ماهان شبکه ایرانیان

خودرو باز هم گران می‌شود؟/ ماجرا چیست؟

۳ماه پس از افزایش قیمت خودروهای داخلی تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که افزایش قیمت دلار اثر مثبت اصلاح نرخ‌های قبلی را از بین برده و حالا شرکت‌های خودروسازی‌ بار دیگر به‌دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت هستند.

خودرو باز هم گران می‌شود؟/ ماجرا چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابتدای آذرماه امسال شرکت‌های خودروسازی‌ پس از مدت‌ها موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت محصولاتشان شدند؛ به‌طوری که طبق مجوزهای جدید قیمت خودروهای آنها بین 21تا 35 درصد افزایش یافت. طبق مجوزهای صادر شده در ابتدای آذرماه قیمت 26محصول 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا بین 21تا 35درصد افزایش یافت.

همشهری نوشت: در فهرست جدید قیمت دنا پلاس اتوماتیک با 209میلیون تومان افزایش به مرز 800میلیون تومان رسید که 35درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین قیمت کارخانه تارا اتوماتیک با 31درصد رشد به 761میلیون تومان رسید. شرکت سایپا نیز قیمت خودروی شاهین پلاس اتوماتیک را با 14درصد افزایش به قیمت 728میلیون تومان را سند زد.

علت صدور مجوز برای افزایش قیمت این خودرو این بود که هزینه تمام‌شده تولید یک خودرو بسیار بیشتر از قیمتی است که فروخته می‌شود و این موضوع منجر به ثبت زیان‌های سنگین در شرکت‌های خودروسازی‌ شده است، به‌طوری که طبق تازه‌ترین آمارها در سامانه کدال جمع کل زیان انباشته تلفیقی شرکت‌های خودروسازی‌ از مرز 277هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

زمزمه افزایش نرخ دوباره

حالا اندکی بعد از آذرماه آخرین خبرها حاکی از آن است که شرکت‌های خودروسازی بار دیگر درخواست کرده‌اند که قیمت محصولاتشان افزایش یابد. علت اصلی این درخواست افزایش شدید قیمت ارز است که منجر به افزایش قیمت نهاده‌های تولید شده است. در واقع به‌دلیل اینکه بخش زیادی از نهاده‌های تولید یا وارداتی هستند یا قیمت آنها متناسب با افزایش قیمت دلار افزایش می‌یابد عملا افزایش قیمت‌های انجام شده در آذرماه خنثی شده و خودروسازان به‌دلیل این افزایش هزینه‌ها که می‌تواند بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد بار دیگر خواستار افزایش قیمت هستند.

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو در تازه‌ترین گفته‌های خود در جریان پرسش و پاسخ با سهامداران در مورد آینده قیمت خودرو در این شرکت گفت: باید متناسب با افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند که اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توان به‌طور مطلوب برنامه‌های توسعه‌ای را پیش برد.

او تأکید کرده است: در ماه‌های قبل با حمایت وزارت صمت بخشی از عقب‌ماندگی قیمت خودرو جبران شد، این در شرایطی است که به فاصله 2هفته بعد از اصلاح قیمت‌ها، نرخ ارز افزایشی شد به این ترتیب نرخ نهاده‌های تولید هم با همین تناسب افزایش داشته است (حدود 50درصد) و اکنون محصولات بار دیگر با زیان تولید می‌شود.

پیرمحمدی به موضوع کاهش هزینه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: کاهش هزینه‌ها باید همراه با ارتقای کیفیت رخ دهد. با توجه به استقرار تیم‌های ما در دفاتر خارج از کشور و مذاکرات با تامین‌کنندگان خارجی، توانسته‌ایم 25 میلیون دلار کاهش هزینه محقق کنیم که قطعا در کاهش هزینه‌های تولید اثرگذار خواهد بود.

جمشید ایمانی، قائم‌مقام ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در مورد قیمت‌گذاری محصولات این شرکت گفته است: از شورای رقابت و سازمان حمایت درخواست کردیم که نظارت مراجع به‌صورت پسینی باشد یعنی هرماه هیأت‌مدیره خودروساز براساس نرخ ارز و تورم قیمت خودرو را تعدیل کند و بعدا مراجع نظارتی بر قیمت‌ها نظارت کنند.

آقاپور، قائم‌مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو نیز درباره نحوه افزایش قیمت خودرو گفته است: به‌دلیل تغییر نرخ ارز از نیمایی به توافقی و در راستای اجرای صحیح و بموقع دستورالعمل شماره 543 شورای رقابت، درخواست افزایش قیمت محصولات به شورای رقابت و سازمان حمایت طی مکاتباتی ارسال شده است. وی تأکید کرده تا وقتی حاشیه قیمت کارخانه و بازار افزایشی باشد لاتاری خودرو هم تداوم خواهد داشت.

افزایش 30 درصدی قیمت هم خودرو سازان را قانع نکرد

طبق مجوزهای صادر شده در ابتدای آذرماه قیمت 26محصول 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا بین 21تا 35درصد افزایش یافت. در فهرست جدید قیمت دنا پلاس اتوماتیک با 209میلیون تومان افزایش به مرز 800میلیون تومان رسید که 35درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین قیمت کارخانه تارا اتوماتیک با 31درصد رشد به 761میلیون تومان رسید. شرکت سایپا نیز قیمت خودروی شاهین پلاس اتوماتیک را با 14درصد افزایش به قیمت 728میلیون تومان ‌سند زد.

علت صدورمجوز برای افزایش قیمت این خودرو این بود که هزینه تمام‌شده تولید یک خودرو بسیار بیشتر از قیمتی است که فروخته می‌شود و این موضوع منجر به ثبت زیان‌های سنگین در شرکت‌های خودروسازی‌ شده است، به‌طوری که طبق تازه‌ترین آمارها در سامانه کدال جمع کل زیان انباشته تلفیقی شرکت‌های خودروسازی‌ از مرز 277هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان