به گزارش خبرآنلاین، یکی از این خودروها که امروز کاملاً فراموش شده، سوزوکی کیزاشی است. ایرانخودرو پس از موفقیتی که با سوزوکی گرند ویتارا در بازار کسب کرد، تصمیم گرفت محصول دیگری از سوزوکی را هم به ایران بیاورد و بدین منظور، کیزاشی انتخاب شد.
به نقل از پدال، این سدان ژاپنی در اواخر سال 1390 در ایران معرفی و سال بعد به دست خریداران رسید. قرار بود کیزاشی هم مثل گرند ویتارا در ایران مونتاژ شود اما به دلیل عدم استقبال بازار، تنها در تعداد اندکی با مدل 2012 وارد و سپس پروندهٔ آن بسته شد. دلیل اصلی ناکامی کیزاشی در بازار ایران، حضور رقبای خوشنامتر و مجهزتر کرهای یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما بود. علاوه بر این، در همان سالها پارسخودرو هم عرضهٔ نیسان تیانا را بهعنوان جایگزین ماکسیمای محبوب آغاز کرد تا کار برای سدان سوزوکی سختتر شود.
کیزاشی اما در بازارهای جهانی هم چندان موفق عمل نکرد زیرا این خودرو مثل فولکسواگن فیتون، ورود سوزوکی به سگمنتی بود که به آن تعلق نداشت. پیش از عرضهٔ نسخهٔ تولیدی کیزاشی، سوزوکی مجموعاً سه کانسپت را با این نام معرفی کرد که دوتای اول شباهتی به نسخهٔ تولیدی نداشتند اما کانسپت سوم که در نمایشگاه خودروی نیویورک 2008 رونمایی شد پیشنمایشی از کیزاشی تولیدی را ارائه کرد. این سدان ژاپنی از اواسط سال 2009 در آمریکا و سپس از سال 2010 در اروپا عرضه شد.
کیزاشی در بازار اروپا در دو نسخه عرضه شد که هردو به یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی با 180 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور مجهز بودند ولی یکی با گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک جلو عرضه میشد درحالیکه دومی به گیربکس CVT و سامانهٔ چهارچرخ محرک برگرفته از سوزوکی SX4 مجهز بود. در کشورمان نیز کیزاشی در نسخههای دستی و اتوماتیک و فول و نیمهفول عرضه شد که البته همگی محرک جلو بودند. این خودرو در اواخر سال 1391 در نسخهٔ دستی 130 میلیون تومان و در نسخهٔ اتوماتیک فول 145 میلیون تومان قیمت داشت درحالیکه برای مقایسه، نیسان تیانا فول با قیمت 135 میلیون عرضه میشدد و کیا اپتیما صفرکیلومتر در بازار حدود 140 میلیون تومان قیمت داشت.
کیزاشی در بازار اروپا با قیمت پایهٔ 26,900 یورو و امکانات کامل مثل سانروف و گرمکن صندلیها عرضه میشد ولی نسخههای وارداتی به ایران امکانات کمتری داشتند که شامل مواردی مثل تنظیم برقی آینههای جانبی، استارت دکمهای، 7 ایربگ، اتوهلد، فرمان برقی، سیستم صوتی با 7 بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک و… میشد. کیزاشی اما خودروی بدی نبود. شاسی خودرو خیلی خوب تنظیم شده بود و صندوق بار بزرگ 460 لیتری را ارائه میکرد. پیشرانهٔ بنزینی بزرگ کیزاشی هم تا سرعتهای 120 و 130 کیلومتر بر ساعت ایدهآل رفتار میکرد. تا این محدوده، موتور بهآرامی کار میکرد و فقط آوای خفیفی به گوش سرنشینان میرسید ولی در سرعتهای بالاتر ضعف موتور آشکار میشد و در سرعت بیش از 160 کیلومتر بر ساعت، شتاب گیری حتی با تخته کردن گاز هم بهکندی صورت میگرفت.
کیزاشی در بازارهای مختلف هرگز نتوانست انتظارات فروش سوزوکی را برآورده کند. این خودرو بین سالهای 2010 تا 2015 در آلمان مجموعاً تنها 1,887 دستگاه فروخت و بیشتر فروش خود را در آمریکا هم در سال 2011 با تنها حدود 7 هزار دستگاه تجربه کرد. این خودرو حتی در کشور خودش، ژاپن هم موفق عمل نکرد و بین سالهای 2009 تا 2015 تنها 3,379 دستگاه فروخت زیرا به دلیل پیشرانهٔ بزرگ (بیش از 2 لیتر) و عرض زیاد، مشمول مالیاتهای بالایی میشد. همچنین در ژاپن برند سوزوکی صرفاً با کی کارهای کوچک شناخته میشد کسی یک سدان بزرگ را از این برند نمیپذیرفت. حتی حدود یکچهارم از فروش 3,379 دستگاهی کیزاشی در ژاپن نیز توسط نیروی پلیس این کشور خریداری شد.
در دسامبر 2013، سوزوکی اعلام کرد که کیزاشی بهتدریج از بازارهای جهان کنار گذاشته خواهد شد و جانشینی نخواهد داشت.
5858