ماهان شبکه ایرانیان

این مرغ جهنمی است

کشف مرغ جهنمی نشان می‌دهد که دایناسورها قبل از برخورد مرگبار سیارک با کره زمین، در معرض خطر انقراض نبودند.

این مرغ جهنمی است

به گزارش خبرآنلاین، آیا 66 میلیون سال قبل و زمانی که یک سیارک با زمین برخورد کرد و به دوره زمین‌شناسی کرتاسه که حدود 145 میلیون سال قبل آغاز شده بود، خاتمه داد، دایناسورها در خطر انقراض بودند؟ این سوالی است که بیش از 40 سال است که ذهن دیرینه‌شناسان را به خود مشغول کرده است.

کشف، شناسایی و توصیف دایناسورهای جدید، سرنخ‌هایی حیاتی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. بررسی دقیق‌تر آنچه که دانشمندان آن را یک نمونه نوجوان از یک گونه دایناسور از قبل شناخته شده در این دوره زمانی می‌دانستند، نشان داد که در واقع این نمونه، بخشی از یک جانور بالغ از یک گونه کاملا جدید است.

کار دانشمندان با تمرکز بر مرحله زندگی این نمونه نشان می‌دهد که تنوع دایناسورها احتمالا قبل از برخورد سیارک با کره زمین، کاهش نیافته بوده؛ بلکه بحث مطرح شده این است که گونه‌های بیشتری از دایناسورها در آن دوره زمانی هنوز کشف نشده‌اند.

photo_2024-01-27_23-04-41.jpg

تحقیقات جدید، برروی چهار استخوان اندام‌های عقبی این موجود متمرکز بود. این استخوان‌ها در داکوتای جنوبی و در صخره‌های سازند Hell Creek یافت شد و به 2 میلیون سال پایانی دوره کرتاسه تعلق دارند.

زمانی که دانشمندان برای اولین بار، این استخوان‌ها را بررسی کردند، آنها را متعلق به دایناسوری از خانواده caenagnathids (تازه‌آروارگان) تشخیص دادند. گروهی از دایناسورهای شبیه پرنده که منقارهایی بدون دندان، پاهایی بلند و دمی کوتاه داشتند. این فسیل ها و شواهد استنباط شده، حکایت از آن دارند که این دایناسورها، مثل پرنده‌های امروزی، پرهای پیچیده‌ای داشتند.

تنها گونه شناخته شده از caenagnathid های یافت شده متعلق به این بازه زمانی و در همان منطقه، آنزو بود که گاهی "مرغ جهنمی" نامیده می‌شد. بدن آنزو با پر پوشیده شده بود و بال‌هایی قوی و منقاری بدون دندان داشت.

در «فسیلی که سال‌ها دانشمندان را سردرگم کرده بود» بیشتر درباره مرغ جهنمی بخوانید.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان