فرزانه فراهانی: سرهنگ احمد کرمیاسد رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه خبرآنلاین، توضیحاتی را درباره کاهش سن اعطای گواهینامه موتورسیکلت به 16 سال توضیحاتی ارائه کرد.
سرهنگ کرمیاسد میگوید: مصوبه کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت به 16 سال مربوط به هیئت وزیران است و قطع به یقین وقتی مصوبهای از کانال هیئت وزیران صادر میشود قابلیت اجرایی دارد و پلیس هم باید اجرا کند.
او در پاسخ به این سوال که آیا جوانب حقوقی کاهش سن گواهینامه موتورسیکلت به 16 سال، در صورت بروز حوادث رانندگی از طرف دارندگان این گواهینامهها، سنجیده شده است یا خیر، تاکید میکند: حتما هیئت وزیران به این مسئله توجه کرده و تبعات حقوقی و اجتماعی آن را مورد بررسی قرار داده است.
رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا میگوید: پلیس فقط به عنوان کارشناس و دستگاهی که در زمینه گواهینامه تخصص دارد، یکی از اعضای شرکت کننده در کمیسیونهای قبلی جلسات بررسی کاهش سن گواهینامه موتورسیکلت به 16 سال بوده است.
سرهنگ کرمیاسد معتقد است: اعطای گواهینامه به 16 سالهها مثل سایر گواهینامهها است و فقط پایه سنی از 18 به 16 سال تقلیل پیدا کرده است و البته این گواهینامهها صرفا برای 2 گروه از موتورسیکلتهای سبک شامل گروه الف میم و الف یک تعریف شده است و افراد میتوانند در صورت موفقیت در آزمون گواهینامه موتورسیکلت بگیرند.
او درباره نظر پلیس برای کاهش سن گواهینامه موتورسیکلت اینطور ادامه میدهد: میدانید که ما مجری قانون هستیم و قطع به یقین به هر شکلی باشد، به دلیل ابلاغیهای که از طریق مراجع قضایی و قانونی صادر شده است، ما ملزم به اجرای آن هستیم و باید اجرا کنیم؛ حالا بحث تخصصی موضوع جای خودش را دارد؛ بله ما هم نگرانیهایی را برای حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران داریم. چون بخشی از حوادث درون شهری ما در اکثر شهرهای کشور و به ویژه شهرهایی که مستعد استفاده حداکثری از موتورسیکلت هستند، حوادث موتورسیکلت و عابرین پیاده سهم بیشتری نسبت به بقیه مؤلفههای ترافیکی دارند و این نگرانی هم وجود دارد که بله اگر این گروه (یعنی افراد زیر 18 سال) هم اضافه شوند، یک مقداری باعث نگرانی خواهد بود که حجم حوادث افزایش پیدا کند.
رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا میگوید: حتما استحضار دارید که ما فقط برای کسی که اولین تجربه دریافت گواهینامه او باشد آموزش نظری داریم و اگر کسی گواهینامه قبلی داشته باشد نیاز به آموزش نظری ندارد، به استثنای کسی که میخواهد گواهینامه پایه یک بگیرد و این هم جزو مصوبات جدید هیئت وزیران بوده است.
سرهنگ کرمیاسد میگوید: آموزشهای عملی رانندگی همچنان اجباری و الزامی است که امیدواریم متقاضیانی که تمایل استفاده از گواهینامه دو گروه الف میم و الف یک را دارند، حتما بحث آموزش عملی را مدنظر داشته باشند. استفاده از موتورسیکلتی مجاز تعریف شده که شرایط سبکتری دارد و خیلی قدرت مانور بالایی نمیتواند داشته باشد و این کمک میکند به بحث افزایش ایمنی به کسانی که میخواهند از موتور استفاده کنند.
گفتنی است روز گذشته خبر کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت به 16 سال در رسانههای خبری منتشر شد و واکنشهای مختلفی را به همراه داشت.
افراد 16 تا 18 سال میتوانند گواهینامه بگیرند و با شرایطی که در ادامه قید میشود میتوانند از موتورسیکلتهایی با مشخصات خاص استفاده کنند:
1. گروه الف میم: این گروه ویژه موتورسیکلتهای سبکتر است که شامل موتورسیکلتهای بنزینی با حجم سیلندر حداکثر 50 سیسی یا موتورسیکلتهای برقی با توان حداکثر 4 کیلووات میشود. این موتورسیکلتها باید حداکثر سرعت 45 کیلومتر در ساعت داشته باشند و متقاضیان باید حداقل 16 سال سن داشته باشند.
2. گروه الف یک: این گروه شامل موتورسیکلتهایی است که حجم سیلندر آنها بیش از 125 سیسی یا توان آنها بیشتر از 11 کیلووات نباشد. متقاضیان این گروه باید حداقل 16 سال سن داشته باشند و به موتورسیکلتهای با قدرت و حجم متوسط نیاز دارند.
47232