گمانه‌زنی‌های تازه درباره تغییرات کابینه روحانی

تغییرات کابینه دوازدهم در راه است. این خبر را هفته گذشته محمود واعظی در جمع خبرنگاران اعلام کرد و با توجه به نابسامان بودن اوضاع اقتصاد، به نظر می‌رسد دولت سعی دارد تغییراتی را در این حوزه صورت دهد. در همین راستا اخیر ۵۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، درخواست کردند وزرای کار، اقتصاد و جهاد را تغییر دهد.

 کابینه دوازدهم بیشتر از همیشه در آستانه تحول قرار دارد، این گمانه زنی وقتی به یقین می‌رسد که صحبت‌های هفته گذشته محمود واعظی را مرور می کنیم، جایی که گفته بود: «امیدوار هستیم با تشکیل وزارت بازرگانی، مسکن، صنعت، راه و سازمان جوانان که مستقل می‌شود بتوانیم تحولی به وجود بیاوریم و از چهره های جوان استفاده بکنیم».

با توجه به آشفتگی و نابسامان بودن اقتصاد کشور خصوصا بعد از خروج آمریکا از برجام، به نظر می‌رسد دولت سعی دارد تغییراتی را در این حوزه صورت دهد، اتفاقی که کماکان در شرایط اما و اگر قرار دارد.در همین اوضاع و احوال اخیرا 50 تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، درخواست کرده اند که وزرای کار، اقتصاد و جهاد را تغییر کنند.

هدایت‌الله خادمی (نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی)، امروز در گفت‌‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین مباحث درباره استیضاح وزرای ناکارآمد مجلس، گفت: جو مجلس تقریبا همه از عملکرد دولت ناراحت هستند، اما از آن سمت هم استیضاح‌ها معمولا ناموفق بوده است، از این جهت معتقدم بعد نظارتی مجلس بسیار ضعیف است و اگر وظایفی که برعهده داشتیم را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دادیم، دولت‌ها نیز بر روی ریل توسعه می‌افتادند. اکنون نامه استیضاح وزیر نفت در کمیسیون انرژی آمده است و اگر نمایندگان قانع نشوند که به احتمال زیاد هم نمی‌شوند، استیضاح به صحن علنی می‌آید. وزیر کار هم در آستانه استیضاح قرار دارد و تا جایی که مطلع هستم، نمایندگان در حال فراهم سازی استیضاح وزیر کار هستند.  

جلال میرزایی (نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی)، با اشاره به نامه 50 نفراز نمایندگان به رییس‌جمهور در خصوص تغییر سه تن از وزرای کار، اقتصاد و جهاد  کشاورزی گفت: نمایندگان باید از ابزار نظارتی خود استفاده کنند، اگر وزرا کارآمد هستند عملکرد آن‌ها را بررسی کنند و از ابزار نظارتی خود مانند استیضاح استفاده کنند.

«نامه نیوز» (از رسانه های نزدیک به اصلاح طلب) روزگذشته در یادداشتی درباره تغییرات احتمالی در کابینه روحانی نوشت: تغییر وزرایی مثل وزیر کشور و علوم همان قدر بعید است که تغییر رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت محتمل است. اخیرا گمانه هایی نه چندان جدی نیز در مورد تغییر وزیر امور خارجه طرح شده بود. برخی از مخالفان دولت که خروج آمریکا از برجام را بهانه کرده و بر سیاست خارجی دولت روحانی می تازند؛ اصرار دارند که ظریف باید از ترکیب هیات وزیران حذف شد. مصداق همین محمدجواد ابطحی نماینده نزدیک به طیف پایداری است که خواستار تعویض ظریف شده است. آن هم با این استدلال که کی روش هم شجاعی را تعویض کرده است!

«اعتماد آنلاین» هم به نقل از یحیی آل‌اسحاق، فعال سیاسی اصولگرا در مورد ترمیم کابینه دوازدهم آورده است: تغییرات در کابینه دوازدهم باید در حوزه اقتصادی باشد؛ شرایط امروز اقتصاد کشور غیر از شرایط سال گذشته است؛ چه در حوزه‌های داخلی چه در حوزه‌‌های خارجی، ما تغییرانی ایجاد شده است و محتملاتی هم وجود دارد. قطعاً وقتی اقتضائات عوض می‌‌شود باید تغییراتی  در دولت ایجاد شود. این تغییرات می‌تواند تغییر در سیاست‌ها، رویکردها، مدیریت‌‌ها یا هر تغییر لازم دیگری باشد.

این در حالی است که دیروز حسین مقصودی (عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس) در گفتگو با «تسنیم» از ارسال دومین نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور برای برکناری ۳ تن از وزرای کابینه خبر داد. وی با بیان اینکه این دومین نامه‌ای است که نمایندگان به رئیس‌جمهور ارسال کردند، افزود: در چند ماه گذشته نمایندگان نامه‌ای به رئیس‌جمهور واصل داشتند و در آن نامه از رئیس‌جمهور درخواست کردند وزرای تعاون،کار و رفاه امور اجتماعی، جهاد کشاورزی و اقتصاد را برکنار و افراد دیگری جایگزین آنها در کابینه شوند.

همچنین روزنامه اعتماد در شماره امروز خود در یادداشتی با عنوان «چرا روحانی در مقابل تغییر مقاومت می‌کند؟» نوشت: واضح است که آقای روحانی از عملکرد تیم خود راضی نیست چرا که اگر بود آنها را به دو گروه «ناامید» و «امیدوار» تقسیم‌بندی نمی‌کرد. اگر کابینه فعلی توانسته بود رییس خود را راضی کند از آنان که «با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند»، گلایه نمی‌کرد. او می‌خواست پاشنه‌ ورکشیده‌ها را دور هم جمع کند اما خروجی کار نشان می‌دهد که موفق نشده است. خودش هم خوب می‌داند که موفق نبوده و قصد ایجاد تغییرات دارد. اما نه آن تغییراتی که مورد نظر سیاسیون و نمایندگان مجلس است. روحانی هنوز هم در مقابل تغییر وزرا مقاومت می‌کند و در عوض تصمیم دارد از اصلاح ساختار دولت آغاز کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان