ماهان شبکه ایرانیان

مقدمات نماز

بعد از این مقدمات نسبتا طولانى به ذکر اسرار و دقایقى مى پردازیم که در هر یک از مقدمات ، مقارنات و افعال نماز آمده است

مقدمات نماز

بعد از این مقدمات نسبتا طولانى به ذکر اسرار و دقایقى مى پردازیم که در هر یک از مقدمات ، مقارنات و افعال نماز آمده است .
1 - طهارت
مقدمه دیگر، طهارت ؛ شستن دست ، مضمضمه و استنشاق است که براى هر یک ادعیه منصوص وجود دارد؛ مثلا به هنگام شستن دست ها بگوید:
بسم اللّه و باللّه و الحمدللّه الَّذى جعل الماء طهورا و لم یجعله نجسا(616).
((به نام خدا و به خاطر خدا و سپاس از آن خدایى است که آب را پاک کننده قرار داد نه ناپاک )).
و به هنگام مضمضه بگوید:
اللّهم لقِّنى حجَّتى یوم اءَلقاک و اءَطلق لسانى بذکرک
((خدایا! در روزى که با تو ملاقات مى کنم ، دلیلم را در دهانم نه ؛ و زبانم را به ذکر خودت گویا کن )).
به هنگام استنشاق بگوید:
اللّهم لا تَحرم علىَّ ریح الجنّة و اجعلنى ممن یشمّ ریحها و روحها و طیبها.
((خدایا! بوى بهشت را بر من حرام مکن ؛ و مرا از آنها قرار ده که بو و نسیم و عطر بهشت را مى بویند)).
استنشاق و استشمام روایح ، نسیم حدیقه اوست .

بینى آن باشد که او بویى برد

 

بوى او را جانب کویى برد

بعد نوبت شستن صورت و دو دست است که هنگام شستن صورت بگوید:
اللّهم بیِّض وجهى یوم تسودُّ فیه الوجوه و لا تسودُّ وجهى یوم تبیض فیه الوجوه .
((روزى که بندگانت به سیاه رویان و سپیدرویان تقسیم مى شوند، خدایا! مرا از روسیاهان قرار مده )).
هنگام شستن دست راست بگوید:
اللّهم اءَعطنى کتابى بیمینى و الخلد فى الجنان بیسارى و حاسبنى حسابا یسیرا.
((خدایا! نامه مرا به دست راستم ده ؛ و بهشت جاودان را نصیبم گردان ، و محاسبه مرا آسان فرما)).
هنگام شستن دست چپ بگوید:
اللّهم لا تعطنى کتابى بشمالى و لا تجعلها مغلوله الى عنقى و اءَعوذ بک من مقطعات النیران .
((خدایا! نامه ام را به دست چپم مده ؛ و آن را نه از پشت سر و نه به گردنم مبند؛ و از تکه هاى آتش به تو پناه مى برم )).
و بعد هنگام مسح سر بگوید:
اللّهم غشِّنى برحمتک و برکاتک و عفوک .
((خدایا! در آن روز، ما را غرق نعمت هاى خود قرار بده )).
و هنگام مسح پا بگوید:
اللّهم ثبِّتنى على الصراط یوم تزلُّ فیه الاقدام واجعل سعیى فیه یرضیک عنى (617).
((خدایا! در آن روز که قدم ها بر صراط مى لغزند، گامهاى مرا استوار گردان و مرا در مسیرى قرار ده که منتهاى آن قرب ، لقا و رضاى تو است )).
به این دلیل است که گفتیم ائمه طاهرین علیهم السلام یا اولیاى الهى وقتى وقتى وضو مى گرفتند، رنگ چهره مبارکشان دگرگون مى شد و در حقیقت چون این امور از مقدمات ورود به محضر محبوب است ، هر کسى که این احساس را داشته باشد باید رنگش دگرگون شود:

از پریدن هاى رنگ و از تپیدنهاى دل

 

عاشق بى چاره هر جا هست رسوا مى شود

تعبیر رسول اکرم صلى اللّه علیه و اله و سلم درباره وضو این است که (خرج من ذنوبه کیوم ولدته اءُمِّه (618) کسى که با این خصوصیات و با توجه به آنچه براى مقدمه این مهمانى گفته شد، وضو بگیرد و نماز بخواند و در آن نماز هم خشوع داشته باشد، بعد از نماز، مانند کسى است که تازه از مادر متولد شده است و هیچ گناهى در پرونده او نیست .
در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است :
ان الوضوء على الوضوء نور على نور و مَن جدَّد وضوءه من غیر حدث آخر جدَّد اللّه عزَّ وَ جَلّ توبته من غیر استغفار(619).
((وضو نور است و وضوى بعد از وضو نور على نور است ، اگر کسى وضو را تجدید کند، مثل این است که خداوند بدون استغفار، گناه او را بخشیده باشد)).
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
الطُّهر على الطّهر عشر حسنات (620). طهارت در پى طهارت ، موجب ثبت حسنات دهگانه در پرونده اعمال انسان مى شود)).
بنابراین ، یکى دیگر از افعال مقدماتى نماز، طهارت است که آن هم باید با این خصوصیات و با این قیود و توجهات انجام گیرد؛ که خودش در حقیقت طى مسیرى است که به سمت محبوب واقعى که اگر این طى طریق را با عشق تمام و با توجه و علاقه انجام دهد، به هنگام لقا، توفیق بیشترى خواهد داشت .

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان