به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، برای سالها، کادیلاک از دید اروپاییها تجسمی از زیادهروی بود و حتی رئیس طراحی جنرال موتورز «بیل میچل» هم به این موضوع اذعان داشت ولی کادیلاک با سویل، در مسیری کاملاً متفاوت گام برداشت. همچنین این سدان لوکس آمریکایی که یکی از مدعیان «بهترین ماشین جهان» بود و در کشورمان هم با نام کادیلاک ایران مونتاژ شد، در بازار بریتانیا هم عرضه شد. جنرال موتورز با کادیلاک سویل هدفی بلندپروازانه را دنبال میکرد که رقابت با رولزرویس بود و به همین دلیل، حتی در ظاهر سویل هم کمی حال و هوای رولزرویس دیده میشد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440177p.jpeg)
طول معقول و بسیار کوتاهتر از سدانهای عظیم کادیلاک، طراحی ظریف و پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 بلوک کوچک، سویل را به رقیب مناسبی برای رولزرویس سیلور شادو تبدیل کرده بود که در آن سالها تازه مورد بهروزرسانی قرار گرفته بود. جنرال موتورز در سال 1977 برای بازار بریتانیا، 150 دستگاه سهمیه سویل در نظر گرفته شده بود که برای اعمال تغییرات در اختیار شرکتی بنام L&H در غرب لندن قرار داده میشدند. 60 ساعت طول میکشید تا این شرکت هر نمونه از سویل را با اعمال تغییراتی مثل تبدیل به فرمان راست، برای بریتانیاییها آماده کند. با این تغییرات، قیمت سویل فول آپشن در بریتانیا به 14,888 پوند میرسید و ظرف سه ماه به خریداران تحویل داده میشد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440271s.jpeg)
کادیلاک سویل هنوز هم 10 هزار پوند از رولزرویس سیلور شادو ارزانتر بود و 15 ماه زمان انتظار کمتری برای تحویل داشت ولی بااینحال، بسیاری از خریداران رولزرویس، به هیچ برند دیگری روی خوش نشان نمیدادند. سیلور شادو که اولین بار در سال 1965 عرضه شد، مظهر کیفیت و سفارشیسازی بود. این خودرو آنقدر خاص و منحصربهفرد بود که سویل با تولید سالانه 40 هزار دستگاه هرگز توان رقابت با آن را نداشت. به دلیل موفقیت این ماشین، رولزرویس زمانی که نسخهٔ بروز شدهٔ آن را با نام سیلور شادو II در اواخر سال 1976 معرفی کرد، به فرمول کلی خودرو دست نزد و صرفاً روی بهبود قابلیت رانندگی تمرکز کرد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440365h.jpeg)
پیشرانهٔ تمام آلومینیومی پوشراد 6.75 لیتری V8 سیلور شادو بدون تغییر باقی ماند و همچنان در کنار گیربکس سه سرعته توربو هیدراماتیک جنرال موتورز قرار میگرفت. این موتور حدود 230 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. از سوی دیگر، سویل بر اساس پلتفرم شورلت کاپریس ساخته شده بود ولی برای افزایش استحکام خودرو، شاسی تقویت شده بود. زیر کاپوت کادیلاک هم مثل رولزرویس یک پیشرانهٔ V8 پوشراد قرار داشت که پیشینهٔ آن به دههٔ 50 بازمیگشت ولی با حجم 5.7 لیتر، کوچکتر از موتور رقیب بریتانیایی بود. این موتور با وجود برخورداری از سیستم سوخترسانی انژکتوری، به خاطر قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ آمریکا خفه شده بود و علیرغم حجم نسبتاً بالا، تنها 180 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440443b.jpeg)
در سال 1977 اما یک خودروی دیگر هم مدعی تاجوتخت بهترین ماشین جهان بود: جگوار XJ12. مثل رولزرویس، این سدان بریتانیایی هم محصول دههٔ 60 بود و در سال 1968 با سری 1 به بازار آمد. خودروی حاضر در این جمع اما از سری 2 است که بین سالهای 1973 تا 1979 و عمدتاً در نسخهٔ کشیده عرضه میشد. جگوار هرچند کمترین حجم موتور را دارد (5.3 لیتر) ولی از چهار سیلندر بیشتر از سویل و شادو بهره میبرد. این موتور V12 با بلوک آلومینیومی و تک میل بادامک روی سرسیلندر، در سال 1972 برای XJ ارائه و در سال 1975، چهار کاربراتور آن با سیستم انژکتوری ساخت بوش جایگزین شد. موتور V12 جگوار در این نسخه 285 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و انتقال نیرو مثل کادیلاک و رولزرویس، توسط گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز صورت میگیرد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440521i.jpeg)
رولزرویس با 127 میلیمتر طول بیشتر از کادیلاک و 152 میلیمتر بیشتر از جگوار، بزرگترین خودروی این جمع است. این خودرو با کارکرد تنها 47 هزار کیلومتر، احساس شادابی و طراوت دارد. چوب گردو داشبورد را زینت بخشیده و شیفتر دنده روی ستون فرمان نصب شده است. به لطف ستونهای C پهن، سرنشینان عقب هم میتوانند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. وقتی از رولزرویس به داخل کادیلاک میرویم، تضادهای بزرگی دیده میشود. سویل آزمایشی ما از نمونههای مخصوص بازار بریتانیا نیست ولی بهجز فرمان چپ بودن، تفاوت دیگری با چیزی که برای خریداران بریتانیایی عرضه میشد ندارد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440615x.jpeg)
در داخل کادیلاک، کیفیت متریال در حد رولزرویس نیست و بهاندازهٔ رقیب بریتانیایی لوکس احساس نمیشود ولی سویل این کاستی را با امکانات فراوان خود جبران میکند. چراغهای فیبر نوری که روی گلگیرهای جلو نصب شدهاند، به راننده سوختن چراغهای خودرو را نشان میدهند و سیستم تهویه اتوماتیک که در دههٔ 70 ویژگی بسیار کمیابی بود در سویل وجود دارد. صندلیهای برقی، در صندوق سافت کلوز و چراغهای جلوی اتوماتیک نیز همگی به جذابیت این کادیلاک لوکس اضافه کردهاند. بااینحال، کیلومترشمار نواری و تریمهای چوب مصنوعی مرز واضحی بین این خودروی تولید انبوه آمریکا و محصول دستساز صنعتگران بریتانیا ترسیم میکند.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440693r.jpeg)
جگوار اما بین این دو قرار میگیرد. XJ با طول و عرض کمتر، در برابر سویل و شادو کوچک به نظر میرسد ولی طراحی اسپرتتری دارد که نقطهٔ مقابل رولزرویس است. جگوار در داخل بهترین ارگونومی را دارد ولی استفاده از دکمهها و سوئیچهای متعلق به خودروهای ارزانتر دههٔ 70 بریتیش لیلاند نسبت به داشبورد شیک و منحصربهفرد XJ سری 1 یک گام به عقب محسوب میشود. علاوه بر این، در جگوار با قیمتی بسیار کمتر از دو رقیب دیگر، همانطور که انتظار میرود لیست امکانات خیلی سخاوتمندانه نیست و بهعنوانمثال، خبری از کروز کنترل نیست. بااینحال، وقتی آن موتور نرم V12 روشن میشود همهٔ اینها را فراموش خواهید کرد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944440771y.jpeg)
جگوار سبکتر از چیزی احساس میشود که از خودرویی 1.9 تنی انتظار میرود و دقت و بازخورد فرمان آن از دو خودروی دیگر برتر است. XJ همچنین کنترل بدنهای را به نمایش میگذارد که رولزرویس و کادیلاک فقط میتوانند آرزوی آن را داشته باشند. به لطف موتور V12، سدان جگوار یک موشک دو تنی است و ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که حتی پس از 50 سال هم قابلتوجه است. البته این موتور فاقد قدرت دور پایین دو خودروی V8 است ولی به لطف افزایش قدرت یکنواخت در دورهای بالا، روی جاده لذتبخش خواهد بود.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944450005e.jpeg)
سیلور شادو اما با 300 کیلوگرم وزن بیشتر، تمام ناهمواریهای مسیر را محو و سرنشینان را کاملاً از جاده جدا میکند یعنی دقیقاً همان چیزی که از یک رولزرویس انتظار میرود. البته در جادههای پیچدرپیچ، با افزایش سرعت حرکات بدنهٔ شادو زیاد میشود. با وجود این دو رقیب فوقالعاده، آیا کادیلاک هرگز میتواند به رقابت امیدوار باشد؟ اگر کیفیت داخلی را کنار بگذاریم، سویل برای رانندگی خودروی بهتری نسبت به رولزرویس است. راحتی سواری این ماشین استثنایی است و پیچها را با کنترل بدنهای که از یک خودروی آمریکایی انتظار نمیرود پشت سر میگذارد. پویایی سویل روی جاده شگفتانگیز است و حتی در برابر رولزرویس هم راحتی رانندگی چشمگیری را ارائه میکند.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944450099h.jpeg)
نقطهضعف سویل اما در پرفورمنس ضعیف است زیرا 12.5 ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و وقتی کیفیت داخلی را هم وارد ماجرا کنیم، دوباره کف ترازو به سمت رقبای بریتانیایی سنگینی خواهد کرد. بهطورکلی، از لحاظ ظرفت و تجمل داخلی و توانایی پیمایش کیلومترها مسافت، رولزرویس بهترین خودروی این جمع محسوب میشود اما در جذابیت رانندگی، امکانات و انحصار، کادیلاک واقعاً به رولزرویس نزدیک است. بااینحال، برتری کلی جگوار بهعنوان یک پکیج کامل، باعث میشود از دید ما بهترین خودروی این جمع و همینطور بهترین خودروی جهان در سال 1977 باشد.
![ملاقات کادیلاک ایران، رولزرویس سیلور شادو و جگوار XJ12](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/20/1944450193w.jpeg)
مشخصات فنی
|
رولزرویس سیلور شادو |
کادیلاک سویل |
جگوار XJ12 |
پیشرانه |
6.75 لیتری V8 |
5.7 لیتری V8 |
5.3 لیتری V12 |
قدرت |
230 اسب بخار |
180 اسب بخار |
285 اسب بخار |
گشتاور |
400 نیوتن متر |
370 نیوتن متر |
400 نیوتن متر |
گیربکس |
3 سرعته اتوماتیک |
3 سرعته اتوماتیک |
3 سرعته اتوماتیک |
محور محرک |
عقب |
عقب |
عقب |
طول |
5,194 میلیمتر |
5,179 میلیمتر |
4,945 میلیمتر |
عرض |
1,823 میلیمتر |
1,823 میلیمتر |
1,770 میلیمتر |
ارتفاع |
1,517 میلیمتر |
1,389 میلیمتر |
1,371 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری |
3,048 میلیمتر |
2,903 میلیمتر |
2,865 میلیمتر |
وزن |
2200 کیلوگرم |
1925 کیلوگرم |
1895 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 |
10.5 ثانیه |
12.3 ثانیه |
7.5 ثانیه |
حداکثر سرعت |
185 کیلومتر بر ساعت |
170 کیلومتر بر ساعت |
235 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
17.5 لیتر |
17.5 لیتر |
15.2 لیتر |
قیمت سال 1977 |
24,248 پوند |
14,888 پوند |
9,430 پوند |
227227