به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا رفائی زوارزاده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه فیلمهای جشنواره امسال فاقد کیفیت لازم و فیلم نامهها بسیار ضعیف هستند. سطحینگری در تولیدات سینمایی، کاهش جذابیت در سینما را برای مخاطبان به دنبال داشته است.
وی با اشاره به فیلم پسر دلفینی 2، بیان کرد: ساخت مجدد این فیلم غیر ضروری و اثر فاقد نوآوری و جذابیت لازم است، بهتر بود سازندگان فیلم به موضوعات جدیدتری میپرداختند.
زوارزاده ادامه داد: پخش صدا در سینماها از استانداردهای پایینی برخوردار بوده و شایسته است مسئولین توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند، زیرا با توجه به تجربههای شخصی، صدای بلند و ناهنجار در سالنهای سینما آزار دهنده و غیر حرفهای است.
وی خاطرنشان کرد: تکیه بر فیلم نامههای قوی و جذاب اصلیترین راهکار برای جذب مخاطب به سینما است و ترفندهای تجاری مانند تخصیص بلیتهای نیمبها در برخی از روزهای هفته و دعوت از مهمانان ویژه برای پر کردن سالنهای سینما کاری شایسته و مطلوب نیست. بنابراین تنها با ارائه آثار باکیفیت و محتوای جذاب میتوان مخاطبان را به سینما بازگرداند.
این کارگردان با اشاره به تفاوت سینما امروز و گذشته گفت: در گذشته به دلیل محدودیتهای رسانهای، سینما برای مردم جذابیت بیشتری داشت، اما امروزه برای جذب مخاطب باید با ارائه آثار نوآورانه و با کیفیت به این موضوع دست یافت.
وی تأکید کرد: فیلمسازان باید با شناخت نیازها و سلیقههای مخاطبان، آثاری تولید کنند که بتواند در 10 دقیقه اول توجه همگان را به خود جلب کند.
رفائی زوارزاده با اشاره به استفاده بیش از حد نریشنها، گفت: سینما هنر تصویر است و تا زمانی که تصویر میتواند داستان را روایت کند، نیازی به دیالوگهای طولانی و نریشنهای مکرر نیست.
وی ادامه داد: برخی از فیلمسازان به جای استفاده از قدرت تصویر، به دیالوگهای طولانی و نریشنهای خستهکننده روی آوردهاند که این موضوع باعث میشود مخاطب از فیلم زده شود. باید دقت کرد که استفاده از نریشن زیاد، سینما را تبدیل به رادیو می کند. بنابراین باید از ظرفیتهای بصری برای بیان داستان در سینما استفاده کرد و اصولاً نریشن رکن اساسی فیلمهای مستند است.
این کارگردان و تهیهکننده سینما با تاکید بر اهمیت تصویر در سینما تصریح کرد: سینما یعنی تصویر و تا زمانی که میتوان با تصاویر حرف زد، نباید سراغ دیالوگ رفت. دیالوگ باید موجز، خوب، عالی و فقط در زمانی که لازم است، استفاده شود.
24457