خصوص قسمت های لکه آغشته به جلاسنج شوند. انتقال جلاسنج باید با پنبه انجام شود و از سیم ظرفشویی برای این کار و نیز ترکیب جلاسنج با سایر مواد شیمیایی نباید استفاده شود.

استفاده از آب و صابون

صابون یکی از مواد شوینده ها است که تاثیرات چشمگیری را برای تمیز کردن وسایل و سطح های مختلف را به دنبال دارد. از صابون های آرایشی مختلف برای شستن صورت گرفته تا صابون های بدن و صابون های لباس برای شستن لباس ها و تمیزی که گوشه ای از انواع و عملکردهای موفق آن به شمار می روند. یکی دیگر از کاربردهای صابون همین تمیز کردن لکه اسیدی است. صابون را با آب ترکیب نموده و در مقابله و از بین بردن لکه های اسیدی جوهر نمک سربلند بیرون بیایید. به این صورت که کمی سطح سینک را نمدار نموده و بعد صابون را بر روی آن بمالید. با استفاده از اسفنجی همه سطح سینک ظرفشویی را شستشو دهید تا هیچ لکه ای دیگر دیده نشود. بعد سینک را با استفاده از آب داغ شستشو دهید. دقت کنید رد صورتی که می خواهید از اسکاچ به جای اسفنج بهره ببرید، باید حتما و حتما خیلی نرم باشد تا سطح سینک را خشدار نکند.

جوش شیرین خاصیت تمیز کنندگی بسیار بالایی دارد که حتی بدون افزودن آبلیمو نیز می تواند درخشندگی و از بین بردن لکه های اسیدی را برای شما رقم بزند. به این صورت که کمی جوش شیرین را با چندین قطره آب مخلوط نموده و خمیری یکنواخت به دست آورید. بعدا خمیر به دست آمده را بر روی سینک ریخته و به مدت ده دقیقه الی بیست دقیقه منتظر بمانید تا به طور کامل خشک گردد. بعدا با دستمالی از جنس نخ سطح آن را تمیز نمایید به طوری که کاملا جوش شیرین ها پاک شوند. در نهایت هم با اسفنجی اگر لکه ای مانده را تمیز نموده و با استفاده از آب داغ سینک شستشو دهید.

چگونه لکه های اسیدی بر روی سطوح استیل را از بین ببریم؟

نکات و موارد کاربردی برای تمیز کردن لکه اسیدی بر روی استیل

یکی از سوال هایی که بسیاری از افراد در رابطه با لکه شدن سینک دارند، امکان ایجاد لکه بر روی سطوح استیل بر اثر تماس با اسید است؟و اما در جواب باید بگوییم که با وجود اینکه فولاد ضد زنگ یک آلیاژ از کروم و آهن می باشد و بنابراین در مقابله با لکه موثر است، ولی در برابر بعضی از انواع پاک کننده های طبیعی با پایه اسید، حساسیت دارند. بر همین اساس اگر به روی سطح سینک ظرفشویی استیل و یا سایر سطوح استیل اسید ریخته شد، باید بلافاصله آن را بشویید. هنگام تماس مستقیم اسدی با استیل، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که امکان خورده شدن و آسیب دیدن سطح استیلی را در پی دارد.

در تمامی استیل ها با درجه های مختلف، پوششی از اکسید کروم وجود دارد که هنگام تماس اکسیژن با استیل شکل می گیرد، در واقع لایه نامبرده باعث می شود تا بافت آخر استیل رویت شود. این لایه انفعالی در مقابل آب مقاوم یا به بیانی ضد آب است. با این حال امکان دارد استیل در وضعیت های متفاوت در مقابل خورده شدن حساسیت بسیاری به آسیب دیدگی داشته باشد.

استیل یک ماده مطمئن و دارای دوام زیاد می باشد که کاربرد زیادی در وسایل آشپزخانه همچون ظرف ها و سینک ظرفشویی و … دارد. درست است که استیل ها بادوام و مقاوم هستند، ولی در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت نشود؛ به زیبایی ظاهر آنها آسیب وارد شده و قطعا شاهد تغییر رنگ آن خواهیم بود. توصیه می کنیم که برای پاک کردن لکه ها از مواد شوینده ای که ملایم هستند، بهره ببرید و در صورتی که این لکه ها مقاوم و سفت می باشند؛ به هیچ وجه از وسایلی مانند سیم ظرفشویی و اسکاچ های زبر کمک نگیرید. در عوض آن بهتر است از شیوه هایی که در بالاتر به آن اشاره شد، استفاده کنید.

هرچند بسیاری از افراد بر این باورند که سطح های استیل قادر هستند برای زمانی طولانی بی آنکه تمیز شوند، زیبا و تمیز باشند، ولی استیل نیاز به مراقبت منظمی دارد. در واقع با وجود مقاوم بودن بسیار نسبت به فلزهای دیگر از درجه زیادتری برخوردار می باشد، ولی به مرور اغلب پس از آسیب دیدن لایه انفعال امکان خورده شدن و تغییر کردن رنگ وجود دارد.

شیوه ها و راهکارهای تمیز نمودن سطوح استیل و سنگی

تمیز نمودن لکه اسیدی بر روی سنگ

و اما سنگ به کار رفته در پیشخوان ها و سینک های ظرفشویی و پله ها و دیوارها هم مانند بسیاری دیگر از سطوح با متریال های متفاوت، نیاز به تمیز شدن دارند، اما اگر روش و مواد مناسب آن را نشناسید و به اشتباه از مواد و روش اشتباهی بهره ببرید، آسیب جبران ناپذیری به سطح سنگی مورد نظر وارد می شود که اغلب مواقع تنها با سنگسابی برطرف می شود. پس به هیچ وجه از مواد اسیدی برای تمیز کردن این سطوح بهره نبرید و چنانچه به طور ناخواسته بر روی سطح سنگی قسمت ها و وسایل مختلف اسید، ریخت لازم است مجددا سنگسابی و کفسابی انجام شده و لایه ای از روی سطح سنگ جدا شود.

تمیز کردن لکه اسیدی بر روی استیل و سنگ

محلول ها و مواد شوینده های ملایم دارای PH کم و خنثی و یا تقریبا خنثی برای تمیز کردن استفاده نمایید و هرگز از اسید، جوهر نمک، آبلیمو و یا سرکه سفید و سایر مواد شوینده قدرتمند استفاده نکنید.

چگونه لکه های اسیدی بر روی سطوح استیل را از بین ببریم؟

غیر از مواد و روش هایی که در مطلب به پایان رسیده، از جمله تمیز کردن لکه اسیدی با سرکه سفید، جوش شیرین، جوش شیرین و آبلیمو، جلاسنج، آب و صابون مرور کردیم؛ می توانید این لکه های سیاه بازمانده از اسیدها را با استفاده از یک دستمال که با نوشابه مرطوب شده و کشیدن آن بر روی لکه پاک کنید.امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و بتواند شما را در زمینه تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل و تمیز کردن ظروف استیل و تمیز کردن اجاق گاز استیل کمک نماید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با چگونگی از بین بردن خش استیل لوازم منزل کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان