ماهان شبکه ایرانیان

ساندویچ پانل بهترین متریال برای اقلیم گرم و مرطوب

پنل‌های عایق در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و از جنبه ضخامت و ماده اولیه نیز متمایز از هم هستند.

به‌کارگیری مصالح بنایی در اقلیم گرم و مرطوب نتایج مورد انتظار را به همراه ندارد. در واقع ساندویچ پانل تنها متریالی است که انطباق کامل را با اقلیم شرجی دارد. ساختمان‌های آجری و چوبی در رطوبت بالا و گرمای شدید عمر مفید کوتاهی دارند و دیوارها و سقف این ساختمان‌ها ظرف مدت کوتاهی دچار فرسایش و آسیب می‌شود.

پس از ورود ساندویچ پانل به ایران و گسترش استفاده از آن، تجربه نشان داد که این متریال را می‌توان در تمام اقلیم‌های چهارگانه ایران به کار گرفت. به‌کارگیری پنل ساندویچی در جنوب کشور که شرایط گرم و مرطوب حاکم است نتایج مثبتی به همراه داشت و این امر باعث استقبال هر چه بیشتر سازندگان از این متریال مدرن و صنعتی شد.

 

انواع ساندویچ پانل قابل استفاده در اقلیم گرم و مرطوب

پنل‌های عایق در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و از جنبه ضخامت و ماده اولیه نیز متمایز از هم هستند. هر چهار نوع اصلی ساندویچ پانل در مناطق گرم و مرطوب کاربرد دارند. پنل دیواری و سقفی از جمله متریال‌های پرکاربرد در شهرهای ساحلی خلیج فارس و دریای عمان به حساب می‌آیند. این مصالح بیشتر در ساخت پروژه‌های متوسط و بزرگ به کار می‌روند.

ساندویچ پانل سردخانه و اتاق تمیز دو نوع خاص‌تر از پنل‌ها هستند که ویژگی‌های متمایزی دارند و به طور اختصاصی به منظور اجرای انبارهای سرد و کلین روم طراحی و تولید می‌شوند. بهره‌برداری از سردخانه‌ها در جنوب کشور به علت مصرف زیاد برق با چالش‌های متعددی مواجه است. اما با بهره از پنل‌های عایق می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد.

 

کدام نوع ساندویچ پانل برای ناحیه گرم و مرطوب بهتر است؟

برای ورق و فوم مورد نیاز در تولید پنل ساندویچی از چندین ماده مختلف می‌توان استفاده نمود. همین تفاوت میان مواد اولیه موجب تمایز در برخی از ویژگی‌های پنل‌ها می‌شود. ساندویچ پانل دیواری و سقفی آلوزینک با فوم پلی ایزوسیانورات (PIR) در مقایسه با سایر انواع پنل انطباق بیشتری با شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد. این متریال به خوبی فضاهای داخلی را از گرما و رطوبت محیط بیرونی مصون می‌دارد.

ورق‌های آلوزینک در مقایسه با گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند. از میان فوم‌ها نیز در مجموع پلی یورتان بهینه‌تر از سایر گزینه‌ها است. دو نوع مختلف از پلی اورتان در تولید پنل‌ها کاربرد دارند که از میان آنها پلی ایزوسیانورات به علت نسوز بودن کارایی بیشتری دارد.

 

اهمیت رنگ پنل ساندویچی در اقلیم مرطوب و گرم

مصالح تیره نور خورشید را جذب می‌کنند و باعث افزایش دما می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که در اقلیم مرطوب و گرم از ساندویچ پانل سفید استفاده نمود. رنگ سفید بخش بیشتر نور را منعکس می‌کند و درصد کمی از نور را جذب می‌نماید. به‌کارگیری مصالح روشن عاملی موثر در کنترل دما در روزهای گرم است.

علاوه بر کنترل دما و گرما، رنگ ساندویچ پانل از جنبه زیبایی نیز اهمیت دارد. گاه طراحان با انتخاب دو رنگ مختلف برای دو بخش از دیوار طرحی خاص به نما می‌بخشند. جدا از رنگ، بافت خاص و شیاردار متریال هم می‌تواند به خلق نمایی زیبا کمک کند. البته منظور از رنگ روشن تنها سفید نیست و از رنگ‌های دیگر نیز می‌توان در اقلیم گرم و مرطوب استفاده کرد.

 

فواید بهره از ساندویچ پانل در ناحیه گرم و مرطوب

در ناحیه گرم و مرطوب مصرف برق وسایل سرمایشی بسیار بالا است. اما با بهره از ساندویچ پانل در ساخت دیوارها و سقف می‌توان دمای آسایش را در فضاهای داخلی با کمترین نیاز به مصرف انرژی تأمین کرد. از سایر فواید به‌کارگیری ساندویچ پانل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به بهره‌برداری رساندن سریع‌تر پروژه‌های ساختمانی
  • امکان تمیز کردن سطح سقف و دیوارها
  • افزایش بهره‌وری در ساخت و کاهش اتلاف بودجه
  • طولانی‌تر شدن عمر مفید سازه‌ها و ساختمان‌ها
  • امکان استفاده دوباره از پنل‌ها پس از تخریب ساختمان

 

محاسبه هزینه بهره از ساندویچ پانل در اقلیم گرم و مرطوب

به منظور محاسبه هزینه به‌کارگیری ساندویچ پانل در اقلیم گرم و مرطوب باید چند فاکتور مختلف را مورد توجه قرار داد. نوع پنل و ضخامت آن، مساحت دیوارها و سقف و همچنین دستمزد تیم نصب عوامل اصلی موثر بر مجموع هزینه‌ها هستند. با توجه به سختی کار در این منطقه، دستمزد نیروهای کار بخش مهمی از هزینه را به خود اختصاص می‌دهد.

با مقایسه میان هزینه‌های کاربرد پنل‌های عایق و مصالح بنایی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که استفاده از ساندویچ پانل از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. شرکت ماموت که بزرگترین تولیدکننده متریال‌های صنعتی در ایران است همواره سعی می‌کند تا با ایجاد تعادل میان تولید و تقاضا از افزایش قیمت جلوگیری کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان