به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، گذاشتن شرط برای افتتاح پروژه هایی که معمولا در مناسبتهای مختلف مانند 22 بهمن، اوایل سال جدید، ماه مبارک رمضان و غیره اطلاع رسانی می شود به رویهای ناخوشایند برای اصفهان تبدیل شده است، این وعدهها از یک سو رساندن خبری خوش به مردم از تلاش مسئولان است و از سوی دیگر در صورت انجام نشدن وعدهها، مسئولیتی نیز برای مسئولان در پی ندارد چرا که آنها از ابتدا در ارتباط با امکان عدم تحقق وعده خود اطلاع رسانی کرده اند و چه بهتر که برای عدم تحقق این خبرهای خوش، توپ نیز در زمین دولت یا ارگان دیگری چرخ، می خورد.
درست با همین شرط و شروط بود که وعده افتتاح خط دوم متروی اصفهان از بیش از دو سال گذشته تاکنون، به تدریج تبدیل به افتتاح چهار ایستگاه شد! و البته موضوع افتتاح این چهار ایستگاه کوچک نیز هر سال با همین بهانهها مانند عدم تحقق بودجه، یا افزایش قیمتهایی که خود به خود منجر به عدم تحقق بودجه کافی می شود! دو سالی است که به سال بعد موکول می شود.
افزایش قیمت بلیت اتوبوسها پیش از تحقق وعده خدمات جدید
به هر حال در شرایط فعلی شلوغی و آلودگی اصفهان، ورود 145 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی خود موهبتی است گرچه بلیت اتوبوس ها مدتها پیش از تحقق این وعده افزایش یافته است!
داوود بحیرایی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در ارتباط با ورود این اتوبوس های جدید گفته است: این تعداد اتوبوس میتواند وضعیت حملونقل عمومی را بهبود ببخشد، اما تحقق این امر منوط به تحویل بهموقع اتوبوسها و عمل به تعهدات از سوی طرف مقابل است.
وی افزود: در حال حاضر، اصفهان به یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس نیاز دارد، در حالی که تعداد اتوبوسهای فعال 937 دستگاه است و عمر متوسط این ناوگان حدود 10 سال که نشاندهنده فرسودگی آن است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با اشاره به پیگیریهای انجامشده برای تأمین اتوبوسهای جدید افزود: طی جلساتی که با استاندار اصفهان در زمان سمت او بهعنوان معاون وزیر کشور برگزار شد، درخواست تحویل اتوبوسهایی را که شهرداری سهم خود را پرداخت کرده، مطرح کردیم و امیدواریم با ورود 145 دستگاه اتوبوس جدید، وضعیت خدماترسانی حملونقل عمومی بهبود پیدا کند.
کاهش زمان انتظار اتوبوس به 10 دقیقه یا کمتر
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان درباره زمانبندی حرکت اتوبوسها تاکید کرد: در حال حاضر میانگین زمان انتظار شهروندان برای اتوبوسها 24 دقیقه است؛ هدف ما کاهش این زمان به 10 دقیقه یا کمتر است و امیدواریم که این امر محقق شود.
بحیرایی با اشاره به اقدامات انجامشده در زمینه بازسازی و خرید اتوبوسهای جدید گفت: طی یک سال گذشته حدود 120 دستگاه اتوبوس که بهلحاظ گارانتی دچار مشکل بودند، بازسازی شدند.
وی ادامه داد: 37 دستگاه جدید خریداری شد و 43 دستگاه اتوبوس 18 متری نیز آماده تحویل است؛ علاوه بر این 20 دستگاه اتوبوس 12 متری نیز در قراردادهای جدید پیشبینی شده که در صورت تحویل بهموقع، تعهدات ما عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ابراز امیدواری کرد: با همکاری شورای اسلامی شهر و تحقق تعهدات موجود، خدماترسانی در حوزه حملونقل عمومی بهبود پیدا کند و شهروندان اصفهانی طعم خدماترسانی بهتر را تجربه کنند.
سرنوشت خط اول متروی اصفهان در انتظار خط دوم!
موضوع حمل و نقل عمومی در اصفهان با توجه به شرایط خاص آلودگی و ترافیک، بسیار حساس است، در شرایطی که مردم دغدغه تبدیل سرنوشت خط دوم متروی اصفهان به خط اول یعنی دو دهه تمدید سالهای افتتاح را دارند، ورود اتوبوس های جدید ناوگان اتوبوسرانی می تواند کمی از بار مشکلات حمل و نقل کم کند، اما متاسفانه شرطهایی مانند تامین بودجه و تامین اتوبوسهای ناوگان که معمولا محقق نمی شود بر بار مشکلات می افزاید، البته این نوع شرط گذاری ها یه یقین از بار مسئولیت مسئولان در دید مردم کم نمی کند چراکه عدم تامین بودجهها از سوی دولتها یا نشان از عدم قدرتمندی مسئولان اصفهان برای اقناع سازی مسئولان بالادستی دارد و یا نشان از بی اعتمادی، به دلیل پروژه های انجام نشده و بودجه های برگشت خورده!
46