ماهان شبکه ایرانیان

امام خمینی (ره) و پایان دادن به یک تبعیض در ماه مبارک رمضان

امام در اولین ماه رمضان اقامت خود در نجف اشرف، در سال ۱۳۴۴ بین عموم روحانیان و محصلان حوزه علمیه نجف اعم از ایرانی، افغانی، پاکستانی، هندی، عرب و سایر کشورها وجوهی به عنوان مساعدت به طور مساوی تقسیم کرد و به هر نفر اگر دارای همسر بود دو دینار و گرنه یک دینار، که معادل ۲۰ و ۴۰ تومان آن روز ایران بود پرداخت که بازتاب وسیع و شگفت آوری در سطح حوزه داش ...

امام خمینی (ره) و پایان دادن به یک تبعیض در ماه مبارک رمضان

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، امام در اولین ماه رمضان اقامت خود در نجف اشرف، در سال 1344 بین عموم روحانیان و محصلان حوزه علمیه نجف اعم از ایرانی، افغانی، پاکستانی، هندی، عرب و سایر کشورها وجوهی به عنوان مساعدت به طور مساوی تقسیم کرد و به هر نفر اگر دارای همسر بود دو دینار و گرنه یک دینار، که معادل 20 و 40 تومان آن روز ایران بود پرداخت که بازتاب وسیع و شگفت‏ آوری در سطح حوزه داشت و برای مدتی افکار را به خود جلب کرد و در هر مجلس و محفلی از آن سخن می‏ رفت، زیرا برای اولین بار بود که مرجع تقلیدی در حوزه نجف بین روحانی و طلبه ایرانی و غیرایرانی در تقسیم وجوهات فرق نمی‏ گذاشت و این در حقیقت نخستین گامی بود که در حوزه علمیه نجف جهت در هم شکستن تبعیض نژادی برداشته می‏ شد.

بنابر روایت از خبرگزاری حوزه، ماجرا از این قرار بود که هنگامی که امام در نجف شروع به پرداخت شهریه کردند، بعضی از آقایان ‏‎ ‎‏ناراحت شدند و حتی تبلیغ کردند که پول خمینی از آیت الله خوانساری است و از ‏‎ ‎خود چیزی ندارد و یا این که فلان آقا به مردم اجازه داده است که به ایشان ‏‎ ‎‏پول پرداخت نمایند. با تمام این احوال هر روز که می گذشت، امام بر شهریه ‏‎ ‎‏طلاب می افزودند. آقایان نجف در پرداخت شهریه مابین طلاب تبعیض ‏‎ ‎قائل می شدند. ایرانی ها و عرب ها شهریه بیشتری نسبت به پاکستانی ها و افغانی ها دریافت می کردند.

شهریه طلبه های پاکستانی و افغانی کفایت بیش از 12ـ10 روز ‏‎ ‎‏از زندگی آن ها را نمی کرد. امام از این ماجرا خبر نداشتند، تا این که یکی از ‏‎ ‎‏طلبه های افغانی به وسیله نامه ای ماجرا را به ایشان شرح دادند. آن بزرگوار ‏‎ ‎بسیار ناراحت شدند و از آقای شیخ نصرالله خلخالی ـ که مسوول شهریه ایشان بود ـ ‏‎ ‎‏توضیح خواستند و فرمودند: طلبه، طلبه است، چه افغانی و چه ایرانی. شما حق ‏‎‎‏ندارید که تبعیض قائل شوید. همه باید به صورت تساوی شهریه بگیرند. این ‏ ‎‏روش استعمار است که می خواهد مابین فارس و تُرک و عرب و عجم، تفرقه ‏‎ ‎‏بیندازد. این ها همه شیعه علی بن ابی طالب هستند، با چه دلیل و منطقی مابین ‏‎ ‎‏آن ها تبعیض گذاشته می شود؟!‏

‏‏امام پس از این سخنان جواب نامه طلبه افغانی را نوشتند که: اشتباه شده است، ‏‎‎‏جبران می‏‏ ‏‏شود و معذرت می‏‏ ‏‏خواهم.‏

‏‏افغانی‏‏ ‏‏ها پاسخ امام را کپی کرده و هر کدام برگی از آن را در جیب داشتند، بعدها از ‏‎‎‏آن ها شنیدم که می‏‏ ‏‏گفتند: اگر سید خمینی نبود، ما از گرسنگی می‏‏ ‏‏مردیم.

‏چنین بود که در سایه لطف الهی هر روز که می‏‏ ‏‏گذشت، بر قدرت اقتصادی امام ‏‎ ‎‏افزوده می‏‏ ‏‏شد و ایشان هم شهریه طلاب را افزایش می‏‏ ‏‏دادند. آن بزرگوار به مناسبت ‏‎ ‎‏ماه‏‏ ‏‏های رجب و شعبان و رمضان مبالغی را به عنوان عیدی به طلاب پرداخت می‏‏ ‏‏کردند. ‏‎ ‎‏این شیوه آن ها را مستقل و بی‏‏ ‏‏نیاز بار می‏‏ ‏‏آورد و تشویقی برای جدی کار کردن آن ها‏‎ ‎‏بود.‏

این عمل اسلامی و انسانی امام، جایگاه والایی برای او در دل عموم روحانیان و محصلان کشورهای اسلامی در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبیت ژرف و عظیمی را در پی داشت محصلان محروم و بی‏پناه غیر ایرانی بویژه افغانی و پاکستانی که سالیان درازی در حوزه نجف به جرم افغانی و پاکستانی بودن تحقیر شده بودند، به امام رو آوردند و او را برای مستضعفان و بی‏ پناهان، پشتیبان و یاور یافتند، از حمایتی که امام با این عمل ارزنده و برجسته از آنان کرده بود، نیرو گرفتند، جرأت پیدا کردند و از آنکه سالیان درازی به جرم ایرانی نبودن تحقیر شده بودند و درست نصف شهریه محصلان ایرانی را دریافت داشته بودند، سخت خشمگین شدند، در مقام اعتراض برآمدند و برای گرفتن حق خود و پایان دادن به تبعیض نژادی در حوزۀ نجف دست به شورش زدند و کشمکش شدید و تندی با اطرافی‏های بعضی از علمایی که در نجف با تبعیض، شهریه می‏ دادند پیدا کردند و سرانجام آنگاه که امام به جای تقسیمی گاه و بیگاه، رسماً به شهریه دادن پرداخت و به عموم افراد حوزه بدون تبعیض و به طور مساوی ماهانه داد، دیگر علما نیز ناچار شدند به آن رسم غلط و غیر اسلامی که سالیان درازی بود در آن حوزه حاکم بود پایان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوی ماهانه بپردازند.

آیت الله خاتم یزدی درباره‌ تأثیر اقدام عادلانه‌ امام چنین می‌گوید: «به این ترتیب امام محبوب القلوب طلاب و فضلا و توده‌ مردم نجف گردید. این اقدام باعث شد که دل‌های فضلا و طلاب و در پی این‌ها اکثر مردم که چشم به روحانیون شان دوخته بودند، متوجه حضرت امام گردد...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان