به گزارش خبرآنلاین، اگر چراغ چک پس از بنزین زدن روشن شود وضعیت چگونه خواهد بود؟ آیا این موضوع به عادات رانندگی شما ارتباط دارد؟ دلایل گوناگونی برای روشن شدن چراغ چک پس از بنزین زدن وجود دارد که از سادهترین دلیل همچون باز ماندن در باک گرفته تا واشر در باک معیوب را شامل میشود. حتی احتمال دارد مشکلاتی در سیستم کنترل بخارات و آلایندگی خودرو نیز وجود داشته باشد. در برخی موارد نیز روشن شدن این چراغ نشان دهنده عیب و ایرادی در بست ها و یا نشتی سیستم خواهد بود؛ اما بهتر است قبل از ورود به این قضیه با چگونگی کارکرد چراغ چک خودرو آشنا شویم.
به نقل از پدال، از اواخر دهه 70 میلادی تاکنون اکثر خودروها به سیستم کامپیوتری فابریکی مجهز شدهاند که قطعات مختلفی را بررسی میکند. چراغ چک پیشرانه که با عنوان لامپ نشانگر عیب هم شناخته میشود به این سیستم متصل است و مشکلات تشخیص داده شده توسط کامپیوتر مرکزی را به اطلاع راننده میرساند. زمانی که سیستم عیبیاب فابریک خودرو مشکلی را تشخیص دهد چراغ چک را روشن خواهد کرد. این مشکل میتواند از سادهترین موضوع همچون باز ماندن در باک تا مشکلات جدی پیشرانه را در بر گیرد. جدای از روشن شدن چراغ هشدار، کامپیوتر خودرو کد خطا را نیز نشان خواهد داد که امکان خواندن آن با دستگاه دیاگ وجود دارد. کامپیوتر مرکزی برای کمک به حفظ سلامت قوای محرکه خودرو استفاده شده است. برای مثال سیستم VSA هوندا آکورد بهطور خودکار در زمانی که کشش خودرو از دست برود فعال خواهد شد. البته این سیستم نمیتواند مشکلات را رفع کند و با روشن شدن چراغ چک به راننده اطلاعرسانی میکند.
دلایل رایج روشن شدن چراغ چک پس از بنزین زدن
یکی از رایجترین دلایل روشن شدن این چراغ پس از سوختگیری باز ماندن یا خرابی در باک است. سنسورهایی در سیستم سوخترسانی خودرو وجود دارند که بخارات بنزین را بررسی کرده و مانع فرار آنها میشوند. اگر در باک به درستی بسته نشده باشد و یا خراب باشد این سنسورها سریعاً افت فشار را تشخیص داده و چراغ چک را روشن خواهند کرد. طبیعی است که با درست بستن در باک و یا تعویض آن با نمونه جدید، چراغ چک خاموش خواهد شد؛ اما اگر در باک به خوبی بسته شده و چراغ همچنان روشن است بنابراین احتمال دارد مشکل جدیتری وجود داشته باشد که از جمله آنها میتوان به کانکتور دارای نشتی، خرابی آببندی پمپ سوخت و یا خرابی سنسور سیستم سوخترسانی اشاره کرد.
یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک پس از بنزین زدن، پر کردن بیش از حد باک است. زمانی که این کار را انجام دهید احتمال دارد بنزین سوراخ ورودی بخار را بگیرد و بنزین به درون کنیستر نفوذ کند. کنیستر مسئول جذاب بخارات بنزین و ذخیره آنها برای استفادههای بعدی است. نفوذ بنزین به درون این قطعه در کار سیستم ریکاوری بخارات اختلال ایجاد میکند و در این حالت چراغ چک روشن میشود. سیستم یاد شده از سوپاپها، بست های لاستیکی و کنیستر تشکیل شده و هرگونه مشکل در آنها میتواند منجر به صرف هزینههای بالایی شود. وجود مشکل در قطعاتی همچون واشر در باک و همچنین بست وکیوم خراب منجر به از دست رفتن فشار مطلوب درون سیستم میشود.
در صورت روشن شدن چراغ چک پس از بنزین زدن، اولین کار بررسی در باک است. همچنین قبل از سوختگیری باید از خاموش بودن خودرو اطمینان حاصل کنید و باک را بیش از حد پر نکنید. اگر چراغ چک پیشرانه همچنان روشن باشد باید نزد تکنسین خبرهای مراجعه کنید تا با دیاگ زدن کد خطای خودرو را بیابد. با اینکه رفع خطای چراغ چک پیشرانه اولویت دارد اما به یاد داشته باشید که روشن شدن آن به معنی آسیب آنی خودرو نخواهد بود هرچند نادیده گرفتن آن نیز میتواند هزینههای تعمیر سنگینی داشته باشد.
5858